Stalltäcke 0 g

the_connemara

Trådstartare
Hur varmt är det? Har tittat på HWs ofodrade stalltäcken. Vill inte ha fleece/ull.

Det är mor min som är lite orolig inför den kommande vintern. Hennes sto har aldrig varit täckad inne och började täckas ute för några år sedan eftersom hon börjar bli gammal i kroppen. Hon har aldrig klippts men ska nog klippas lite på undersida hals/bog/mage då hon på äldre dagar även börjat få lite vinterpäls (a la luddigt fullblodsfjun) och svettas mycket.

På vintern är hon lite varm i ett 200 g ute - dvs alldeles lagom för henne. Däremellan går hon med rengtäcke/100 g på höst/vår. Stallet ligger precis över nollan när det är riktigt kallt länge, som förra vintern tex.

Jag har ingen erfarenhet alls av bomulltäcken, därav frågan. I någon studie mackan/mfl brukar hänvisa till så värmer ju ett bomulltäcke lika mycket som - ja, vadå?

Har ett 150 gs hemma men det känns som att det skulle bli tokvarmt? Min kille håller sig varm i det som helklippt och morsans sto är nog mest känslig för vädret (som väl alla hästar är iofs ;)) än kylan. Men hade ändå varit trevligt att vara förberedd, pållan är stel som hon är redan med sin kropp sas.

Hur gör ni andra när hästarna börjar bli till åren?
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Ett bomullstäcke värmer väl i princip inte alls utan är bara för "pynt" (renhållning)? Jag skulle ha kört på ett vanligt ulltäcke. Varför vill du inte ha det?
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Ett bomullstäcke värmer väl i princip inte alls utan är bara för "pynt" (renhållning)? Jag skulle ha kört på ett vanligt ulltäcke. Varför vill du inte ha det?

Ull/fleece har inte glatt insida, jag gillar inte alls att använda det förutom efter ridning/i transporten för andas egenskaperna.

Dessutom har hästen ulltäcke på om hon ska ut en sväng i hagen svettig innan fodring mitt i smällkalla vintern - lagom varmt. Borde bli tokvarmt inne i stallet.

Så jag tänkte typ bomullstäcke (som väl värmer? Jag har ju självklart inte kvar studien jag blev skickad) eller lätt fodrat termotäcke. Vill egentligen inte lämna HW, de sitter som en smäck, men utbudet är lite begränsat på den tunnare fronten tycker jag.
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Bomull som material är inte värmande. Däremot så håller bomullen undan yttermaterialet som snabbt blir kallt vid regn från hästen.

Förmåga att isolera värme

* Låg förmåga att isolera värme, vilket delvis beror på den låga elasticiteten. (Bomullsgarner är kompakta och innehåller föga luft.)
* Cellulosafibern leder bort värme från huden, vilket gör bomullskläder svala och lämpliga i varma klimat.
källa, wiki

Vid övergångar använder jag ett nättäcke (täcke i våfflat polyester) som skapar luftspalt tillsammans med mitt ofodrade regntäcke. Jag tycker att det är helt perfekt då det inte ger så mycket värme men ersätter saknaden av fluffig päls.
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Njaaa..... ett bomullstäcke kyler, vintertid. I den bemärkelsen att det trycker ner pälsen samtidigt som det inte erbjuder ngn isolering i sig...... dålig ide som stalltäcke vintertid.
Finns en anledning att folket i öknen använder 100% bomull i 30 graders stekvärme : )

ta ett billigt fleecetäcke och sy glansfoder i bogpartiet, om det handlar om det. så skulle jag göra i ditt fall om du är rädd att det ska bli för varmt. alternativt ta ett super dupertunt ofodrat HW regntäcke och sy en ryggplatta med fleecefoder.
 
Senast ändrad:
Sv: Stalltäcke 0 g

Tycker inte bomullstäcken värmer alls. Om du är rädd för skav så finns det flera fleecetäcken som har glansigt foder i bogen, tex Shires. :)
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Tack för alla svar :) Bomullstäcket är mao bortplockat från listan. Och mamsen upptäckte dessutom att Amigos 150 grams fanns i rött, haha!

Fleectäcken/ulltäcken finns hemma så det blir nog att beställa ett rött (ska kolla storleken bara) så kan man ju byta lite som det passar om Amigot blir för varmt.
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Bomullstäcken är bara bra när du vill hålla hästen ren. Värmer inte. snarare tvärtom eftersom hästen inte kan resa sin hårrem som vanligt. Varför vill du inte ha ylletäcke. De anpassar sig efter temperaturen och andas väldigt bra. bästa materialet.
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Läs svar ovan :)

Dessutom lägger vi ulltäcken på om de kommer in blöta och fryser - hästarna blir tokvarma på ett kick.

Jag håller helt med om att det är superbra täcken annars!
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Jag har HWs 100grams täcke, DET ÄR SUPER! Jag tycker det värmer som ett fleecetäcke men det sitter mycket bättre ;)
 
Sv: Stalltäcke 0 g

Tack för alla svar :) Bomullstäcket är mao bortplockat från listan. Och mamsen upptäckte dessutom att Amigos 150 grams fanns i rött, haha!

Fleectäcken/ulltäcken finns hemma så det blir nog att beställa ett rött (ska kolla storleken bara) så kan man ju byta lite som det passar om Amigot blir för varmt.

Inte troligt det blir för varmt, som någon sa så värmer som ett fleecetäcke ungefär tycker jag. Inte alls 'varmt' (men inte kallt heller, helt lagom om du frågar mig *s*)
 

Liknande trådar

Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 204
Senast: hastflicka
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 999
Senast: mackan
·
Utrustning Har lite svårt att välja täcke inför en liten åktur vi ska ut på... Vanligtvis kör vi 10-30 min till träning, och då låter jag oftast...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: aramis
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 047
Senast: Harbor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp