Stamforskningsforum

Scorpan

Trådstartare
Eftersom vi med intresse för stamforskning inte får vara med i avelsforumet och leka vill vi ha en egen sandlåda. :cry:
Som jag har förstått det är jag knappast ensam om att vara stamforskare här och sandlådan skulle nog bli mycket välbesökt.

Så snälla Gunnar - berätta för oss vad vi ska göra för att få vara med och leka vi med!

:bow: :bow: :bow: :bow:
 
Du är inte ensam, jag vill gärna också ha en vrå för "våra" stamtavlor, stostammar/familjer , föllistor - och visst, hingstarnas stam och hingstlinjer också förstås.

Så snälla Gunnar? :bow:

(Eftersom att det var jag som startade den andra tråden på Avel så är det väl bäst att jag skriver här också! :))
 
Tja, jag är ju nyfrälst så visst hänger jag på!
Förresten Görel och sussisus tack för info och bilder på "mina" hingstar :bow:.
 
Jag hjälper så gärna till med att sprida det här intresset :D

Och håller med Sussisus, din bild är jättekul! Bäst på Buke! :bump:
 
Kanske, annars kan vi ju klicka på "meddela moderator" knappen så får han lite tips :angel: på vad man bör läsa.
Görel, sussisus :bow:, visst är han läcker min lille bajs skimmel :D.
 
Jaaa, vilken bra idé! Det var just denna möjlighet - att kunna svara på andras frågor om härstamningar som gjorde att jag "fastnade" på gamla stallet för flera år sedan... Hoppas på en ny uppdelning av avels-forumet, det behövs!
Hlsn Helena
 
Jag instämmer till fullo, stamforskning anser jag vara av allmänt intresse och bör absolut få ett eget forum!!!

Har ni alla läst i tråden 'Näe.. Gunnar' (om förslag till uppdelning av Avel), några av er vet jag har skrivit svar, men inte alla väl?

HEJA PÅ :banana:
 
lånar knappen
Ja det låter bra, om hingstarna oxå får vara med där.
 
Räkna med mig. Som Bia sa kolla hennes tråd här angående avels sidan. Behöver fler som vill ha det ändrat.
 
Hur går det, tror ni det blir någon uppdelning av avelsforumet?
Mitt förslag är att ha ett "Teoretiskt" och ett "Praktiskt" avelsforum.
Det "teoretiska" innefattar Härstamningar, hingstar, föllistor, blodslinjer, inavelsfrågor mm, det "praktiska" om "allt annat", från stoets brunst, dräktighet, fölning fram till fölets avvänjning.

Internet ger ger fantastiska möjligheter att stamforska på sin häst, intresset för härstamningsforskning är stort, och ett eget forum här på Bukefalos skulle uppmuntra detta ännu mer. Avel är inte bara att para ihop två hästar för att få ett föl, utan det är även viktigt att se generationer bakåt för att aveln skall gå framåt.

Håller ni med om denna uppdelning, eller finns det fler förslag?

Hlsn Helena
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
176
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Vad gör man då hur orkar man? Kan inte berätta vad som har hänt i detalj då det involverar en person som inte är aktiv här och jag inte...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 730
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 366
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 857
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp