Stamboksföring av sto

elle12

Trådstartare
I går diskuterade jag med en person vid vilken ålder stoet får poäng till vid stamboksföring ( halvblod). Jag trodde att det var t o m de är 10 år och gick nu in i storeglementet 2006 och såg efter där står följande :

"Ej tidigare visade/bedömda ston yngre än 10 år
Sto som inte tidigare visats på avelsvärderande bedömning måste visas vid premiering,fölbesiktning eller kvalitets-bedömning, med samma minimikrav som ovan, för att stamboksföring skall kunna ske.

Ston äldre än 10 år som ej tidigare visats på avelsvärderande bedömning ska vid exteriörbedömning ej poängbedömas (om inte ägaren särskilt begär detta) men tilldelas klass I-IV. För att kunna stambokföras ska stoet bedömas vara av lägst klass III exteriört."

Jag har ett sto som är 10 år, räknas det då som äldre än 10 år? Själv tolkar jag texten som att reglerna gäller för ston som är antingen yngre eller äldre än 10 år, men just 10 år finns inte med. Eller är stoet äldre än 10 år det året hon fyller?
 
Sv: Stamboksföring av sto

Ditt sto får automatiskt poäng, det får ston t o m 10års ålder.

Det går att få poäng även på äldre ston om man vill, det är bara att skriva det på anmälan.
 
Senast ändrad:
Sv: Stamboksföring av sto

Cat_and_rat skrev:
Ditt sto får automatiskt poäng, det får ston t o m 10års ålder.

Det går att få poäng även på äldre ston om man vill, det är bara att skriva det på anmälan.

OK, tack. I texten borde det då stått 10 år och yngre tycker jag.
 

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: smulan87
·
Hästhantering Behöver hjälp med ett grinigt sto!! Jag och min vän har en varsin häst i en lösdrift med fri tillgång. Min väns sto på 7 år är nästan...
2
Svar
37
· Visningar
4 573
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 793
Senast: Görel
·
Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp