Stallstövlar

DarkInNight

Trådstartare
Det har blivit så lerigt, blött och kallt sista veckan och jag inser att jag lär investera i ett par bra stallstövlar.

De ska vara fodrade och lätta att hoppa i och ur, stå emot ammoniak skapligt bra, ogillar klumpiga tunga, höga, stövlar.

Behöver lite tips så jag vet vart jag ska börja leta :)
Vad använder ni?
 

Bifogade filer

  • 1ED94033-89F8-4BDD-8D5F-9834E1D3211C.png
    1ED94033-89F8-4BDD-8D5F-9834E1D3211C.png
    64,3 KB · Visningar: 76
Har ett par Muckboot Pacy II som ska vara en vinterridstövel och som jag har haft som stallstövel, ridstövel när jag inte orkar byta om och även som hundtränings/hundpromenadsstövel. Mycket nöjd med dem.

Hade även Muckboot Reign Tall som var fantastiska som sommarstövlar, men de slets ut baktill vid hälen efter några år och verkar inte göras längre. Saknar verkligen dem, kunde ha dem för bärplockning i 20 graders värme utan att det var alltför svettigt.
 
Funkar muckboots för en tjock person med breda fötter o minst sagt kraftiga vader?

Jag tycker jag kan säga ja på kraftiga vader, för det är ofta ett problem för mig med andra stövlar. Däremot har jag inte så breda (dock höga) fötter, så kan inte uttala mig om det.

Kan också tillägga att det skiljer sig en del mellan olika modeller. Reign var mindre än Pacy.
 
Funkar muckboots för en tjock person med breda fötter o minst sagt kraftiga vader?
Breda vader är inget problem om du köper de med lägre skaft, har inte testat med högt skaft så där vet jag inte. Jag brukar dessutom ha mina nervikta när jag kliver i och sedan fälla upp skaften. Då korvar sig inte byxbenen.
Har dock små fötter så kan inte svara på den biten.
 
Jag har ett par muckboots. De är varma och håller en torr, men just denna modell har bara små räfflor undertill och det blir jättehalt när det är lerigt eller sen när snön kommer. Finns väl dock andra modeller som har bättre grepp.

Annars köpte jag förra året ett par vattentäta stövlar från Equipage:
1603693176641.png

Gillar den typen av modell men är inte helt nöjd med just dessa. Dels tycker jag att det blir lite fuktigt inuti plus att jag råkade köpa för stora.. Funkar dock, har flera sulor i och tjocka sockar.
 
Equipage New Paddock! Fantastiska - väger INGENTING, vattentäta och supervarma. Väldigt bra pris också. Gillar muckboots med, men de är ju rätt dyra.
 
Men det är ju gummistövlar? Hur länge har du haft dom?
Nej, det är inte vanliga gummistövlar. De är gjorda av EVA-material. De håller värmen ner till 30 minusgrader. Inne på andra eller tredje året med dem - supervarma och sköna även när det är riktigt kallt.
 
Nej, det är inte vanliga gummistövlar. De är gjorda av EVA-material. De håller värmen ner till 30 minusgrader. Inne på andra eller tredje året med dem - supervarma och sköna även när det är riktigt kallt.
Hur är dom i storleken?
 
Finns det några som har smalt skaft? Jag har smala vader och avskyr när gummistövlar och andra stövlar är för stora i vaden! Jag vill inte kunna få in en hel knytnäve i skaftet när jag har stöveln på mig. Vanliga är för breda. Jag måste ha extra smala. Är det nån av de som nämnt här i tråden som skulle kunna funka?
 
Finns det några som har smalt skaft? Jag har smala vader och avskyr när gummistövlar och andra stövlar är för stora i vaden! Jag vill inte kunna få in en hel knytnäve i skaftet när jag har stöveln på mig. Vanliga är för breda. Jag måste ha extra smala. Är det nån av de som nämnt här i tråden som skulle kunna funka?
Mina muckboots är ganska smala 😊
 

Liknande trådar

Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 293
Senast: Buongusto
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
9
· Visningar
283
Senast: Pilot
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp