Pyttestor

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite tankar.
Ibland så är jag hästvakt åt några vänner.
Det är 4 hästar. In och utsläpp, fodringar minst 3 ggr om dagen, mockning både inne och ute. De går en och en och det är väldigt mycket jobb, brukar lägga nästan 3 timmar om dagen sammanlagt när jag är hästvakt och det tar mycket på kroppen då stallet (enligt mig) är tungjobbat med stora gödsellass, en av hästarna är en gris och tunga höpåsar (6 kg).
Utöver detta har jag egna hästar som ska hinnas med i eget stall och jobb.
Får 250:- om dagen och får vara i ridhuset typ när jag vill (händer max någon varannan vecka).
Jag känner att det inte riktigt är värt det.
Det är ett pass med bestämda tider och bensinen är ju ganska dyr just nu, även om det inte är långt att åka så går det ju åt bensin när man ska åka 3 ggr om dagen.
Jag ser verkligen upp till de här människorna och dom har funnits där hela min uppväxt, men jag skulle vilja ha mera betalt om jag ska hjälpa dom, men hur lägger jag fram det? Går det ens?
Jag hjälper gärna till men det går ut över min hälsa och mitt eget stall dessa dagar. Hur skulle ni ha gjort?
 
Jag hade inte gjort allt det arbetet för 200 kr (gissade på 50 kr för bensinen). Om jag skulle fortsätta för att vara schyst hade jag tagit 150-200 kr per gång jag är i stallet samt att de skulle gjort allt för att underlätta med packade kassar/matlådor och att jag bara mockar i stallet så du får lite mindre jobb. Ska de betala någon vitt så lär timkostnaden vara betydligt högre.

Helst hade jag nog skippat det helt, men ibland går vänskapen före, men du borde åtminstone få halvhyfsat betalt.
 
Jag skulle vilja ha lite tankar.
Ibland så är jag hästvakt åt några vänner.
Det är 4 hästar. In och utsläpp, fodringar minst 3 ggr om dagen, mockning både inne och ute. De går en och en och det är väldigt mycket jobb, brukar lägga nästan 3 timmar om dagen sammanlagt när jag är hästvakt och det tar mycket på kroppen då stallet (enligt mig) är tungjobbat med stora gödsellass, en av hästarna är en gris och tunga höpåsar (6 kg).
Utöver detta har jag egna hästar som ska hinnas med i eget stall och jobb.
Får 250:- om dagen och får vara i ridhuset typ när jag vill (händer max någon varannan vecka).
Jag känner att det inte riktigt är värt det.
Det är ett pass med bestämda tider och bensinen är ju ganska dyr just nu, även om det inte är långt att åka så går det ju åt bensin när man ska åka 3 ggr om dagen.
Jag ser verkligen upp till de här människorna och dom har funnits där hela min uppväxt, men jag skulle vilja ha mera betalt om jag ska hjälpa dom, men hur lägger jag fram det? Går det ens?
Jag hjälper gärna till men det går ut över min hälsa och mitt eget stall dessa dagar. Hur skulle ni ha gjort?

Jag har en tjej som ska hjälpa mig med mitt stall och mina hästar när jag reser bort (4 hästar vid fullt stall). Har erbjudit henne 600kr/dag. Då tar hon in och utsläpp, tre fodringar, ordna höpåsar, kraft och mocka åt mina två egna. Räknar på 200kr/h.
 
Jag har en tjej som ska hjälpa mig med mitt stall och mina hästar när jag reser bort (4 hästar vid fullt stall). Har erbjudit henne 600kr/dag. Då tar hon in och utsläpp, tre fodringar, ordna höpåsar, kraft och mocka åt mina två egna. Räknar på 200kr/h.
Jäklar! Jag kan komma och ta ditt stall istället 😅
 
Jag hade backat ur, inte värt att knäcka sig själv. Förr fick jag en granne på halsen som tyckte jag kunde ta deras hästar när de åkte bort titt som tätt. Avsade mig det efter alldeles för lång tid. De gjorde inget för att underlätta såsom förbereda höpåsar mm. De hade inte ens köpt hem de kraftfoder de ville jag skulle ge. De ville dessutom att jag skulle fodra 4 ggr/dag vilket de aldrig själva gjorde. Det skulle skötas bättre än när de själva va hemma. Ersättning va aldrig tal om utan det kunde komma en chokladkartong ibland. Dessutom va det ofta över jul och nyår. Ja storyn kan bli lång angående dem.
Det jag vill ha sagt gör det bara om du VILL och tycker det är värt det. Man måste stå upp för sig själv annars blir man lätt överkörd.
 
Du kanske lite snällt kan säga till dem att det är mycket jobb och tid som går åt för så pass lite betalt. Om de då verkar tycka att du får nog betalt så skulle du kunna säga att du inte tycker att det är värt det längre. Det ger då dem en chans att tänka på om de verkligen vill hitta någon annanstans vill jobba för så lite och sannolikheten att de orkar det ä nog inte så stor. Så, förhoppningsvis, så kan ni komma överens om en rimligare peng
 
Du kanske lite snällt kan säga till dem att det är mycket jobb och tid som går åt för så pass lite betalt. Om de då verkar tycka att du får nog betalt så skulle du kunna säga att du inte tycker att det är värt det längre. Det ger då dem en chans att tänka på om de verkligen vill hitta någon annanstans vill jobba för så lite och sannolikheten att de orkar det ä nog inte så stor. Så, förhoppningsvis, så kan ni komma överens om en rimligare peng
Det jobbiga är att dom själva inte tycker det är mycket jobb, men enligt mig är allt orimligt krångligt. De är förtidspensionärer med pengar så jag vet att dom har råd.
 
Hjälper de dig när du reser bort? För en sådan granne är guld värd. Om ni har ett ömsesidigt utbyte av tjänster tycker jag att du ska försöka vårda relationen. Dock ska du ju inte slita ihjäl dig. Det går att minska bördan genom att gå ner på två fordringar per dag, och att strunta i att mocka hagen.
 
Tycker det blir lite orättvist om inte ridhushyran räknas in som del av lönen, att få använda det när man vill är ju en lyx, och det är inte deras "fel" att du är där sällan. Beroende på hur fint ridhuset är så kan det ju kosta 100-200 kr/gång om man ska hyra in sig någonstans.

Håller även med om att det är jätteviktigt med en bra relation till grannerna när man båda har hästar, fast det är klart det ska inte gå ut över din hälsa. Jag skulle nog försöka fråga om det finns någon annan som kan ta t.ex. ett pass per dag så det blir mindre för dig, eller säga att du inte hinner mocka hagar t.ex. Då det inte riktigt hjälper med pengar om tiden och orken inte räcker till...
 
Hjälper de dig när du reser bort? För en sådan granne är guld värd. Om ni har ett ömsesidigt utbyte av tjänster tycker jag att du ska försöka vårda relationen. Dock ska du ju inte slita ihjäl dig. Det går att minska bördan genom att gå ner på två fordringar per dag, och att strunta i att mocka hagen.
Nej men jag har aldrig behövt deras hjälp då jag har min familj som hjälps åt, har bara ett litet stall och två hästar och inget avancerat

Kan inte hoppa över någon syssla, har ett två sidor långt schema jag måste följa. Alltifrån vilken färg varje häst ska ha på sin krubba till vilken höbal som ska fodras när
 
Tycker det blir lite orättvist om inte ridhushyran räknas in som del av lönen, att få använda det när man vill är ju en lyx, och det är inte deras "fel" att du är där sällan. Beroende på hur fint ridhuset är så kan det ju kosta 100-200 kr/gång om man ska hyra in sig någonstans.

Håller även med om att det är jätteviktigt med en bra relation till grannerna när man båda har hästar, fast det är klart det ska inte gå ut över din hälsa. Jag skulle nog försöka fråga om det finns någon annan som kan ta t.ex. ett pass per dag så det blir mindre för dig, eller säga att du inte hinner mocka hagar t.ex. Då det inte riktigt hjälper med pengar om tiden och orken inte räcker till...
Jo visst är det lyx, i vart fall för den som utnyttjar det, jag tog inte med det för att TS red sällan där. Nu verkar TS vara måttligt intresserad. Det är lite fel att räkna in en lön som man inte utnyttjar. @Pyttestor hur ofta har du passat hästarna och hur ofta hade du ridit i ridhuset om du fått betala (och inte passat hästarna)?
 
Senast ändrad:
Tycker det blir lite orättvist om inte ridhushyran räknas in som del av lönen, att få använda det när man vill är ju en lyx, och det är inte deras "fel" att du är där sällan. Beroende på hur fint ridhuset är så kan det ju kosta 100-200 kr/gång om man ska hyra in sig någonstans.

Håller även med om att det är jätteviktigt med en bra relation till grannerna när man båda har hästar, fast det är klart det ska inte gå ut över din hälsa. Jag skulle nog försöka fråga om det finns någon annan som kan ta t.ex. ett pass per dag så det blir mindre för dig, eller säga att du inte hinner mocka hagar t.ex. Då det inte riktigt hjälper med pengar om tiden och orken inte räcker till...

Fast det beror ju på om TS vill använda ridhuset eller inte. Om TS inte har nåt intresse eller mycket litet intresse av ridhuset så är det ju ingen lön som TS har nån nytta av.
 
Jo visst är det lyx, i vart fall för den som utnyttjar det, jag tog inte med det för att TS red sällan där. Nu verkar TS vara måttligt intresserad. Det är lite fel att räkna in en lön som man inte utnyttjar. @Pyttestor hur ofta har du passat hästarna och hur ofta hade du ridit i ridhuset om du fått betala (och inte passat hästarna)?
Jag passar hästarna några veckor om året, spritt över året.
Hade gärna betalat för ridhuslånet eftersom jag typ aldrig är där 😏
 
Jag passar hästarna några veckor om året, spritt över året.
Hade gärna betalat för ridhuslånet eftersom jag typ aldrig är där 😏
Ungefär som jag uppfattade det. Ridhuset är oviktigt för dig så det är mer en liten bonus när andan faller på än något du verkligen har nytta av.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 455
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 550
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp