Bukefalos 28 år!

Standardt vs. Acana

Arwyn

Trådstartare
Min 6-månaders schäfer äter idag Royal Canin giant junior (giant då hon har ett par kullsyskon som växt lite fort). Det är inte mitt val utan vad hon är uppfödd på. Hon är hyffsat fin i formen fast hon äter i mina ögon väldigt stora mängder (ca 1,4 L torrt/dag) och är ändå lite tunn. Hon är fin i päls, tassar och mun. Magen funkar bra, hon skiter 1-2 gånger om dagen och det är "fin form" på skiten, men den luktar AS!!! Jag har aldrig varit med om något liknande!
Nåväl, trots att vovvan verkar må bra så tänker jag byta då jag inte tror en sekund på RC. Mycket spannmål och massor med majs, som jag är helt övertygad är boven i lukt-dramat, men även förmodligen anledningen till att avföringen ser väldigt fin och fast ut, det är ju mycket stärkelse som kan maskera skiten. :grin:

Det jag vill ha är ett foder med inget eller lite spannmål, men ffa inte en hel uppsjö av dem. Hög proteinhalt och en innehållsdeklaration som är trovärdig och uttömmande. Färskfoder är för stunden inte ett alternativ. Som det ser ut nu står valet mellan Standardt eller Acana och det är egentligen bara dessa två foder jag är intresserade av att få information om just nu. Enligt vad jag kan utläsa är detta min sammanfattning:

ACANA:
- Importeras ända från Canada.
- Kan vara lite svårt att få tag i.

+ Hög proteinhalt
+ Inget spannmål
+ Använder sig av lokala rancher för sitt protein
+ Enligt utsago färskt protein, inte mjöl

STANDARDT:
- Ris som första och största näringskälla, visserligen i min bok "den bästa" av spannmålen, men ändå.
- Ris råkar även vara relativt svårsmält, så risk för hårda magar är överhängande
- Importerar i huvudsak sitt protein, som är i form av mjöl, från Nya Zeeland

+ Hög proteinhalt
+ Svensktillverkat trots importen av proteinmjöl, så mer miljömedvetet trots allt
+ Många återförsäljare
+ Att tillverkaren är svensk gör ju också ofta att supporten är bättre

Det här är min lilla lista, jag har inga personliga erfarenheter av något av fodren. Egentligen skulle jag nog helst ge Acana men samvetet säger att det är dumt att importera och bekvämligheten säger att det är besvärligt att det kan vara knepigt att få tag i. Så, vad säger ni? :)
 
Sv: Standardt vs. Acana

Personligen låter jag inte det där med svensktillverkat styra mitt val av foder. Mellan dina alternativ hade jag valt Acana.

Själv ger jag Taste of the Wild som kanske kan vara något att kika på om Acana är väldigt svårt att få tag i?
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag har också kikat på Taste of the Wild som verkar vara ett väldigt trevligt foder. Det som gör att jag tvekar lite är priset. Om hunden funkar kalas på fodret har jag inget emot att betala för det, men skulle jag hitta ett bra foder för lite billigare peng så väljer jag ju hellre det. Skulle hon inte fungera bra på det foder jag väljer provar jag dock gärna TotW. :)

Jag har inte bestämt mig för om tillverkningslandet ska få göra någon skillnad. :p Det finns vissa länder jag aldrig skulle köpa kött ifrån, men det låter som Acana gör sunda val när det kommer till köttets ursprung, så då känns det mer okej.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag ger Standardt och är toknöjd. Det är det torrfoder mina hundar fungerat absolut bäst på. Absolut sämst fungerade Royal Canins juniorfoder. Kommer inte ihåg om det var medium eller maxi de fick, men skillnaden lär ju inte vara jättestor.

Att ris är första ingrediensen stör mig inte eftersom det också är det enda spannmålet. De flesta andra foder gör ju istället så att de skriver "Kött från tretusen olika djur, ris, majs, korn, havre..." Egentligen är det ju mest spannmål då, men beroende på hur man klumpar ihop det kan man få det att se olika "fint" ut. Mina hundar har aldrig haft hårda magar av Standardt och jag har inte hört från någon väns hund som haft det heller, trots att många av mina vänner ger just Standardt (faktiskt tror jag att alla vänner gör det, förutom några som ska börja ge det nu och de som ger färskfoder/barf).

Supporten är också bra. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger och alltid fått snabba, bra svar.

Jag skulle aldrig ge tex Acana eller Taste of wild så länge hundarna fungerar bra på Standardt med tanke på priset och tillverkningslandet. Nu lutar det iof åt att jag byter foder trots att min hund fungerar finfint på Standardt, men då blir det färskfoder/Barf.

Har iof en vän som ger Acana också. Hon är nöjd så vitt jag vet. Men spannmålsfritt är väl inte fodret? Kanske något av deras foder är det, men de som jag kollade upp nu på Animail innehöll havre.
 
Sv: Standardt vs. Acana

KL

Kunde inte låta bli kolla upp Acana ifall det kunde vara något som träningsgodis för mina - men nej tack.

I stort sett alla sorter innehåller fisk (vill inte ha fisk i) och alla har väldigt mycket fibrer - för mycket, då mina kommer skita som galningar då.

Och jag förstår inte alla dessa örter som är så populärt nu ? Örter låter fint, men enligt mig ger man örter vid behov - inte jämt ?
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag har bara provat standardt, var nöjd och det funkade bra på min hund bortsett från klåda (och klådan kommer från foderallergi så det är inte fodrets fel i sig).


Orginalvarianten är väl med svenskt kött har jag för mig? Bara vilt från NZ? Har även för mig att totala proteinhalten blir högre än riset för att det är fler köttingredienser? (har inte innehållsförteckningen framför mig).
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag ger standardt till min sen en tid tillbaka då de gamla fodret han åt så blev hans hemskt gasig och dålig i magen. Och han har blivit bra i magen av detta foder. Och man får bra hjälp med att välja foder om man pratar med dom på Standardt. :)

Jag är nöjd och det är det foder han kommer få äta, och det är ett bra pris på maten tycker jag!! :)
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag har bara provat standardt, var nöjd och det funkade bra på min hund bortsett från klåda (och klådan kommer från foderallergi så det är inte fodrets fel i sig).


Orginalvarianten är väl med svenskt kött har jag för mig? Bara vilt från NZ? Har även för mig att totala proteinhalten blir högre än riset för att det är fler köttingredienser? (har inte innehållsförteckningen framför mig).

Lammet kommer från Norge, men ja, det är ju inte "andra sidan jordklotet" iaf :)
Tydligen ska ca 89% av proteinet vara animaliskt.
Såhär ser innehållet ut i Normal:
ris, bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av lamm), bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), morotsflingor, kalciumkarbonat, laktosreducerat vasslepulver
 
Sv: Standardt vs. Acana

*Delvis KL*

Vilka bra svar, fler efterlyses! :)

russinbulle, jag har inte tänkt på att det är mycket fiber i Acana, men jag är inte så bra på det här med foder heller. Vad är det som du tycker utgör mycket fiber? Om jag tittar på deras standardfoder "Adult" så ser jag havregryn, alfalfa och morötter som källan till fiber, missar jag något? Tycker du Standardt är ett bättre alternativ?
För mig personligen får det gärna vara fisk eller fiskolja i fodret så länge jag inte ser en överkänslighet hos min hund.

Sen är det ju lite fel av mig att skriva att Acana är spannmålsfritt, som någon påpekade, då det finns havre, havregryn och/eller brunt ris i de flesta av deras fodersorter. Dock ligger det ju förhållandevis väldigt lågt.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Förresten, har du varit in på animail eller liknande sida och kollat recensioner av fodren? Det brukar finnas väldigt mycket att läsa där om man vill ha just andras åsikter om hur bra fodren är där. (Samtidigt ska man ha i åtanke att de som orkar gå in och skriva något ofta är de som "älskar eller hatar" fodret, de som bara ser det som ett okay foder bryr sig nog inte alltid om att skriva något).
 
Sv: Standardt vs. Acana

Ja, jag har varit där och kollat. De flesta dyrkar fodret de recenserar, men på Standardt är det just hårda magar som kritiseras.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Tycker mest man läser negativt om vilt medan Standardt andra produkter får bättre recensioner. Min hund har ätit Extra och aldrig vart hård i magen, har även haft stora problem med sina tassar som jag även tycker har blivit bättre då jag bytte till detta foder!!
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag ger acana och är hur nöjd som helst. Något vs. standardt kan jag tyvärr inte säga om då jag aldrig fodrat med det.

För det mesta ger jag både acana och färskt kött i varje mål, är vi ute på längre resor eller vandringar har acana alltid funkat som en bra bas eller helt för sig själv.

Själv har jag använt mig främst av sport&agility (röd påse) som är en av de få foder jag testat som varit tillräckligt smakligt för min kräsna hund, samtidigt som det täcker upp energibehovet. Har också erfarenhet av adult (blå påse) och valpmat, alla har funkat lika fint och det har inte varit något problem med övergångarna mellan dem. Några stora bajsmängder är det inte fråga om, även om jag kan tycka att hon blir lite mjuk i magen av endast acana utan kött till (Såpass att det kletar lite när man ska plocka upp...) Hon är inte känslig mot något, men har vit päls, acana färgar inte på henne.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Det finns helt spannmålsfria varianter, tex Wild Prairie, Ranchlands, Grasslands och Pacifica. Mina äter Wild Prairie, är supernöjd!
 
Sv: Standardt vs. Acana

Min stora grabb har ätit Acana för stora hundar men bytte för att han sket löst minst en gång om dan, samt att han fes illa luktande fisar. Kunde dessutom inte prova acana "normal" för det var slut. Nu äter han Standardt normal och det fungerar hur bra som helst, kan fisa fortfarande men inget som luktar.
Min lilla äter standardt extra.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Gällande hårda magar tror jag det är en relativt vanlig biverkning eftersom det är så mkt kött?
Vet att jag har läst rekommendationer om att vara extra noggrann med att fasa in det nya fodret när man byter till standardt, märkte inte av det själv dock.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag har precis, för 2 veckor sedan börjat ge min hund Standardt och är HEL NÖJD!!!!!!

När jag fick han åt han James W. Men var kräsen, åt knappt, när han väl åt blev han jätte lös i magen, hade extremt mkt gaser!!!

Jag gav han sen ett annat foder, Bosch heter det, funkade bra ett tag men var aldrig riktig bra i magen, ofta lös i magen, o släppte sig så mkt och äckligt att det inte gick att va i huset.

Så efter mkt funderare läsande o så. Testade jag ge han Standardt. Vilket han äter bra (var inte så stor apptit första veckan pga. vi fått avliva hans bästa vän) men han åt och redan första kvällen slutade han fisa :banana: Han var lite hård i magen första dagarna, men det blev bättre snabbt. Han har inte fisit något på 2 veckor (bara när jag tränat och han fick mkt korv)

Hans päls blev snabbt mkt finare, lenare, mjukare och blankare. Och då har han bara ätit det i 2 veckor o först nu i dagarna som han äter full måltid varje dag nu.

Jag är jätteglad att jag äntligen hittade ett foder som passade MIN hund. Och som han verkar nöjd på.

Dessutom så bajsar han mindre högar och det luktar inte så mkt i heller.

Tummen upp för Standardt!!! :bump:
 
Sv: Standardt vs. Acana

*Kl*

Det är mycket positivt om Standardt! :) Inte så mycket åsikter alls om Acana, men jag tror inte att det är så jättevanligt.
Just nu lutar det iaf åt att jag provar Standardt, dels tack vare era positiva erfarenheter av det, dels för att Acana faller bort pga svåtillgängligheten.

Jag antar att jag helt enkelt kör på deras "Normalfoder" då de inte har någon junior-variant?
 
Sv: Standardt vs. Acana

*Kl*

Det är mycket positivt om Standardt! :) Inte så mycket åsikter alls om Acana, men jag tror inte att det är så jättevanligt.
Just nu lutar det iaf åt att jag provar Standardt, dels tack vare era positiva erfarenheter av det, dels för att Acana faller bort pga svåtillgängligheten.

Jag antar att jag helt enkelt kör på deras "Normalfoder" då de inte har någon junior-variant?

Nä, de har ingen junior-variant. Men många tror jag använder Extra som valp/unghunds foder. Jag har haft det, men ska nu byta till Normal.
 
Sv: Standardt vs. Acana

Jag säger Acana. Våra hundar funkar finfint på deras foder. Hanen äter Chicken & Burbank Potatoes och tiken Lamb & Apple. Båda dessa sorter har funnits i lager en längre tid nu. De spannmålsfria är slut ibland. (De spannmålsfria är Ranchlands, Wild Praire, Grasslands och Pacifica) Vi har testat de spannmålsfria också utom Pacifica som godis och Ranchlands en hel säck och de är alla bra. Jag kommer att växla med Ranchlands när det finns inne.

Standardt Vilt gav grön avföring och då vågade vi inte ge mer, men det var för några år sen.

Jag skulle inte välja Standardt sen det blivit känt att det är så hög halt arsenik i ris. En studie visar att personer som åt en portion ris per dag hade 44 % högre nivåer av arsenik i urinen jämfört med dem som inte alls åt ris. Av dem som åt två eller fler portioner ris per dag var arseniknivåerna 70 % högre än för de som inte alls åt ris. Studien är på 3633 personer enl amerikanska FDA.
En hund som äter ris i sitt foder dagligen har sannolikt också mer arsenik i sin kropp jämfört med hundar som inte äter ris. Det står mer om det på dogfoodadvisor och FDA:s hemsidor. Även svenska livsmedelsverket har skrivit om förhöjda halter arsenik i barnmat med ris.

Ytterligare orsaker är att jag inte vill ge Standardt är snabba kolhydrater som vitt ris och ej heller mjölkprodukter som vassle, vilket finns i Standardt.

Jag vill veta varifrån alla råvaror kommer och det vet man med Acana. Köttet kommer från egna rancher och de gör allt foder i egen fabrik. Fabriken har fått flera fina utmärkelser. Standardt byter leverantörer då och då och de har ingen egen tillverkning vad jag vet. Kanske paketering, men inte tillverkning av själva fodret. Rätta mig om jag har fel.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har totalt tröttnat på Standardt efter dryga 1,5 år. Näst intill omöjligt att få henne att äta så mkt som hon behöver få i sig...
Svar
15
· Visningar
6 548
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Vad svårt det är med den här foderdjungeln! Jag blir helt snurrig när jag surfar runt på diverse fodersidor för att se efter vad som kan...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 103
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 319
Senast: Jeronimo
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 556
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp