Stallskiss...

Empalie

Trådstartare
Ok, nu har jag gjort en egen liten skiss imitt huvud men vill gärna se hur ni tänker. Det är en ladugård som ska renovera en hel del. Ladan är lång men stalldelen kommer endast vara 5.5 m bred och 12 meter lång, detta för att sedan delas ladugården in av en hel vägg up som har en hög murad mur som grund, vill ej gärna ta bort denna, dessutom är det en takstol där.
I denna vägg behövs det göras en dörr, har tänkt mig en dubbeldörr som fungerar som länk mellan stall och den andra delen. OM man går genom denna dörren från stallet kommer man till ett utrymme som kommer rymma, sadelkammare, foder, spån och ev. hästtransport. plus alla redskap och skott kärror.
Det som alltså stallet ska innehålla är följande: Tre boxar plus stallgång plus en skötselplats. Funderade på spolspilta men vill nog inte ha den i stallet p.g.a fukten så den får bli utanför istället.

* Vill gärna se bilder och förklaringar hur ni som har sådana har gått tillväga.

Hästarna som ska bo i stallet blir två halvblod runt 1.60 och en shettis på ca 1.09 m.

Jag har funderat fram och tillbaka om man ska göra tre stora boxar utifall att inte shettisen alltid är där men sedan skulle jag vilja ha en stor box där ev. en fölbox kan vara.
Skulle man ngn gång vilja ha fler pållar finns det möjlighet att bygga s k a engelska boxar mot ladugården, fast ute om ni förstår vad jag menar.

Har ni några ideer.:confused:
 
Sv: Stallskiss...

Finns det ngn dörr i stalldelen eller kan ni sätta den vart ni vill? Är det högra eller vänstra sidan av ladan som är stalldel (om man ser upppifrån)..?
 
Sv: Stallskiss...

ttl har för lite o göra på jobbet idag... :angel:
Gjorde 2 alternativ som kanske kan inspirera lite iaf.

Efter som att jag själv aldrig skulle göra en shettis-box så blev det nu 3 storhästboxar. Däremot kan man ju ha låg dörr på shettisens box. Det går ju alltid att byta ut enkelt sen.

På översta skissen är det vanliga dörrar och på andra är det skjutdörrar. Jag har dock inte kollat hur bred väggen måste vara för en skjutdörr, jag har räknat 4 meter. Ritade inte ut vart boxdörrarna hamnar på den men det är ju ganska uppenbart. ;)

I vårat stall ställer man hästarna mellan boxarna och binder i boxgallret, så det borde ju fungera för er också. Då slipper man slösa utrymme på en speciell skötselplats och istället binda hästarna på stallgången. Man kan ju också sköta hästen i boxen. Men på övre skrissen blev det en separat skötselplats iaf. Man kan ju även ställa hästen mellan de två övre boxarna men jag glömde att sätt a ut text där.

Dörren på långsidan leder ju ut då är tanken, och den på kortsidan leder in till ladan.

STALL.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
861
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 902
Senast: tanten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Anläggning Om ni fick drömma helt fritt, hur skulle ni vilja ha det i stallet för att spara tid, underlätta och göra det smidigt för er själva...
2
Svar
25
· Visningar
2 634
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp