Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Lizah

Trådstartare
I våras, ungefär i samband med att min elvaåriga schäfer normalt skulle börja fälla vinterpälsen, bytte jag foder till Standardt Original, som ju enligt marknadsföringen ska passa även äldre, friska hundar. Det fungerade bra tyckte jag. Mindre mängd avföring kom ut, vilket var ett av skälen till att jag bytte från det tidigare fodret (JBW Lamm & Ris Senior). Fodret kompletteras med fiskoljekapslar.

I mitten av april uppkom misstanke om noskvalster hos den lilla hunden och båda behandlades med Stronghold. Den sista dosen gavs för fem veckor sedan.

Nu över till problemet; hon slutar aldrig fälla!

OK, en schäfer fäller väl alltid, mer eller mindre, men detta är på ett sätt som jag aldrig tidigare varit med om. Dagligen plockar jag mängder med lösa tussar som sticker ut ur pälsen, och tar jag fram kammen eller Furminatorn kan jag hålla på hur länge som helst. På manken/ryggen (där Strongholden applicerades) lossnar det också tussar, något som jag aldrig varit med om förut.

Hon har inga kala fläckar, det är inte på den nivån, och mår bra för övrigt. Ingen klåda el dyl, men den här fällningen är ändå onormal.

Enligt Fass vet./biverkningar har enstaka fall av lokalt håravfall förekommit hos katt, inget om hund står noterat. Och hos hund kan pälsen "klumpa ihop sig" på applikationsstället.

Funderar starkt på att byta tillbaks till det gamla fodret, men är det Strongholden som orsakat det är det ju synd eftersom hon verkar må bra på fodret i övrigt.

Någon som varit med om något liknande, antingen i kombination med Standardt eller Stronghold?
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Min hund tappade mängder med päls så hon blev kal på vissa fläckar av Standardt, tråkigt eftersom fodret på pappret ser bra ut.

Men vi fick gå tillbaka till Royal Canin eftersom hon aldrig slutade släppa päls ( Staffordshire Bullterrier som knappt fäller annars ).
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Kan inte heller tro att det beror på fodret. Jag känner drösvis med schäfrar som äter Standardt och mår mkt bra på det (inkl min egen). Ring gärna Standardt och rådgör med Lena, hon är otroligt hjälpsam.

Skulle iofs tro att hon kommer att rekommendera tillskottet Päls som de har. Det ger jag till alla våra tre och de har fått ännu bättre päls av det. Paxxa och Nike har väl alltid haft fin päls med Gadd har verkligen fått mer och tjockare päls av det (han var rätt tunnhårig innan). Det är dessutom avskräckande mot fästingar.
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Ja jag får väl kontakta Standardt kanske, även om jag har extremt svårt att tro att de skulle säga att; ja, det beror nog på fodret...

Min teori är väl att, om det beror på fodret, det kanske ändå inte är optimalt för äldre hundar? Det är ju liksom ett allround-foder, och något kanske fattas som den äldre hunden behöver?

Ang spot-on-preparat så har hon aldrig regagerat på Exspot, men det är ju förvisso olika preparat med olika verksamma substanser...
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Näringsinnehållet i Standardt är ovanligt högt.
Jämför gärna vitaminer och mineraler med andra foder.

Det som påverkar hud och päls är bl a järn, zink, kalcium, biotin och A-vitamin.
Alla dessa finns det gott om i Standardt.
Ev kanske din hund behöver extra linolsyra. Finns rikligt av i kallpressad solrosolja.

Mina har ätit Standardt hela livet. Upp till 12 års ålder. Har inte sett några tecken på att de skulle sakna något näringsämne.
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Ja jag får väl kontakta Standardt kanske, även om jag har extremt svårt att tro att de skulle säga att; ja, det beror nog på fodret...

Min teori är väl att, om det beror på fodret, det kanske ändå inte är optimalt för äldre hundar? Det är ju liksom ett allround-foder, och något kanske fattas som den äldre hunden behöver?

Ang spot-on-preparat så har hon aldrig regagerat på Exspot, men det är ju förvisso olika preparat med olika verksamma substanser...

Det är klart att de inte kommer att rekommendera dig att sluta med Standardt ;) men det är inte heller som att ringa och prata med marknadsavdelningen på RC. Jag har fått väldigt bra råd av Lena ang Gadds klor. De har ju flera olika foder och en massa kosttillskott, som man kan laborera med.
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Å andra sidan börjar man ju undra om fodret verkligen är så himla bra om det ska behövas kosttillskott för hundratals kronor varje månad? Nej, jag är kanske bara gnällig, men jag kör väl vidare ett tag till och hoppas på att det är Stronghold som orsakat pälsfällningen. Och då kan man ju undra hur lång tid det ska ta innan den "effekten" avtar... *suck*
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

I normalfallet ska väl inte kosttillskott behövas men på vissa hundar i vissa perioder av livet kan det ju finnas anledning. I Gadds fall med hans klor t ex så behövdes extra benmjöl/kalk, ett foder görs ju för "medelhunden" liksom :) Pälstillskottet som jag ger får de först och främst som extra skydd mot fästingar, sen är det en bonus att de har fått ännu bättre päls.

Men annars kan det ju vara symptom på nån sorts medicinsk krämpa av nåt slag att hon tappar så himla mkt päls? Det låter ju rätt extremt.
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Gjorde ju en seniorkoll i vintras och då var alla värden OK, och hon är alldeles för pigg för sitt eget bästa. ;) Nåja, håller tummarna för att det är Strongholden, och kanske köper lite pälstillskott för att "räta upp" det hela. Det kanske räcker med att ge det under en period.
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

KL och lite lån av tråden

Jag skulle lägga ut en tråd idag om onormal pälsfällning och Standart men sökte först och hittade denna tråd.

Jag har en jack russel tjej på 5 år som fäller mängder, året runt och det sista nu har jag börjat fundera på om det kan vara fodret.
Hon har ätit Standard i hela sitt liv, från extra till normal.
Är det värt att byta foder på henne? Jag vill ju givetvis ge ett så bra foder som möjligt men vem ska man rådfråga då de flesta är partiska sitt eget foder (så klart)
 
Sv: Standardt/Stronghold och onormal pälsfällning?

Jag är definitivt ingen foderexpert men jag har tidigare bytt foder på schäfern, för ett par år sedan. Bytet var pga "risig" päls, och jag bytte från Hills (senior) till James Wellbeloved. Pälsen blev mycket bättre av det nya fodret, som jag valde just för att jag hört talas om många som fått fin effekt på pälsen. Min lilla terrier äter fortfarande JWB och verkar fungera bra på det. Nu är det ju iofs en trimras så någon direkt pälsfällning drabbas han väl inte av, oavsett...

Huruvida din hund fällning beror på fodret vågar jag dock inte ha några teorier om. De flesta hundar verkar ju trots allt fungera bra på Standardt och själv lutar jag väl mest åt att det faktiskt är Stronghold-behandlingen som förorsakat detta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 037
Senast: Nominous
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp