Bukefalos 28 år!

abc

Trådstartare
Jag har köpt en perserkatt för en symbolisk summa.
(pga ägarens allergi)
Problemet är att förra ägaren slarvat bort stamtavlan.
Katten är enligt förra ägaren chipmärkt i ena örat.
Kan jag på något sätt få veta hennes stamtavla ?
Finns det något sätt att få ut en ny ?
Jag har ringt Sverak och det verkar inte som hon är ansluten där,dom sökte på hennes namn och förra ägarens namn och hittade inget.
Någon kunnig som kan hjälpa mig ?
Tack
 
Ja, enda chansen är väl att höra med IDP. Om hon inte är registrerad i SVERAK så måste hon vara det i IDP. Annars vet jag inte. Är du säker på att du angav rätt namn till SVERAK då?
 
De reagerade jag också på. Chippar gör man ju nedan för nacken typ.

Ang. stamtavlan så kan de vara så att du blivit lurad. Finns hon inte med i IDP eller SVERAK så har hon ingen stamtavla (är hon dock med där så kan dom skicka dig en ny mot en liten kostnad).
 
Den som du köpte katten av vet förhoppningsvis vilken uppfödare den kommer ifrån.
Då kan du kontakta aktuell uppfödare och på den vägen få reda på stamtavlan.
 
Enligt veterinären jag ringde nu.
Chippar dom i vänster öra.
Någon som vet hur jag kommer i kontakt med IDP ?
 
Här är en länk till en av IDP-klubbarna: SNRF De kanske kan hjälpa dig.

ID-märker med tatuering gör man i örat, chippar gör man mellan skuldrorna. Det finns inte plats att sätta ett chip i örat. Om du känner försiktigt gnom huden över skuldrorna borde du känna chippet om katten har ett sånt. Det känns som ett hårt riskorn under huden.

Tyvärr tror jag du blivit lurad, det säljs många katter som inte är reggade, och av någon anledning brukar det mest vara perserkatter och skogkatter...
 
Du har rätt,det känns som det sitter något där.
(Vet sa att jag skulle kunna se det i örat !
Men hon måste ju menat tatuering.)
Nu har jag läst att chipmärkning inte går att se med ögat själv, utan bara kan avläsas med någon sorts avläsare.
Vad är det för skillnad mellan att tatuera och chipa ?
vilket är bäst ?
Tack för alla svar
 
Tatueringen har den fördelen att alla kan se att katten är märkt, men den brukar bli suddig och väldigt svårläst med tiden, och jag personligen tycker inte det är snyggt med en grön tatuering i ett tunt kattöra. Det är det bästa om man har en utekatt, eftersom de flesta inte vet att katter kan vara chipmärkta.

Chipmärkningen påverkar inte kattens utseende, och blir aldrig "otydlig". Chipet kan i princip inte gå sönder (min har varit märkt i minst åtta, antagligen elva år, och det fungerar fortfarande finfint). Chipläsare finns hos veterinären, hos polisen och alla sverakanslutna kattklubbar.

Om katten är registrerad hos SKK kan man söka på numret där, där registrerar man bara ID-nummer och ägare, för att kunna hitta ägaren till bortsprugna katter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 174
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 562
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp