Stångbett, fråga med Citat

kaffekart

Trådstartare
ok, har en fråga.

Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett eller vad katten det heter på svenska...

Jag har själv ridit hästar på det, typ när jag ridit en väns häst ute i skogen när jag lånat den, inget allvarligt, utan jag red hästen med den utrustning som fanns liksom... jag gillar stångbett, på det stoet var det rätt bra och jag har läst om det. Det spelar inte så stor roll just nu varför min mamma blev tipsad om att rida på stångbett på vår häst, jag har läst på lite om det men blev faktiskt lite förvånad när jag kom in på en hemsida med denna text (läs hela texten, mina frågor kommer under citatet):

Användningen av stångbett har en stor nackdel - det går inte att böja hästen med stångbettet. Tills man har kommit så långt i träningen att man kan böja hästen enbart med sitsen så behöver man alltså något annat för att böja hästen. Man har då i princip två alternativ; ett bridongbett eller en ridkapson. Bridongbettet fungerar på samma sätt som ett tränsbett. Med det kan man alltså böja hästen och höja hästens huvud. Kombinationen stång och bridong är därför särskilt väl lämpat till hästar som ibland hamnar för högt med huvudet (då använder man stången) och ibland hamnar för lågt med huvudet (då använder man bridongen). För att slippa ha dubbla bett i hästens mun kan man istället fästa bridongtygeln mitt för stångbettets mundel. På samtliga av de stångbett som säljs på den här sidan går det att fästa en tygel mitt för stångbettets mundel.

Istället för att böja hästen med en bridong kan man använda en ridkapson. Det fungerar tyvärr inte att använda de longerkapsoner som finns att köpa i "vanliga" svenska ridsportbutiker, eftersom de är för klumpiga för att användas tillsammans med ett bett (en del verkar vara anpassade för elefanter istället för hästar). Till skillnad från bridongen och tränsbettet så inverkar kapsonen på hästens nosrygg (istället för att inverka på underkäken). Det medför att kapsonen faktiskt blir skarpare än bridongen och tränsbettet. Nosryggen är direkt förbunden med hästens nacke, vilket innebär att all inverkan på nosryggen skapar ett tryck mot hästens nacke. Fördelen med detta är att kapsonen blir ett effektivt hjälpmedel för att få just ställningen inåt i nacken (medan bridongen/tränsbettet oftast bara skapar böjning i hästens hals). Nackdelen uppstår om ryttaren inte ger eftergift på kapsontygeln, utan håller kvar ett tryck i den. Då kommer hästen att kompensera trycket genom att spänna musklerna i nackens yttersida, och resultatet blir att hästen ställer sig utåt i nacken. En del hästar som har mycket spänningar i nacken gör motstånd mot kapsonen. Detta motstånd är svårt att lösgöra enbart med kapsonen. Istället ska man då lösgöra hästens nacke med stången och, när hästen ger eftergift på stången, ge en kort impuls med inner kapsontygel. Så fort spänningarna i nacken kommer tillbaka måste de lösgöras med stången igen innan hästen har möjlighet att svara korrekt på kapsonen.


Ok, jag hade ingen aning för det första om att hästen "inte kan böjas" med stångbett, betyder det med ren svenska (eller nybörjar språk) att om man jobbar hästen på volten i ridhuset så är det svårt att böja hästen, alltså ställa hästen inåt tex?

Men här kommer andra frågan:
Jag fattar det här om tygeln:
För att slippa ha dubbla bett i hästens mun kan man istället fästa bridongtygeln mitt för stångbettets mundel. På samtliga av de stångbett som säljs på den här sidan går det att fästa en tygel mitt för stångbettets mundel.

betyder det att man sätter en extra tygel o rider med två tyglar då eller? (blir ju problem för morsan, hon kan inte rinda med dubbla tyglar...)

men så kommer det jag blir lite fundersam över:
En del hästar som har mycket spänningar i nacken gör motstånd mot kapsonen. Detta motstånd är svårt att lösgöra enbart med kapsonen. Istället ska man då lösgöra hästens nacke med stången och, när hästen ger eftergift på stången, ge en kort impuls med inner kapsontygel. Så fort spänningarna i nacken kommer tillbaka måste de lösgöras med stången igen innan hästen har möjlighet att svara korrekt på kapsonen

Hur kan man helt lösgöra en häst på stången om det nyss stod att man inte kan böja hästen? Jag lösgör en häst mycket genom att böja igenom den både inåtställd och utåtställd på volten blandat med skänkelvikningar o en massa annat, ni fattar...

är det bara jag som blev lite förvirrad av detta eller? jag fattar ju allt det med spänningar i nacken o att rida med dubbla tyglar osv, men det där att lösgöra en häst med stångbett om man inte kan böja hästen.... är jag en sån nybörjare att jag inte fattar ngt så enkelt som detta?
Snälla förklara!
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Jag vet var du har hittat texten och tänkte påpeka att författaren inte håller på med "vanlig tävlingsdressyr". Hen kallade tidigare sin inriktning för akademisk och där har man en lite annorlunda filosofi där det bland annat ingår att "skola munnen". Det finns fler här som kan förklara det där så mycket bättre än jag. En avslappnad häst sänker nacken - därav kommer huvudets placering av sig själv när hästen går korrekt i form. Vissa menar att man genom att sänka nacken (som man kan göra med en stång) får hästen att slappna av. Andra menar att det inte fungerar på det viset.

Angående att böja hästen med stång, nej det går inte att ta ledande tygeltag med stången. Med en stång påverkar man hela bettet samtidigt. Om du däremot böjer hästen för sits, skänkel, trängande tygeltag, ett spö på halsen eller kanske något annat du hittat på så går det såklart lika bra bra på stång.

Ja, man sätter en tygel till i bettet och får då två tyglar varav den övre verkar liknande ett rakt bett och den undre som en vanlig stångtygel. Själv föredrar jag kandar framför denna lösning alla dar i veckan.

Hoppas att det klargjorde lite.
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

tack så mycket för ditt svar! ja, grejen är att vår pålle är en travare som ligger på bettet som en idiot och man behöver jobba honom absolut hela hela tiden, även i skogen, och mamma rider ok, men hon har svårt att få honom att slappna av och gå i form, och jag säger alltid till henne att böja honom även i skogen osv, men om detta är fallet med bettet så kommer det kanske vara ännu svårare för henne att rida på det. Jag vill inte komma hem till en stenhård nack-spänd häst...
har inte pratat med henne på ett tag om hur han går på bettet (hon skadade foten o kunde inte rida på ett tag) men jag ska höra med henne nu igen
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Angående att böja hästen med stång, nej det går inte att ta ledande tygeltag med stången. Med en stång påverkar man hela bettet samtidigt. Om du däremot böjer hästen för sits, skänkel, trängande tygeltag, ett spö på halsen eller kanske något annat du hittat på så går det såklart lika bra bra på stång


Vill bara flika in att det där beror på hur stången ser ut. Om det är fasta eller rörliga skänklar och om munsdelen är rak eller ledad...
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Det har du helt rätt i, nu utgick jag från de typer som finns på den hemsidan där citaten är hämtade ifrån, dvs odelad mundel som åtminstone i mina kretsar är klart vanligare än alla specialare.
Dessutom, för att göra det knepigare, finns det olika definitioner på stångbett, vissa kallar alla odelade bett för stångbett (inte korrekt) oavsett om de har just hävstång eller ej.
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Hej Kaffekart.

Det här är inget direkt svar på din fråga - men det låter som att din mamma och pållen kanske skulle ha glädje och nytta av att helt enkelt testa ett vanligt ponnyhackamore. Då får man ofta en betsling som hästen respekterar, samtidigt som man kopplar bort munnen vilket kan vara väldigt bra på gamla travare.

Ett annat tips som förhoppningsvis inte är för krångligt för din mamma är jaktstång/kimblewick, gärna med ett mjukt munstycke i syntet/gummi. Om man sätter tygeln runt ringen (inte i de skåror som brukar finnas) så får man ett mångsidigt bett. Om man sänker handen träder kinnkedjan in mer och man får en ganska ren stångeffekt. Om man höjer handen verkar kinnkedjan mindre och bettet blir mer likt ett tränsbett, man kan böja bättre. Och så behöver man bara ha en tygel.

Som du säkert själv vet är det ingen ideallösning att betsla upp, men jag antar att det handlar om att din mamma ska kunna motionera hästen utan att behöva kämpa som en blådåre för att behålla kontrollen. Mitt råd är att man alltid rider i en friare form när man rider på skarpare bett, så att man är säker på att man inte drar ihop hästen.
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Kanske är det så att den som skrivit förslaget om bridongtygeln fäst i bettringen och stångtygeln i skänkeln rider på en hand? Iom att den rider klassiskt.

(Tror att om de rider på en hand med bridongbett är de ändå tvungna att helt enkelt korta den tygeln till ställning för hela cirkeln så att säga och sedan länga den igen, då kanske de lika gärna skippar den och ställer som du skrev.)

Anledningen till att stångbettet verkar nedåt är väl att skänkeln går bakåt och därmed inte bara ökar trycket av kindkedjan utan också av nackstycket. Tygeln fäst direkt i bettringen påverkar inte på det viset iom att den inte har hävstångseffekten.
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Ja och nej, hen rider på en hand eller två beroende på häst och utbildningsnivå. Dock är målet ridning på en hand.

Hen har detta som förslag till de som vill prova att rida på blank stång men kanske inte helt kan släppa "tränsbettsfunktionen" än. Har själv provat men föredrar helt klart kandar, två tyglar blir det ju oavsett och jag anser att en ledad bridong ger mig det finlir jag vill ha på ett bättre sätt. Blank stång var inte för mig då målet aldrig varit att rida på en hand.

Du har helt rätt i att en stång verkar både i mun, kindkedjegrop och nacke och att tanken är just att få hästen att sänka nacken och länga ut överlinjen.
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Det har du helt rätt i, nu utgick jag från de typer som finns på den hemsidan där citaten är hämtade ifrån, dvs odelad mundel som åtminstone i mina kretsar är klart vanligare än alla specialare.
Dessutom, för att göra det knepigare, finns det olika definitioner på stångbett, vissa kallar alla odelade bett för stångbett (inte korrekt) oavsett om de har just hävstång eller ej.


Ok, har inte kollat på sidan själv så jag vet inte vad det finns för bett där, utan ville bara förtydliga lite :)
I min värld är ett stångbett ett bett med skänklar oavsett hur mundelen ser ut
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Ett rakt pelham med dubbla tyglar var mitt favoritbett på tävlingstravarna. Lätt att anpassa hur mkt man behöver. Målet var att enbart rida på "bridong" tygeln

Ponnyhack svara vissa på bra medans andra som bla min nuvarande inte alls och skulle lika gärna kunna rida ut i bred grimma och fästa tyglarna i. Men har inte med kedja utan med läder
 
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Odelad enligt vad jag precis läste, ett delat kunde spetsas upp i gommen.

Tungfrihet och sådant beror väl på hästen?

Jag har läst negativa saker om rörliga skänklar men minns inte vad. (känns som att det är enklast att gå med det klassiska?)

(Har ridit på, gillar, men har ingen aning om behov av att ställa i skogen kan bli problem. Inte behövt tänka på det.)
 
Senast ändrad:
Sv: Stångbett, fråga med Citat

Vilket inte innebär att jag själv skulle välja det istället för vanligt ledat bett.
 

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 064
Senast: Tjockisina
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 194
Senast: IngelaH
·
Träning Ibland blir jag så ledsen på min häst (eller på mig själv?) när jag rider. När jag rider med stångbett så går hästen klockrent och...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 854
Senast: khisha
·
R
Utrustning Hej! Jag rider ett arabsto som är lite "under utbildning". Förra ryttaren red på Pessoabett, med sidostycket fäst i ringen högst upp...
Svar
15
· Visningar
1 678
Senast: vblpower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp