Det jobbiga är att dom själva inte tycker det är mycket jobb, men enligt mig är allt orimligt krångligt. De är förtidspensionärer med pengar så jag vet att dom har råd.
Jaha att de tycker att det är lite jobb suger. Då kanske du istället kan trycka på att stalljobbet 3 gånger om dagen förhindrar dig att själv kunna göra annat på dagen såsom att själv ta dig tid att göra något du vill i några timmar eftersom att du hela tiden måste åka till stallet snart igen? Har du pratat med dem tidigare om ersättning så du är säker på att de inte vill betal mer?
 
Jag skulle vilja ha lite tankar.
Ibland så är jag hästvakt åt några vänner.
Det är 4 hästar. In och utsläpp, fodringar minst 3 ggr om dagen, mockning både inne och ute. De går en och en och det är väldigt mycket jobb, brukar lägga nästan 3 timmar om dagen sammanlagt när jag är hästvakt och det tar mycket på kroppen då stallet (enligt mig) är tungjobbat med stora gödsellass, en av hästarna är en gris och tunga höpåsar (6 kg).
Utöver detta har jag egna hästar som ska hinnas med i eget stall och jobb.
Får 250:- om dagen och får vara i ridhuset typ när jag vill (händer max någon varannan vecka).
Jag känner att det inte riktigt är värt det.
Det är ett pass med bestämda tider och bensinen är ju ganska dyr just nu, även om det inte är långt att åka så går det ju åt bensin när man ska åka 3 ggr om dagen.
Jag ser verkligen upp till de här människorna och dom har funnits där hela min uppväxt, men jag skulle vilja ha mera betalt om jag ska hjälpa dom, men hur lägger jag fram det? Går det ens?
Jag hjälper gärna till men det går ut över min hälsa och mitt eget stall dessa dagar. Hur skulle ni ha gjort?
Jag hade möjligen hjälpt folk för att man är vänner och det liksom jämnar ut sig. Men jag hade inte hunnit lägga så mycket tid oftast.

När jag stod i ett stall där vi plötsligt skulle ta mycket mer stallpass själva för våra egna hästar betalade jag en person 100 kr för att ta ut min häst och ev lägga på täcke. Då skulle den iaf släppa ut andra hästar och var där. Det tog 5 min extra. Normalt betalade folk inte så mkt där. Men för mig är det viktigt att det är win-win för båda.
Hade aldrig kunnat med att betala så lite 250 kr för så mkt jobb som du gör!

Jag stod i ett stall där ägaren någon gång tog min enda häst en dag och tyckte att det var att likställa med att jag tog deras 9 hästar en dag. Med alla fodringar, mockning av 9 boxar, in- och ut-släpp och fylla vattenhinkar/vattenkar till alla etc. Eftersom de ville byta 20-30 min arbete mot flera timmar så var det ju inga i stallet som ville hjälpa dem. Då stod de där och fick vackert sköta sina hästar själva utan möjlighet att åka bort.

Just därför överbetalar jag hellre än tvärtom. Hjälp är guld värt!
 
Jag tänker att om du bor typ "granne" och har en långvarig relation med dem så vill man kanske inte göra sig helt ovän heller. Jag vet inte hur gammal du är, men om det här är något du gjort för dem sedan du var liten så tycker de kanske att du är som "ett barn på gården". Du kanske kommer att flytta om några år, men dina föräldrar bor väl kvar och ska fortsätta ha en grannrelation med detta par. Jag bor själv på landet med hästar hemma, och jag vet att förr eller senare händer det att man behöver hjälp av grannar.

Jag tycker att du ska meddela dem att i fortsättningen när de behöver hjälp så kommer du att vara där morgon och kväll endast. Ingen mockning av hagar, och de ska lägga ut slang till vattnet i hagen (eller hur det löses). Berätta precis vad du berättat här, att det tar för mycket tid/energi så att du inte hinner med dina andra åtaganden (skola, jobb, etc.) Försök hitta lösningar som gör att du kan fortsätta vara hästvakt, men kompromissa bara med saker som du också kan leva med att uppfylla. Kräv att de förbereder för sin bortavaro och kom överens med dem vad som ska förberedas.

Får du någon stöttning av dina föräldrar i detta?
 
Vi har grannar som hjälper oss i stallet ibland, och vi hjälper dem. Från båda håll är vi noga med att minska arbetet så långt det bara går för dem som hjälper oss. Våra hästar har t ex en typ av väldigt lättfyllda stora hönät en vecka om året, när vi är iväg och åker skidor. På så sätt behöver inte grannarna fodra lika ofta som vi normalt gör. Vi räknar även med en högre foderåtgång för att de ska kunna ge stora givor sällan, t ex fylla foderlådorna i hagen på morgonen så det räcker till kvällen. Mocka hagar finns självklart inte på kartan, det får vi göra när vi kommer hem. Vi ser till att allt finns hemma med god mariginal och är förberett, och ofta låter vi t ex hästarna vara utan tillskott och liknande om de äter det - det klarar de bra en vecka. Vi försöker också ha minst två som hjälps åt med våra hästar så var och en inte behöver åka mer än en gång per dag, och det finns backup om det händer någon av dem något. Samma när vi hjälper grannarna, allt är förberett och förenklat för att ge oss minimalt med jobb. Jag är så glad att vi har grannar som funkar så!
 
Ojdå, när jag behöver anlita hästvakter så förbereder jag så mycket det går. Packar höet, tar fram det som behövs, har ligghall som jag spånar upp extra mkt så att det inte behövs mockas medan jag är borta, drar ner på antalet fodringar men ökar mängden osv.
Nu har jag tur som har hästvakter som gärna hjälper till eftersom de tycker det är roligt att ta hand om djuren och rida om det är möjligt, men jag vill ju ändå att det ska vara så enkelt som möjligt för dem.
 
Tycker det blir lite orättvist om inte ridhushyran räknas in som del av lönen, att få använda det när man vill är ju en lyx, och det är inte deras "fel" att du är där sällan. Beroende på hur fint ridhuset är så kan det ju kosta 100-200 kr/gång om man ska hyra in sig någonstans.

Håller även med om att det är jätteviktigt med en bra relation till grannerna när man båda har hästar, fast det är klart det ska inte gå ut över din hälsa. Jag skulle nog försöka fråga om det finns någon annan som kan ta t.ex. ett pass per dag så det blir mindre för dig, eller säga att du inte hinner mocka hagar t.ex. Då det inte riktigt hjälper med pengar om tiden och orken inte räcker till...
Det har inte sparats när de byggde ridhuset, så mycket kan jag säga. Måtten är som två normala ridhus. Det är bara kristallkronorna i taket som fattas 😏
Men det är som sagt inte särskilt intre
Jag tänker att om du bor typ "granne" och har en långvarig relation med dem så vill man kanske inte göra sig helt ovän heller. Jag vet inte hur gammal du är, men om det här är något du gjort för dem sedan du var liten så tycker de kanske att du är som "ett barn på gården". Du kanske kommer att flytta om några år, men dina föräldrar bor väl kvar och ska fortsätta ha en grannrelation med detta par. Jag bor själv på landet med hästar hemma, och jag vet att förr eller senare händer det att man behöver hjälp av grannar.

Jag tycker att du ska meddela dem att i fortsättningen när de behöver hjälp så kommer du att vara där morgon och kväll endast. Ingen mockning av hagar, och de ska lägga ut slang till vattnet i hagen (eller hur det löses). Berätta precis vad du berättat här, att det tar för mycket tid/energi så att du inte hinner med dina andra åtaganden (skola, jobb, etc.) Försök hitta lösningar som gör att du kan fortsätta vara hästvakt, men kompromissa bara med saker som du också kan leva med att uppfylla. Kräv att de förbereder för sin bortavaro och kom överens med dem vad som ska förberedas.

Får du någon stöttning av dina föräldrar i detta?
Jag är nästan 40 år, het inte om jag ska ta din kommentar som en komplimang eller bli förolämpad 😅🙈
 
Det har inte sparats när de byggde ridhuset, så mycket kan jag säga. Måtten är som två normala ridhus. Det är bara kristallkronorna i taket som fattas 😏
Men det är som sagt inte särskilt intre

Då är det ju fortfarande generöst av dom att låta dig använda det så mycket du vill. Men du kanske kan erbjuda dig att betala ridhushyra istället, om du vill förhandla fram ett avtal ang stallvakten som gynnar dig bättre ut ifrån dina behov.
 
Du behöver nog vara tydlig med att det är för mycket jobb för dig att hålla på och hjälpa dem. Jag hade inte ens tagit upp att mer betalt skulle lösa problemet utan avsagt mig att hjälpa dem helt.

Jag tycker att när man vet om att man behöver hjälp (händer det något akut är det såklart en annan sak) så underlättar man allt vad man kan. Man väger hö, ev. kraft, mineraler osv. och skriver lättförståeliga listor över vad som ska göras/kollas/vilka täcken osv. tillsammans med viktiga telefonnummer som den som hjälper en behöver om något händer och sedan betalar man självklart! Man betalar en vettig timpeng och för eventuella resor och man kräver inget orimligt utan gör det så smidigt man bara kan.
 
Det har inte sparats när de byggde ridhuset, så mycket kan jag säga. Måtten är som två normala ridhus. Det är bara kristallkronorna i taket som fattas 😏
Men det är som sagt inte särskilt intre

Jag är nästan 40 år, het inte om jag ska ta din kommentar som en komplimang eller bli förolämpad 😅🙈
Hahaha!!! Vad pinsamt :o! Jag fick en bild i huvudet av en tjej i övre tonåren som liksom blivit fast i det gamla parets våld!
 
Låter som dom tycker det är helt skäligt i utbyte för "lite hjälp". Sen så nu vet jag ju inte om det är på det här viset med dom gårdsägarna men en del "rika" människor har en totalt skev bild av hur mycket dom tror/tycker en väldigt liten peng ska vara värd för andra. Men det är väl bara att be om en pratstund eller skicka meddelande nästa gång dom frågar, först får du ju tänka till vad du faktiskt är villig att göra, är allt jobb dom lämnar åt dig ok om dom betalar mer? För det tär ju inte mindre på kroppen eller ger dig mer tid till dina hästar. Om det är bägge delar så kan du säga något i stil med "Ledsen att behöva ta upp det här. Jag har räknat på min tid och ekonomi inför 2022 och kan avvara X tid för Y summa kompensation för att det ska fungera för mig. Det skulle i praktiken innebära att alla höpåsar för veckan ni är borta är packade i förväg av er samt att hagarna inte kommer att mockas av mig och (infoga allt som underlättar). Ledsen om det betyder att ni måste se er om efter någon annan, men om det funkar för er slå mig en signal så kan vi snacka ihop oss om det nya upplägget." Nåt vänligt avslut också.
 
Nej men jag har aldrig behövt deras hjälp då jag har min familj som hjälps åt, har bara ett litet stall och två hästar och inget avancerat

Kan inte hoppa över någon syssla, har ett två sidor långt schema jag måste följa. Alltifrån vilken färg varje häst ska ha på sin krubba till vilken höbal som ska fodras när


Jisses, såg just det här, eftersom dom är så utförliga med sitt 2 sidor långa schema, efter ni har pratat om du vill gå vidare med dom hade jag själv skrivit om schemat gravt förenklat så som fungerar för dig, infogat vad kompensationen är och sms:at/mejlat det till dom så det inte är några oklarheter "Trevligt att pratas vid, som vi kom överens om har jag sett över schemat och bifogar vad jag kan bidra med, ta en titt och om det funkar för er så kan ni swisha X kr så hjälper jag til datum till och med datum". Det kanske blir 2 besök per dag, kanske bygger du bädd under den veckan och mockar endast bajs i boxarna osv.
 
Tycker det blir lite orättvist om inte ridhushyran räknas in som del av lönen, att få använda det när man vill är ju en lyx, och det är inte deras "fel" att du är där sällan. Beroende på hur fint ridhuset är så kan det ju kosta 100-200 kr/gång om man ska hyra in sig någonstans.
Fast jag vet inte. Att få betalt i något man ändå inte vill ha/nyttjar gör ju betalningen irrelevant.
Jag hade inte varit överförtjust om min arbetsgivare plötsligt ville dra av 10 % av min lön och ge mig ett ton grus istället - även om gruset är värt pengar det med.
 
Fast jag vet inte. Att få betalt i något man ändå inte vill ha/nyttjar gör ju betalningen irrelevant.
Jag hade inte varit överförtjust om min arbetsgivare plötsligt ville dra av 10 % av min lön och ge mig ett ton grus istället - även om gruset är värt pengar det med.

Håller verkligen med, förmåner ovanpå lön har bara så stort värde som det betyder för dig. Sparar du inga pengar på förmånen eller blir låst av förmånen förlorar den ju direkt värde. Marknadsvärdet är irrelevant.
 
Jag hade sagt upp avtalet på ett så trevligt sätt som möjligt. Och frågat om att få betala för ridhus när du väl vill nyttja detta. Tyvärr finns där såna människor som gärna utnyttjar att andra är snälla, dom vet utmärkt vad dom gör, men dom övertalar sig själva att "dom gör minsann rätt för sig". Betala 250 kr för så mycket jobb är så så fult. Med en 2 sidors lista.... Alltså herregud.
Tyvärr kan såna människor lätt vilja "slå tillbaka" så finns en risk att om du avslutar hjälpen, att du då inte ens får betala för ridhus tillgång, jag hoppas dock att dom inte är så låga att sjunka till den nivå, men med din beskrivning fick jag lite dom vibbarna tyvärr. Jag hade dock hellre varit utan ridhus än att behöva utnyttjas på det viset.

Hoppas allt löser sig och dom kan bete sig som vuxna, mogna och empatiska människor, och istället vara tacksamma för al hjälp du har gett dom.
 
Säg som det är på ett vänligt sätt. Du känner att ersättningen inte längre räcker för den mängd jobb, tid och pengar du behöver lägga för att ta sig till dem och kunna hjälpa dem med deras hästar. Att du inte menar något ont men tyvärr skulle du önska mer betalt om du ska fortsätta.

Köra tre gånger om dagen tycker jag är orimligt plus allt det jobbet för en så liten peng. Nej det ska täcka din bensinkostnad + extra, 600-700 minst per dag tycker jag. Nu känner du dessa människor väl, men i jämförelse när jag anlitade en tjej som jobbade med att vara stallvakt för detta betalade man 900 om dagen, och då åkte hon bara ut 2 gånger per dag (för att sköta om EN häst).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp