Stalltäcke till våren

Problematisk

Trådstartare
Hur tunna stalltäcken har ni innan hästen sover naken?
Självklart bara en fråga till er som använder stalltäcken, sover er häst alltid naken är det ju inte intressant här :p

Tunnaste stalltäcket jag har nu är märkt 150 g, men då det har några år på nacken är det nog mer som 100 g. Det använder jag när det är ca +5 i stallet nattetid. Det dröjer nog innan det blir speciellt mycket varmare, men jag funderar ändå på om det är värt att ha ett tunnare stalltäcke eller om det inte kommer till användning. Tycker 100 känns lite tjockt om temperaturen är närmare +10 i stallet, men det känns lite lite tidigt att ha henne helt naken? Hon är helklippt, pälsen har växt ut litegrann men långt ifrån full päls. Är ganska smal så hon har inte massa extra fett som håller värmen, men känns ganska "medelvarm" och alltså inte speciellt frusen.

Första året med den här hästen, som av nån anledning ändå känns svårare att hitta "rätt" till än ponnyerna jag alltid haft :confused: Kan iofs bero på att de alltid varit väldigt varma av sig eller väldigt kalla, så det har varit allt eller inget :D Mittemellan är svårt för mig, så hjälp!
 
Tycker att täcken med fleece på insidan och blankt tyg på utsidan funkar bra när man vill ha ett lättare täcke. Gillar inte vanliga fleecetäcken eftersom allt fastnar i dem när hästen ligger ner, men har de blank utsida så är de bra, tycker jag.
 
Tycker att täcken med fleece på insidan och blankt tyg på utsidan funkar bra när man vill ha ett lättare täcke. Gillar inte vanliga fleecetäcken eftersom allt fastnar i dem när hästen ligger ner, men har de blank utsida så är de bra, tycker jag.

Jag tycker fleece brukar glida bak och spänna över bogen, gör de inte det om de har "vanligt" tyg på utsidan?
 
Jag har ett 100g fram tills att det är ca 8-9 grader (han bor i utebox och fryser lätt), och när det är varmare än så har han ett Bucas med fleece inuti och blankt tyg på utsidan, tills han kan vara naken :)
 
Jag har ett 100g fram tills att det är ca 8-9 grader (han bor i utebox och fryser lätt), och när det är varmare än så har han ett Bucas med fleece inuti och blankt tyg på utsidan, tills han kan vara naken :)

Tycker du det med fleece på insidan och blankt på utsidan sitter bra? Jag tycker alla fleecetäcken brukar glida bak och sitta väldigt tight över bogen, men det kanske blir skillnad om utsidan är ett fastare tyg? Eller, det kanske inte är fastare kom jag på nu, behöver det ju inte vara bara för att det är blankt.
 
Tycker du det med fleece på insidan och blankt på utsidan sitter bra? Jag tycker alla fleecetäcken brukar glida bak och sitta väldigt tight över bogen, men det kanske blir skillnad om utsidan är ett fastare tyg? Eller, det kanske inte är fastare kom jag på nu, behöver det ju inte vara bara för att det är blankt.

Jo, på mitt täcke är utsidan ganska "styv". Dessutom är det rejält tilltaget över bogen och det ligger superbra och stilla på min häst. Tror det är ett Bucas Celtic av en äldre årsmodell :)
 
Nu är min varm av sig och jag har lämnat ryggen och länden oklippt. Han står med 200g stalltäcke när det är runt noll grader, vid fem plus byter jag till ett HW fleece (det där klassiska gul-svart-rödrandiga) och vid ca 8-9 plus är han naken.
 
Nu är min varm av sig och jag har lämnat ryggen och länden oklippt. Han står med 200g stalltäcke när det är runt noll grader, vid fem plus byter jag till ett HW fleece (det där klassiska gul-svart-rödrandiga) och vid ca 8-9 plus är han naken.

Herre alltså vad det skiljer :)

Mitt fullblod är klippt som din och är varm av sig - han har 50 g foder inne och ute i 0 till - 7 grader typ . Vid lite kallare 100 g och endast vid kallare än -10 ute 200 gram .
I min erf så håller de samma värme med samma täcken i rätt många grader kallare så man behöver inte byta för att det är 5 grader kallare hit eller dit .
 
Herre alltså vad det skiljer :)

Mitt fullblod är klippt som din och är varm av sig - han har 50 g foder inne och ute i 0 till - 7 grader typ . Vid lite kallare 100 g och endast vid kallare än -10 ute 200 gram .
I min erf så håller de samma värme med samma täcken i rätt många grader kallare så man behöver inte byta för att det är 5 grader kallare hit eller dit .

Han har blivit känsligare med åren :D Förr hade han aldrig stalltäcke utan klarade sig med fleecen inne fastän han då var helklippt. Blev aldrig kallare i stallet än nån enstaka minus. Ute är det mer trixigt eftersom det blåser ofta och mycket. Häromdagen var det 4 plus ute med mycket vind och regn och då frös han i 300g med hals när jag tog in. Hade han stått inne med det täcket däremot hade han varit plaskblöt av svett efter ett tag. När han var yngre hade jag samma täcke (alltså det i 300g) i minus 10 ungefär.

Tillägg: Det rör sig inte om samma stall heller. När han var yngre stod han i ett gammalt stall med (tyvärr) dålig ventilation. Nu står han i ett nytt med stora öppna fönster där det gärna blir drag.
 
Senast ändrad:
@supersonic alltså jag har inga synpunkter på hur eller varför du täckar x eller y i sak. Du skrev att din ”var varm av sig” - det responderade jag på .
 
@supersonic alltså jag har inga synpunkter på hur eller varför du täckar x eller y i sak. Du skrev att din ”var varm av sig” - det responderade jag på .
Ja ditt inlägg fick mig att inse att han nog inte är så varm av sig som han var förr därav min jämförelse mellan då och nu:rofl: det kanske uppfattades som att jag tog det som kritik men det gjorde jag inte, jag får skylla på förkylningar här hemma som geggat igen mitt huvud :angel:
 
@supersonic haha nej verkligen inte uppfattade jag det som kritik på något som helst sätt . Jag blev bara förvånad över att du redovisade hästen som varm av sig och sen resten :p
 
Jag skulle aldrig välja ett fleecfodrat täcke eller fleecetäcke alls, just för att, som du skriver, det fastnar i pälsen och då speciellt på en klippt häst. Jag vill ha ett lätt täcke som följer med fram när den sänker huvudet.
Jag har därför valt ett 50g täcke till de som behöver ha ett tunnare. Bucas har ett jättebra.
Annars har mitt halvblod stått med 100g när det är ca 9-14 grader. När de varit varmare har hon stått naken. Då helklippt.
Ponnyn är också helklippt och har ett 50g täcke när det är 9-14grader ca.

Just nu är halvblodet halvklippt och hon har ett 100g stalltäcke när det är 2+ eller lägre. Blir som kallast runt -5. Är det varmare står hon utan.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp