Stampad av häst, vad göra?

Olivia260

Trådstartare
Vänder mig nu till detta forum då jag varken hittar liknande händelser när jag googlar eller känner någon som vart med om liknande!

Det är så att jag blev trampad av min grova maxade d-ponny i slutet av oktober förra året när hon blev sur på en annan häst och stegrade o landade på min fot. Den blev rejält svullen, blå och sårig m.m, åkte då in till akuten för röntgen men syntes varken sprickor eller något brutet och fick där order om att börja gå på den så fort som möjligt.

Som läkarna hänvisade var jag uppe och gick så mycket jag orkade redan efter två dagar och satt upp på häst efter en vecka! Svullnaden la sig men nu efter hela 3 månader så är den fortfarande blå och nästan varje kväll börjar det sticka och klia på ovan sidan av foten, även varje gång jag sitter av hästen får jag väldigt ont i fotsulan och i leden(?) mellan stortån och fotbladet.

Är det någon annan som vart med om liknande eller kan ge några bra tips på vad jag ska göra?
 
Boka tid med läkare igen för att försöka ta reda på vad det är som inte har läkt ordentligt och varför.
Ex från en bekant som gjorde illa foten. Den röntgades men inget som behövde åtgärdas hittades. Hen gick med smärtor i flera månader. Sökte hjälp och foten röntgades igen. En spricka hittades, den skulle kunna ha läkt på egen hand men nu satt det en sena i vägen och skavde. Så det fick bli en liten operation för att det skulle kunna bli bra till slut.
 
Vänder mig nu till detta forum då jag varken hittar liknande händelser när jag googlar eller känner någon som vart med om liknande!

Det är så att jag blev trampad av min grova maxade d-ponny i slutet av oktober förra året när hon blev sur på en annan häst och stegrade o landade på min fot. Den blev rejält svullen, blå och sårig m.m, åkte då in till akuten för röntgen men syntes varken sprickor eller något brutet och fick där order om att börja gå på den så fort som möjligt.

Som läkarna hänvisade var jag uppe och gick så mycket jag orkade redan efter två dagar och satt upp på häst efter en vecka! Svullnaden la sig men nu efter hela 3 månader så är den fortfarande blå och nästan varje kväll börjar det sticka och klia på ovan sidan av foten, även varje gång jag sitter av hästen får jag väldigt ont i fotsulan och i leden(?) mellan stortån och fotbladet.

Är det någon annan som vart med om liknande eller kan ge några bra tips på vad jag ska göra?
Det kan vara bra att röntga igen om det inte blir bättre, en vän till mig röntgade foten som visade sig vara hel men efter två veckor när det inte blivit bättre alls och dom röntgade den igen så visade det sig att den var visst bruten. Så inte alltid att lita på att dom sett rätt.

Kanske det läkt fel eller varit andra mjukdelar som skadats. Ta kontakt med vårdcentralen och hör vad dom säger först och främst, du borde bli hänvisad till rätt plats då.
 
Beroende på vem som läste av plåtarna (akutläkare, ortoped eller röntgenläkare) kan de behöva läsas av igen eller röntgas om.
 
Jag blev stampad på foten, oskodd häst men hade bara ballerinaskor på (jättesmart att ha när man hälsar på på betet :angel:). Blev ett stort blåmärke och sår mitt på ovansidan av foten och gjorde så ont att jag knappt kunde få på en strumpa på 2 veckor. Det gjorde ont i säkert 6 månader efter. Nu 1,5 år senare känns det inte längre men ett snyggt ärr som minne. Röntgades aldrig så vet inte, man känner en liten knöl under skinnet nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 338
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 813
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp