Stam på holländsk ponny?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har sedan ca. en månad ridit en i mitt tycke väldigt fin ponny.
Hon står ju då alltså på ridskola kan tilläggas.

Hon är ett svartskäckat sto med ett väldigt "speciellt" holländsk-klingande namn, född 1995-1997 (har hört lite olika...) och stor D-ponny; ca. 145 - 146 cm i mkh. Hon har inga märkningar av något slag.
Innan hon kom till ridskolan (vilket var i mitten av 00-talet) sägs hon ha varit galopp-ponny i Holland.

Hon har en mycket fin hoppteknik och har på tävling gått upp till LC (LB?) hoppning på lokalnivå. I dressyr så har hon tävlats upp till LB klubb.
I ridningen så känns hon väldigt mjuk att rida, lätt att rida i form och väldigt välutbildad.

Hon är väldigt "kort i steget", känns som man sitter på en liten B-ponny typ :grin:
Hennes trav är så extremt mjuk så det finns inte (jag får kämpa för att kunna rida lätt...:p) och galoppen är för att vara henne "stor och rund". Skritten är rätt "vanlig".

Exteriört tycker jag hon ser "fin" ut, eller rättare sagt; hon är inte överbyggd eller har andra avvikelser i alla fall...

Det jag vill komma till är att hur det kan komma sig att hon har okänd stam? Och går det trotts allt att hitta stammen någonstans (har kollat Allbreedpedigree, Horsetelex osv. utan framgång) ?
För en så pass "fin" ponny kan väl inte vara "buskavlad"?
Eller är det rent av så att hon kanske inte ens kommer från Holland (Danmark)?

Tillägg: Kom på att jag någon gång hört att hon skulle kommit från Danmark, men som sagt, hennes namn är väldigt holländsk-klingande.
 
Senast ändrad:
Sv: Stam på holländsk ponny?

Det är inte alls så att okänd stam betyder buskavel. Papper försvinner på vägen eller byts mot någon annan hästs.. Uppfödaren betalar inte avgifterna till hingsthållaren och då går inte avkomman att registrera med stam. Hästen kan också vara stulen. Det finns väldigt många anledningar till att hästar inte har ordentliga papper med känd stam.

Hästar kan förstår också byta namn, så vilket språk hennes namn låter som betyder inte heller något.
 
Sv: Stam på holländsk ponny?

Tack Görel, du är så himla kunnig! :laugh:
Trodde nämligen att utan papper nästan alltid var = buskavel, men se så fel jag hade....Varje dag lär man sig något nytt! :)
 
Sv: Stam på holländsk ponny?

Vet inte hur det är med den där ponnyn, men jag hade en "buskavlad" d-ponny som Holland. Hans mamma importerades som hopponny men sen visade det sig att hon var dräktig. Jag köpte fölet som 2,5åring, red in och sålde honom som 3,5 åring. Han är nu 7 år och har gått ungponny-SM i dressyr ett par år i rad samt tävlas nationellt med bra resultat kontinuerligt. En sån häst skulle man ju kunna tänka sig har en riktigt fin stam (kanonsteg, superbra hoppteknik, fördelaktig exteriör) men han har ingen stam alls. Utöver alla hans färdigheter som tävlingsponny är han också otroligt trevlig att hantera från marken och ett psyke av guld:D. Så nog finns det fina hästar som inte har någon stam alls, även om det oftast är ett mer säkert kort att köpa en välstammad häst om man vill tävla höga klasser :).
 
Sv: Stam på holländsk ponny?

Har haft två ponnyer som stod som okänd p g a att de var resultat av tjuvbetäckningar. Det innebar inte att deras "stam" var dålig, tvärtom. Men det fanns inget intresse eller ekonomi för att registrera dem med stam.

Annars är det vanligt att pass till importhästar slängs bort eller försvinner på vägen. Ibland för att dölja hästens ålder eller varifrån den kommer. Det blir ju också svårare för kunskap om hästens verkliga ursprung att följa med när den byter ägare och land via hästhandlare. Köper man av "uppfödare" eller privatperson i Sverige kan man få med hästens historia muntligt eller på papper, även om den är regstrerad som okänd.
 

Liknande trådar

Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 859
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 850
Senast: pews1972
·
Avel Har gått och "kärat ner mig" i en häst där jag rider (alltså inte min egen!). En KWPN valack född 2001 :love: Han är runt 175 cm i mkh...
Svar
7
· Visningar
2 061
Senast: rostad
·
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 154

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp