Kropp & själ Ständig träningsvärk!

#1
...eller inte riktigt, men...
Jag går på gruppass 4 gånger i veckan - pass med olika intensitet och inriktning. Tycker dock att jag har lite omotiverat ofta träningsvärk med tanke på att jag ändå håller igång så pass mycket. Ryggmusklerna i ländryggen är ofta ömma, liksom musklerna på baksida lår. Funderar på om jag har nån brist av nåt slag. Har ni tips på bra kosttillskott (eller andra tips) för muskler (och leder)?
 
#3
...eller inte riktigt, men...
Jag går på gruppass 4 gånger i veckan - pass med olika intensitet och inriktning. Tycker dock att jag har lite omotiverat ofta träningsvärk med tanke på att jag ändå håller igång så pass mycket. Ryggmusklerna i ländryggen är ofta ömma, liksom musklerna på baksida lår. Funderar på om jag har nån brist av nåt slag. Har ni tips på bra kosttillskott (eller andra tips) för muskler (och leder)?
Magnesium brukar väl folk som tränar sätta i sig? Ingen aning om det är bra.

Fast annars kanske man kan tänka att en veckas vila skulle lösa problemet (risk att bli svårt att komma igång igen kanske, men när jag haft perioder där jag tränat mycket har det hänt en hel del genom att vila, svullnad har gått ned i muskler och så. Dvs man har inte tränat så mycket och så blir det ett halvår med mycket träning, typ 4 gånger i veckan, men man började så plötsligt att det ändå blir bättre att vila en vecka och sedan köra igång igen.)
 
#4
Magnesium brukar väl folk som tränar sätta i sig? Ingen aning om det är bra.

Fast annars kanske man kan tänka att en veckas vila skulle lösa problemet (risk att bli svårt att komma igång igen kanske, men när jag haft perioder där jag tränat mycket har det hänt en hel del genom att vila, svullnad har gått ned i muskler och så. Dvs man har inte tränat så mycket och så blir det ett halvår med mycket träning, typ 4 gånger i veckan, men man började så plötsligt att det ändå blir bättre att vila en vecka och sedan köra igång igen.)
Fast jag har nog tränat lite mer än såhär t.o.m och har i dagsläget väldigt varierande pass i mitt schema. Har hållit på lite mera i snart 3 år.
 
#6
Har det varit/är det mycket annat på gång i livet också nu? Tänker om den totala stressmängden för kroppen kunnat bli onödigt hög?
Mycket möjligt att jag har stress i hela systemet... Träningen hjälper mot stressen, men jag vill ju känna mig fräsch i kroppen och inte ha ont.
 
#9
Vad gör du före och efter träning? Tänker på uppvärmning och strechning :) kanske bastu, massage, sitta i jacuzzi kan hjälpa? Annars tror jag också på nån dgrs vila. Ibland har man nått "rusk" i kroppen utan att det är väldigt märkbart för en själv.
 
#10
Mycket möjligt att jag har stress i hela systemet... Träningen hjälper mot stressen, men jag vill ju känna mig fräsch i kroppen och inte ha ont.
Förstår verkligen det!

Ledda avslappningsövningar (från nätet) för att sänka grundspänningen i kroppen är ingen quick fix men heller inget att förlora att pröva.
 
#14
...eller inte riktigt, men...
Jag går på gruppass 4 gånger i veckan - pass med olika intensitet och inriktning. Tycker dock att jag har lite omotiverat ofta träningsvärk med tanke på att jag ändå håller igång så pass mycket. Ryggmusklerna i ländryggen är ofta ömma, liksom musklerna på baksida lår. Funderar på om jag har nån brist av nåt slag. Har ni tips på bra kosttillskott (eller andra tips) för
...eller inte riktigt, men...
Jag går på gruppass 4 gånger i veckan - pass med olika intensitet och inriktning. Tycker dock att jag har lite omotiverat ofta träningsvärk med tanke på att jag ändå håller igång så pass mycket. Ryggmusklerna i ländryggen är ofta ömma, liksom musklerna på baksida lår. Funderar på om jag har nån brist av nåt slag. Har ni tips på bra kosttillskott (eller andra tips) för muskler (och leder)?
Du syresätter troligtvis inte din kropp på ett optimalt sätt vid träning. Dvs du har på tok för låg halt koldioxid i ditt blod. Sänk intensiteten i träningen och hållmunnen stängd och låt andningen ske genom näsan.
Du blir förvånad över hur snabbt din kondition, styrka och uthålligt på kort tid förbättras genom att andas på ett korrekt sätt under fysisk träning.
Det är en sanning med modifikation att träning är bra mot stress. Det beror på vilken fysisk aktivitet som utövas. Vid stress utsöndrar kroppen kortisol. Att utsätta kroppen för hård träning utsöndrar ochså kortisol. Det har visat sig att träning kan påskynda utmattningssyndrom om personen lider av stress.
 
Gillanden: tgd
#15
Du syresätter troligtvis inte din kropp på ett optimalt sätt vid träning. Dvs du har på tok för låg halt koldioxid i ditt blod. Sänk intensiteten i träningen och hållmunnen stängd och låt andningen ske genom näsan.
Du blir förvånad över hur snabbt din kondition, styrka och uthålligt på kort tid förbättras genom att andas på ett korrekt sätt under fysisk träning.
Det är en sanning med modifikation att träning är bra mot stress. Det beror på vilken fysisk aktivitet som utövas. Vid stress utsöndrar kroppen kortisol. Att utsätta kroppen för hård träning utsöndrar ochså kortisol. Det har visat sig att träning kan påskynda utmattningssyndrom om personen lider av stress.
Tack för konkreta tips! Ska absolut tänka på det där och försöka få till andningen. På ett av passen, ett rörlighetspass, är instruktören noga med att påminna om att andas in genom näsan och ut genom munnen. Jag har blivit bättre på det...på de passen.
 
#18
Jag får ofta rejält med träningsvärk, även när jag inte tränar något nytt, trots att jag är relativt stark och har hållit igång bra i ungefär 5 år. Jag har försökt ta reda på vad det kan bero på, men slutsatsen blir oftast att det är individuellt och att det inte finns något definitivt svar.

För egen del är jag noga med uppvärmning och nedvärmining (framförallt det förstnämnda!) och försöker äta medvetet kolhydrat- och proteinrikt före och efter passet. Kan också rekommendera att använda en s.k. "foam roller" (eller en hård gummiboll, för de mindre musklerna) för att komma åt de muskler som jobbat hårdast under ett pass. Jag upplever att det har blivit lite bättre sedan jag började tänka aktivt på allt detta. Egentligen skulle jag nog behöva äta mer också, rent generellt, men det har jag svårt att få till tyvärr.
 
#19
Kan ju tillägga också att just de muskler du nämner (baksida ben samt rygg) är sådana som vi inte belastar så intensivt i det vanliga livet s.a.s, så det är inte konstigt att de chockas mer av belastning än t.ex. vaderna, magen eller låren (som ju får rätt mycket belastning när vi springer till bussen, promenerar, går upp för trappor, nyser, skrattar...). Åtminstone hos mig är träningsvärken på baksida lår den allra värsta, den kan sitta i i uppemot en vecka!
 

Hästar nu

  • Varför har Isabell Werth...
  • Foderboost
  • Annonsera mera V

Övrigt nu

  • I väntan på Regeringen
  • Ett barn eller flera?
  • Vinterföräldrar -18/19

Dagbok

Radannonser

  • Springpony sælges

Hästnyheter

Bukefalos

  • Syns inte
Rekommenderas av Google:
Upp