Stalltvätt

Magge

Trådstartare
Undrar om någon har erfarenhet av hetvattentvätt och ångtvätt av stall. Tar det bort mögel, denna vintern har varit förfärlig. Tänkte köpa någon av dem. Vi har alltid högtryckstvättat men jag vet att möglet inte går bort även om det ser ut så.
 
Undrar om någon har erfarenhet av hetvattentvätt och ångtvätt av stall. Tar det bort mögel, denna vintern har varit förfärlig. Tänkte köpa någon av dem. Vi har alltid högtryckstvättat men jag vet att möglet inte går bort även om det ser ut så.
Grannen tar ut en firma som ångtvättar hela stallet. Det blir jättebra, sett till de höga krav som är på en avelsanläggning.
 
Undrar om någon har erfarenhet av hetvattentvätt och ångtvätt av stall. Tar det bort mögel, denna vintern har varit förfärlig. Tänkte köpa någon av dem. Vi har alltid högtryckstvättat men jag vet att möglet inte går bort även om det ser ut så.

För mig är värme och vatten en garanterad grogrund för just mögel. Speciellt om det är dålig ventilation, vilket erat stall verkar ha.
Jag tänker då att hetvattentvätt eller ångtvätt tar bort det som finns nu, vilket kan vara bra men ger ypperligt underlag för vidare spridning efter.

Vad jag förstår är det ju inte det möglet man ser som är faran utan de sporer de löser ut som är det farliga. Är det då dålig ventilation så blir det ju dubbelt upp så att säga; mögel som kan växa och sporer som inte ventileras ut.

Det finns mätare som man kan köpa eller hyra (tror jag) för att se vilket luftbyte stallet har. Jag skulle börja där.
 
Undrar om någon har erfarenhet av hetvattentvätt och ångtvätt av stall. Tar det bort mögel, denna vintern har varit förfärlig. Tänkte köpa någon av dem. Vi har alltid högtryckstvättat men jag vet att möglet inte går bort även om det ser ut så.

Mycket beror på vad det är för material i väggar etc- vad ska saneras?

Har du mögel har du problem som inte åtgärdas med städning. Du behöver sanera, och du behöver börja med att eliminera skälet till att mögel uppstår. En häst får inte vara uppstallad i sådana förhållande som gör att mögel kan växa.

Efter tvätt krävs att man sprejar på t ex Boracol för att hindra återväxt av mögel.
 
Undrar om någon har erfarenhet av hetvattentvätt och ångtvätt av stall. Tar det bort mögel, denna vintern har varit förfärlig. Tänkte köpa någon av dem. Vi har alltid högtryckstvättat men jag vet att möglet inte går bort även om det ser ut så.
Bättre att ångtvätta än högtryckstvätta. Bättre ur både smittskyddspunkt och få bort mögelsporer. Däremot kan man inte räkna med att allt försvinner på en gång utan att komma tillbaka igen.
I kombination med mögeltvätt har jag märkt resultat. (Först ånga sedan mögeltvätta) och inte fått tillbaka något efter det. Se även igenom ventilationen att den funkar och är mer än bra året runt. A och O annars kommer det tillbaka samma problem oavsett.
 
Vi har bra ventilation men för få djur i stort stall. Dimensionerat för 40 kor. Vi måste bli av med den svarta beläggningen som jag tror är mögel.
 
Vi har bra ventilation men för få djur i stort stall. Dimensionerat för 40 kor. Vi måste bli av med den svarta beläggningen som jag tror är mögel.

Fast är ventilationen tillräckligt bra spelar antal djur ingen roll. Dvs du kan ha en häst i ett stall för 40 och lika bra luft. Däremot kommer du få det kallare.

Är det problemet, vatten fryser etc och ventilationen stryps för de få djuren inte orkar värma upp?
 
Vi har bra ventilation men för få djur i stort stall. Dimensionerat för 40 kor. Vi måste bli av med den svarta beläggningen som jag tror är mögel.

Ventilation ser man till fungerar så man INTE får fukt, mögel och otjänlig luftkvalité. Det är ingen bra ventilation för den verksamheten om det går att få mögeltillväxt. Hästarna mår alltså inte bra, oavsett om du har mögel eller inte - ventilationen är inte bra.

Det är knappast lönt att tvätta av eftersom det hela tiden kommer ny påväxt, eftersom omständigheterna är så gynnsamma för mögeltillväxt.

Är det gynnsamt för mögeltillväxt är det skadligt för djur. Dessa två kräver olika omständigheter.
 
Vi har bra ventilation men för få djur i stort stall. Dimensionerat för 40 kor. Vi måste bli av med den svarta beläggningen som jag tror är mögel.
Ett tips är att se över ventilationen ändå. Ett stall för 40 kor låter som ett inte så så nybyggt stall vilket medför att ventilationen är rätt sliten. Har ni fläkten på när hästarna är i stallet? har ni sett till att friskluftsintagen inte är blockerade av fågelbon eller damm?
När det gäller ångtvätt/hetvattentvätt så blir det klart renare än innan i alla fall. Sten och betong brukar gå att få bort möglet helt. I trä kan det vara lite knepigare.

Men, som sagts tidigare. Se över ventilationen och se till att ni kan reglera den på ett bra sätt, för det är den som är boven, inte vädret eller beläggningen i stallet.
 
Tja, jag som jobbar med högtryckstvättning hade aldrig lagt högtryck på putsad yta om jag inte ville blästra. Att skjuta in vatten i putsade ytor är aldrig någon höjdare.

I TS fall borde vettigaste åtgärden vara att lägga på mögeldödande. Men det förutsätter ju att man eliminerat förutsättningarna för återväxt, annars är det ju helt meningslöst.
 
Högtryckstvätt skulle jag undvika på trä eller puts. Det kan vara som att kissa i sängen, först är det varm och behagligt (att tvätta med högtryck = snabbt och enkelt) sen blir det kallt och jävligt (vatten har trängt in i ytmaterialet och kommer likt rost på en bil att sprida sig, när ytskicktet är förstört).

Jag tvättar med varmvatten, svamp eller rotborste varje sommar, min hästs box. Det är ett j*vla göra, men det ingår i mitt hästägande. Jag tvättar varma dagar då torkar det upp fort.

Mögeltillväxt på fasader är tyvärr ganska vanligt, med det klimat som gäller.

Vi kan få lite mögel på insidan av en av stalldörrarna, vissa år. Då brukar jag städa med vatten och såpa på sommaren.
 
Vi hade mögel på vissa väggar inne eftersom tidigare stallinnehavare tyckte att det var en bra idé att stänga och täta allt som gick att stänga och täta så fort det närmade sig minusgrader. Ytbehandling med Klorin tog bort möglet från ytorna. Nu använder vi stallets alldeles utmärkta självdragssystem från 30-talet året runt och har inte mögelproblem längre. Kallare, men vi satte värmeslinga på det rör + kran som är känsligast.

Vi har ångtvättat stallet invändigt ett par säsonger nu och är mycket nöjda. Det spar en massa arbete. Vi dammsuger med industridammsugare i boxarna och skurar runt krubborna, resten tar ångmaskinen utan att färgen försvinner. Och stallet går snabbt att använda igen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
573
Hemmet Jag har en luftvärmepump som jag har påslagen denna vinter. Den låter illa. Ofta när jag sitter vid datorn som är precis under den, så...
Svar
12
· Visningar
448
Senast: bettysmatte
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 722
Senast: BornAgain
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp