stalltäcke & regntäcke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fasinah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 625
F

Fasinah

Jag håller just nu på att titta runt efter ett stalltäcke(stallet han ska stå i kan bli ganska kallt) för sommaren och ett regntäcke.
Jag har hittat ett stalltäcke som är av "kraftig bomullstwills" och jag undrar om någon har ett sådant täcke , och isåfall, om det funkar bra? (just det här täcket heter "SUNNY").

Sen har jag öven hittat ett regntäcke som är av polyester. Det står att täcket andas men sen fick jag höra att polyester inte andas.
Så hur äre egentligen, ni som har regntäcken av polyester, andas dom eller inte?
Täcket ifråga heter "HIMALAYA REGN".

Vore jättetacksam ifall någon tog sig tid att svara :banana: :bump:

Sv: stalltäcke & regntäcke

Jag har ett himalaya regntäcke (från b*rjes) och det har verkligen varit superbra! :)
Jättebra kvalitet för det priset! Detsutom ett himla snyggt täcke :)

Dock vet jag inte om det andas.

/Lonely

Det var precis det regntäcket jag är ute efter ;) Men känns ju dumt att få en "kokt" häst i sommar, ifall det inte andas :crazy: .

Jag skulle nog satsa på ett bättre täcke. Men då blir de dyrare också.
Själv gillar jag Sverige täckena och de från Horseware...

På sommaren har hästen inget stalltäcke då han går ute... Men regninga nätter har han ett ofodrat regntäcke med bra andasfunktion. TM Summer Rain heter det och finns på Hööks.

Ang. stalltäcke, tror du verkligen han kommer behöva det på sommaren? Min häst har endast stalltäcke om det är minusgrader i stallet. Och han har känslig rygg...

Är ganska säker på att det behövs eftersom att han förra sommaren stod och skakade för att han var så kall när han kom in från hagen när det hade regnat :crazy: .

Känns dumt att lägga ned massa pengar på dyra täcken då hästen inte ens är min, jag har honom bara på sommaren :cry: . Därför tyckte jag att dom här täckena skulle vara så bra.
men det skulle verkligen vara bra om någon visste att regntäcket andades, och om bomullstwills är något att ha?

Hej!
Nej det täcket har ingen som hellst andasfunktion, möjligen hålen/revorna som blir till när hästen rullar sej eller blir biten. Pga, den urusla kvalitén!!

Jag avråder dej att köpa det täcket, en i mitt gamla stall köpte ett sånt, och på dagen svettades hon i de, och de kliade, så hon rullade sej.. Och rullade sönder täcket..
Och de va juh intga ursinnes rullningar, utan täcket höll inte helt enkelt !

Ännu ett täcke att stryka från listan alltså :( Tack för svaret iallafall :)
Får väl leta vidare.

Men ett stalltäcke av bomullstwills, nån som vet hur det funkar?

Bomullstwill är relativt tunt och kan fungera som sommartäcke om man anser att det behövs. Vad gäller regntäcke skulle jag tipsa om sveatäcket, det har jag använt under varmare höstdagar. Det andas, är billigt och ligger bra. www.tahorseware.e-butik.se

Fasinah skrev:
Är ganska säker på att det behövs eftersom att han förra sommaren stod och skakade för att han var så kall när han kom in från hagen när det hade regnat :crazy: .QUOTE]

Fryser han när han kommer in och det har regnat, då är väl inte ett bommullstäcke en så bra ideé eftersom det drar påt sig fukt?
Skaffa ett waffle wawe från Hööks istället det kostar en hunka mer och det är ett bra täcke :)

fick tipset att lägga på han ett ulltäcke när han är blöt, det funkade iaf bra förra sommaren. men jag funderar på det där Höökstäcket, för dom funkar också bra :bump:

Jag gillar också Sverigetäckena :) De kostar inte alltför mycket och är både fina och bra :D har iofs inte använt mitt så mycket än så kvalitén kan jag inte uttala mej om.

Regntäcket är ganska bra faktiskt.
Sunny tror jag, liksom de billigaste fleecetäckena o ylletäcket från Börjes, är lite stort i bogen o kvaliten är kanske inte så jättebra. Men det är bara att prova, det är ju inte så dyrt iallafall...

Jag vill gärna höra eran åsikt, då folk säger olika saker hela tiden. Är det nödvändigt med regntäcke på sommaren?

Fasinah skrev:
Jag vill gärna höra eran åsikt, då folk säger olika saker hela tiden. Är det nödvändigt med regntäcke på sommaren?

Jag lägger gärna på ett täcke när det regnar. Men annars ser jag ingen anledning till att ha det på hästen.
Varför jag lägger på det är för att hon lätt fryser.

Jag har bara regn täcke om det spöregnar. Våra hästar kan gå under träd och skydda sig på så sätt. I sommras hade min häst en spricka i benet och stod i sjukhage, då hade han regn täcke för att han ej kunde ta skydd eller värma sig genom att röra sig i nån större utsträckning. Men om det är varmt så tror jag att alla hästar uppskattar att va utan, kläder efter väder.
Sunny täcke är som nån sa stort i bogarna, en kompis hade det och gjordarna är som till en ardenner. Jag har ett från hansbo som är super

Då är det inte för att stallet är kallt han fryser utan för att han blivit kall och blöt av regnet.
Skulle inte satsa på ett bomullstäcke då, utan ett som suger upp fukten snabbare. Hansbos combitäcken är suveräna tex! Ull suger också upp väta men kanske bli för varmt på sommaren..

Jag tycker Shires har billiga och bra regntäcken! :)
Och som stalltäcke på sommaren, så skulle jag satsa på ett fleecetäcke. Men jag skulle bara sätta på det när hästen har blivit blöt och kall, inte jämt?

Om hästen kommer in och skakar för att den är blöt så ge den fri tillgång till stråfoder tills den torkat sammtidigt som du antingen tar en svettskrapa och drar av allt "löst" vatten eller lägg på ett svett täcke samtidigt som den äter strå foder, för hästar som äter håller värmen även om den är genomblöt...

Jag har ett Himalaya täcke till min häst, det är jättebra kvalité för pengarna!
Ser fortfarande nytt ut, är inte en reva på det. Håller helt ok mot vätan.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 336
Senast: Flixon
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 788
Senast: Mimsan_
·
M
Utrustning Ja ni alla med eksemhästar som går täckade hela sommaren. När det regnar, lägger ni på ett regntäcke då? Isåfall vad för något...
Svar
6
· Visningar
1 152
Senast: M-Meduza
·
Övr. Hund Nu har jag laddat upp med lite frågor allt från utställning till regntäcken :P 1. Om jag har fått ett certifikatkvalite (Ck) på...
Svar
11
· Visningar
1 106
Senast: Ciindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka