Stalosan/Stalosan F/Kalk/Boxnytta

trofé

Trådstartare
Vilket av i rubriken nämnnda stallmiljöförbättringsprodukter rekommenderar ni? Varför? Vad har ni testat, för och nackdelar?

Har en lösdriftsbädd som legat i tre år, den är jätte fin och fräsch och växer inte på höjden utan multnar (grusad mark) underifrån i samma takt som vi fyller halm uppifrån. Det är bara halm rakt igenom, inget torv etc. När bädden anlades ströddes ingen miljöförbättringsprodukt i botten, utan bara halm direkt på gruset.

För något år sedan, när det inte var så mycket fluffig halm överst så strödde jag med Stalosan F, lite som "helgardering". Sen har jag använt Stalosan F av och till på befintlig bädd för att hålla den fräsch och som sagt som lite helgardering. Hästarna kissar inte ofta inne och det blir mycket sällan eller aldrig blöta fläckar.

Det skiljer ju en hel del i pris på produkterna ovan, kollade på Granngården idag, där kostade det enligt nedan (med risk att jag minns något kilo eller krona fel):

Kalk 25 kg 79:-
Stalosan 25 kg 303:-
Stalosan F 25 kg 338:-
Boxnytta 20 kg 149:-

Vore kul att höra andras erfarenheter. Vad jag förstår så är stalosanen lite bakteriedödande och förebyggande för att inte få in fluglarver etc.

Har någon testat Boxnyttan? Vad "gör" den?

Tacksam för svar och erfarenheter!
 
Sv: Stalosan/Stalosan F/Kalk/Boxnytta

Stalosan F är den du ska ha om du inte vill ha flugor. På vintern tycker jag att det funkar bra med vanlig Stalosan. Jag tycker att Stalosan är det bästa:)
 
Sv: Stalosan/Stalosan F/Kalk/Boxnytta

Om du är ute efter att binda ammoniak ska du använda något som innehåller superfosfat -tex Stalosan. Jag vet inte skillnaden mellan Stalosan och Stalosan F (?) men det är vad jag använder iallafall.

Kalk funkar inte på samma sätt, även om många tror att det binder ammoniak -det gör det inte utan det höjer pH.
Jag tror dock att det är skillnad på att lägga kalk i botten och att strö över befintlig bädd, men det har jag ingen täckning för.

Jag är iallfall supernöjd med Stalosanet.
 
Sv: Stalosan/Stalosan F/Kalk/Boxnytta

Stalosan är utan "flugmedel" och F är med, så enkelt är det. Funderade på det i många år innan jag frågade:)
 
Sv: Stalosan/Stalosan F/Kalk/Boxnytta

Jag har absolut ingen erfarenhet av kalk, men jag vet en "hästgubbe" som påstår att det inte är bra att strö kalk i bädden (dvs på), har för mig att han sa att det skulle lätt bli röta i fötterna då, vilket väl också talar för att det är skillnad på kalk under och kalk på.
 
Sv: Stalosan/Stalosan F/Kalk/Boxnytta

Svarar alla.

När jag tänker efter har jag för mig att en jag pratade med på Granngården sa något om att Stalosan (F) var flugbekämpande också. Dock pratade han också om att Stalosan kanske inte var det som var mest lämpligt till vår lösdrift då det är lite decinfekterande, och att det ev skulle kunna påverka förbränningsprocessen av bädden negativt. Kan det stämma? Flugdödande/bekämpande vill jag gärna åt, men inte att förmultningen underifrån ska stanna av och att bra mikroorganismer stryker med.
 
Sv: Stalosan/Stalosan F/Kalk/Boxnytta

Det är ju bakteriedödande så det borde ju stämma. Det gör ju inte skillnad på bakterier och det är väl processen i sig som kan lukta.

Måste du strö något i lösdriften då? Jag har aldrig behövt strö Stalosan eller liknande i lösdriften utan bara på med ny halm vid behov, men inne använder jag Stalosan trots att jag har bädd men där tar man ju ut bädden varje år och den har liksom inget annat syfte.
 
Sv: Stalosan/Stalosan F/Kalk/Boxnytta

Jag vet faktiskt inte om jag behöver strö något alls. Har väl mest känt det som att det "känns bra" att miljöförbättra, eller vad man ska säga. Men bädden är fin och fräsch, så kanske skulle jag helt sonika avvakta och se om det behövs längre fram. Nu har bädden legat snart precis tre år och den är jätte fin, torr och bra. Var lite inne på denna Boxnytta med och funderade på om det kunde vara något. Men hittar mycket lite information om den och vet inet riktigt vad den gör i jämförelse med kalk eller Stalosan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp