Stallritning

miiiiiiia

Trådstartare
Nu är det såhär att inom en framtid har ev jag och sambon möjliget att köpa gården vi hyr ett hus på, och då ska det bli stall av ladugården, men jag behöver lite hjälp med planering osv, just nu är det inte verklighet och det kanske det aldrig blir, men med största sannolikhet blir det det!!:bump::banana:


namnls.jpg

Jag har gjort en ritning i paint, varje ruta är 1x1m så boxarna är alltså 16 kvadrat, stallgången är 4m, om man bygger på detta sätt, hade ni tänkt annorlunda? Hur hade ni planerat sadelkammare och foderkammare? Flytta om boxar, spolspilta? Innanför porten på foderkammaren tänkt jag att man kunde förvara en hösilagebal och ev halmbal, om inte man kan ha lotet till det...

Ja, in med era tankar och tips på förvaring mm, det finns loft, vet dock inte exakt hur det ser ut, ev att man får vända på det. Men jag hade velat ha loft över sadelkammaren så man kan ha förvaring av sånt man inte använder mm, jag hade velat ha in en tvättmaskin men det finns två mindra byggnade i anslutning till ladugården som jag ev tänkt man kunde ha som "tvättstuga" pga brandrisk osv..

Sen är ju inte alla boxar till mig, jag har bara en häst, utan resten ska i så fall hyras ut, vad ska man tänka på där? Man måste ha tillstånd för det va? Mycket att lära sig ang detta...
 
Sv: Stallritning

76 som har kollat och ingen som har synpunkter eller tycker sånt här är lika roligt som jag??
 
Sv: Stallritning

Känner spontant att det borde finnas en till dörr ut på andra långsidan ifall det börjar brinna. Planera så att du får en bra väg till gödselplattan. Spolspiltan kanske är bra att ha vägg i vägg med foderkammaren om det blir lättare att dra vattnet, bara en tanke.
 
Sv: Stallritning

Smart med vattnet där, det ska man ju definitivt tänka på! Ang dörrar så finns det i dagsläget en stor port bakom sköselspiltan som man kan låta var kvar! Gödselstaden ligger i nuläget längst ner på ritningen, så där hade man kunnat öppna upp en dörr och slippa gå ut med skiten!
 
Sv: Stallritning

en dörr på gaveln är väldigt smart, aldrig roligt med långt till gödselhögen när det blåser. speciellt inte när det blåser rakt mot en :p

spolspiltan hade jag sen satt nedanför skötselspiltan istället för boxen och ha den boxen där spolspiltan är på ritningen (hoppas du förstår vad jag menar ^_^) hade också gjort 2st skötselspiltor av den istället så man har 3st skötsel platser var av 2st går att använda som spolspiltor.


men sen, hur mycket av detta på bilden är fast? dvs hur är nuvarande dörrar, rum osv? kan bli lättare att se hur man kan göra stall skissen då :D.
 
Sv: Stallritning

Jag hade absolut sett till att få till ett täckestorkrum, med värme och avfuktare.

Behöver gången vara 4 m hela vägen? Om det räcker med 3 m kan du göra några boxar 5x3 m för att få en större sadelkammare. Det går alltid åt.
Skötselplatserna bör ju fylla behovet av att ta ut och binda upp sin häst så då borde väl 3 m stallgång räcka.

Takhöjden i äldre byggnader brukar vara låg, så det måste du kolla.
Förhandsprövning behövs (gratis nuförtiden). Ventilationen behöver man fundera på hur den ska lösas.

Gärna en skötselplats till, alltså 2 st + spolspiltan.

Ingång på nedersta gaveln är en bra ide.
 
Sv: Stallritning

Jag hade nog hellre tagit bort någon/några boxar för att få till flera skötselplatser, täckestork ev större/2 separata sadelkammare, kanske 1-2 större boxar/fölbox.
Jag tycker personligen att 3m stallgång räcker bra, speciellt om det finns flera skötselplatser.
Sen skulle jag tänka till en extra gång övera antalet boxar om du ska sköta det själv/kollektivt och om du ska ha annat jobb på sidan om, det tar tid.
Sen att se till så det finns bra mark/hagar till alla boxarna :)
 
Sv: Stallritning

jag skulla haft gödselplattan vid skötselspiltan, med dörr från både foderkammaren och skötsespiltan så att det inte blir trafikstockning. Det är också ett måste att du har en dörr på kortsidan, pga brandutgång. tänk även på att göra sadelkammaren onödigt stor. Det gjorde nämligen jag, o nu känns den ändå trång när alla mina inackorderingar har varsin häst typ istället för 2-4 som vi alla hade innan.. Ju fler inackorderingar, ju mer breder de ut sig.
 
Sv: Stallritning

Enda jag så här snabbt i förbifarten kan tycka är inte ha spolspilta vägg i vägg med box för risk för vatten i boxen. Är om man har tegelvägg mm imellan :)
 
Sv: Stallritning

Tänk på att har du 12 hästar eller fler måste du ha urinavskiljare. Du måste ju även ha hagar och beten. Vart ska du göra av gödseln? Inköp av grovfoder? 12 hästar äter en del så det är ett stort behov som behöver täckas. O glöm inte brandsläckare!! Har varit i många stall utan det! Ska kolla närmare på din ritning när jag kommer till en dator, sitter på mobben nu, jag håller också på m bygger stall, fast bara med 2 boxar ;-)
Tänk på takhöjden också, vet att i gamla ladugårdar kan den vara väldigt låg :-(
Ska ni bära om taket med?
 
Senast ändrad:
Sv: Stallritning

Tack för alla svar, kul!! Jag ska läsa igenom allt mer när jag sitter i lugn och ro ikväll. Men spolspiltan vill jag gärna ha vid en dörr, för att slippa gå igenom hela stallet med leriga skor och hovar! Sen kan man väl bygga en hel vägg vid spolspiltan så att vattnet stannar där?

Takhöjden ska vara okej, jag har inte vart och mätt allat eftersom det inte är vårt än och han som äger det inte kan bestämma sig om han ska sluta med kossorna eller inte, han har hintat om det men inget är klart.

Sen är alla boxar på ritningen 16 kvadrat så de är ju godkända som fölbox, och jag vill gärna ha fyrkantiga boxar, han fastnat för det av någon anledning!
 
Sv: Stallritning

Om det är gammal ko-ladugård med riktig utgödsling hade jag sparat den så man slipper köra skottkärror med skit.

...Lästa precis att det fortfarande fanns kor där
 
Sv: Stallritning

Det e ju större chans att vattnet fryser om det e nära dörren, sen ska ju helst spolspiltan gå att stänga till så att inte luften blir dålig.
 
Sv: Stallritning

Pojkvännen har vart och mätt den nu och den var tyvärr mindre än vi trodde men jag ska försöka få in en bild på hur det ser ut imon, så kanske ja kan få lite hjälp med hur man kan göra då!!
 
Sv: Stallritning

Vad innebär detta med urinavskiljare, vart ska man ha den? Måste man alltid ha det? Grovfoder får man ju ta och kolla med närliggande bönder, vi har en som ligger nära som jag vet att andra köper av, det finns andra också, men det får man ju ta och kolla när det blir aktuellt..

Mark finns ganska mycket som i så fall säljs med gården, hur mycket vet jag inte exakt.. Hur mycket mark skulle ni säga att man minst behöver ha för att täcke bete plus vinterhagar till 12-14 hästar?
 
Sv: Stallritning

jag har 10-12 hektar med bete, o 2-3 hektar som vinterhage. Nu går alla i samma vinterhage. Men på sommaren blir det rätt snålt med bete faktiskt. Vi brukar ha i snitt 10-15 hästar här på sommaren o upp till 11 på vintern.
 
Sv: Stallritning

Men då får man ju räkna med minst 1ha/häst på sommaren, eller bör man räkna med mer? Vi har en "stor" skog bakom oss, funkar det som vinterhage, nu vet jag ju inte riktigt hur stor denna är, men det går ju att stängsla in denna i vinterhagen. Eller är det bättre med skogen på sommaren? Skogen är av mest lövträd så det är ju rätt blött där nu när det regnar som det gör. Det lär ju bli rätt söndertrampat om det skulle gå ett gäng hästar där.. Hur ska man tänka?
 
Sv: Stallritning

stall2.jpg


Här kommer den riktiga ritningen, med hyfsat riktiga mått, varje ruta som är fyrkantig är 1x1m, den andra är ca 1mx0,7m. De tjocka kortare linjerna är befintliga dörrar och de två på långsidorna är portar som traktor går in igenom! De två smala som går tvärs över är höjdskillnad på ca 50cm, de lägre delarna är neråt på bilderna. Ska rita upp lite hur vi har tänkt! Alla dörrar är ju flyttbara som min sambo sa! Det finns plats att ev bygga ut uppåt på bilden, för att få plats med en stor sadelkammare, det ska gå att bygga iaf 5m utåt!
 
Sv: Stallritning

stall2-1.jpg


Här kommer hur vi ritade lite snabbt häromdagen! Sadelkammren som är bilden till höger ska i så fall ligga högst upp. Det jag vill få in i sadelkammaren är:

*Ett skåp till varje box som är 1x1m för förvaring av schabrak och andra saker
*Minst två sadelhängare/box (det är dom rundade sakerna på baksidan av de fyra skåpen...tänkte få plats med 4 el 5 på höjd och 6 el 7
*Massa tränshängare (är det långa bredare sträcket på bilden..) också där minst 2/box, helst fler, gå ju att hänga 2 el 3 på höjd!
*En sadelbock för putsning
*Diskbänk med vatten och gärna en lite kyl och micro mm
*Toalett

Vad behöver man mer?
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 531
Senast: Ajda
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 767
Senast: MaRomer
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 181
Senast: Angel
·
Anläggning Vi har i dagarna äntligen köpt oss en egen hästgård :love: Vi flyttar in i mitten av december. Idag finns det ett "tillfälligt" stall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
20 303
Senast: Catrool
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp