Stalltäcke + utetäcke

Zevzan

Trådstartare
Hej. Jag har bara 100g och 350g utetäcke och vi ska ha ca -10 med massor av snö i helgen. Snön smälter på hästens rygg och vill då täcka på honom så han inte blir blöt genom pälsen ( har hänt förra hösten)

100g täcke är lite kallt och 350g tror jag blir lite varmt.
Tänkte om ni tror det funkar bra att ha stalltäcke under ett utetäcke?

100g stalltäcke med ett 100g utetäcke på.
Vet många inte tycker om fleece under men många har det ändå så tänkte ett vanligt stalltäcke kanske funkar?

Någon som provat? Eller låter det helt korkat?
 
Hej. Jag har bara 100g och 350g utetäcke och vi ska ha ca -10 med massor av snö i helgen. Snön smälter på hästens rygg och vill då täcka på honom så han inte blir blöt genom pälsen ( har hänt förra hösten)

100g täcke är lite kallt och 350g tror jag blir lite varmt.
Tänkte om ni tror det funkar bra att ha stalltäcke under ett utetäcke?

100g stalltäcke med ett 100g utetäcke på.
Vet många inte tycker om fleece under men många har det ändå så tänkte ett vanligt stalltäcke kanske funkar?

Någon som provat? Eller låter det helt korkat?
Jag har alltid stalltäcka+utetäcke på min vintertid.
 
Det funkar bra med stalltäcke under utetäcke.

Men fleecetäcke skulle jag aldrig ha. Har sett för många gånger hur utetäcke ligger bra och fleecetäcket har dragit bak så det sitter alldeles galet.
 
Åh men vad bra ska nog köpa ett stalltäcke då. Dom är ju billigare än utetäcken så det är ju perfekt.
Min häst har väldigt sällan täcken. Bara när det ska snöa mycket annars hade jag ju inte tvekat att köpa ett utetäcke till som är lite dyrare:p
 
Jag äger bara som tjockast 100g utetäcke och varierar med olika tjocka innetäcken under. Mina går på lösdrift, hade -31 i måndags. :D
 
Det är ofta smidigare att ha tunt utetäcke och tjockare innetäcke under, då så kan man ha samma utetäcke hela vintern och bara reglera tjockleken med olika innetäcken.
 
Hehe ja min har ju bara mot snö/regn vid mycket nederbörd och förra vintern klarade vi oss med 100g för när det snöade så va det bara-5 ungrfär men nu -11 och ska komma massa snö! Man behöver ju gärna ha 2skal så kände inte för att köpa nya utetäcken hehe.
 
Jag har nästan alltid stalltäcke + utetäcke på min ena, tror typ två tredjedelar av stallets hästar har så.
Däremot tycker jag inte -10 är så värst kallt, då går min ponny (typ halvklippt) med 100 g och min stora (helklippt två gånger, tredje gången halvklippt, dåligt med päls på den oklippta delen) med 100+100. Om din brukar gå naken (fattade jag det som?) borde den kunna klara sig med 100 g vid -10 också, beroende på omständigheterna såklart :)
 
Jag har nästan alltid stalltäcke + utetäcke på min ena, tror typ två tredjedelar av stallets hästar har så.
Däremot tycker jag inte -10 är så värst kallt, då går min ponny (typ halvklippt) med 100 g och min stora (helklippt två gånger, tredje gången halvklippt, dåligt med päls på den oklippta delen) med 100+100. Om din brukar gå naken (fattade jag det som?) borde den kunna klara sig med 100 g vid -10 också, beroende på omständigheterna såklart :)

Hade på 100g natten som var och blev -15 ungefär och då reagerade han väldigt mycket när jag kände på ryggen. Litar ju inte på att e håller sig på -10 kan ju lätt bli lite kallare på natten.
Han blir väldigt fluffig så han klarar kylan Men han har inte så tjock och fyllig päls. Så när täcket gör att pälsen ligger ner så blir dey väl för o lite väl kyligt :/

Han har ju stått i -30 utan täcke utan att reagera över ryggen men efter täcket så reagerade han väldigt mycket
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 457
Senast: Krumben
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 063
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 078
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp