Stångbett

westernriding

Trådstartare
Jag ska få hem en westernhäst snart som idag rids på stångbett och enhandsfattning.


* vilka hästar KAN använda stångbett
*hur använder man det på hästen?


TACKSAM FÖR SVAR
 
Jag ska få hem en westernhäst snart som idag rids på stångbett och enhandsfattning.


* vilka hästar KAN använda stångbett
*hur använder man det på hästen?


TACKSAM FÖR SVAR

Om du inte är säker på hur du använder stångbettet och hjälperna på hästen tror jag att de är bäst att du har en tät kommunikation med säljaren och/eller en duktig instruktör. :)
Alternativt kan du gå tillbaka till ledat bett eller i alla fall lösa ringar och tvåhandsfattning, tycker jag.
 
Jag ska få hem en westernhäst snart som idag rids på stångbett och enhandsfattning.


* vilka hästar KAN använda stångbett
*hur använder man det på hästen?


TACKSAM FÖR SVAR
Om du vill lära dig mer om bett och hur de verkar i hästens mun så tycker jag att Markus Holst ridhandbok som finns tillgänglig på nätet är väldigt informativ. Han går igenom olika träns-och stångbett, olika material, inpassning etc.[/QUOTE]
 
Jag ska få hem en westernhäst snart som idag rids på stångbett och enhandsfattning.


* vilka hästar KAN använda stångbett
*hur använder man det på hästen?


TACKSAM FÖR SVAR

Jag rekommenderar dig att rida privatlektioner för en tränare som kan hjälpa dig. Svårt att ge råd när jag inte vet vilken nivå du rider på. En riktigt duktig och erfaren ryttare kan säkert lära sig det hyfsat om hästen är en bra läromästare men en mer oerfaren ryttare på en väldigt känslig alt. väldigt okänslig häst kan lära sig massor med fel och göra mer skada än nytta.

Ha i minnet att ett stångbett är ett väldigt skarpt bett!
 
Jag ska få hem en westernhäst snart som idag rids på stångbett och enhandsfattning.


* vilka hästar KAN använda stångbett
*hur använder man det på hästen?


TACKSAM FÖR SVAR
De flesta hästar KAN använda stångbett.
Däremot krävs det en erfaren ryttare med finkänsliga tygelhjälper då minsta rörelse känns tydligt i hästens mun och en bara en aning för stor rörelse kan göra ont.

Westernhästar som går med stångbett (och enhandsfattning) har antagligen ridits med ledat bett och tvåhandsfattning först eftersom det ofta är så man börjar en westernhästs utbildning
Det betyder att du kan gå tillbaka till det en tid för att lära känna hästen och eventuellt om det behövs utvecklas själv i din ridning innan ni återvänder till stångbett.

Huruvida du är färdig för stångbett nu bör du ta hjälp av en tränare att avgöra, men eftersom jag uppfattade frågan ovan som att du är osäker på hur det används så hade jag rekommenderat att du börjar med ledat bett.

Om du sedan längre fram vill rida på stång så kan tränaren hjälpa dig i din ridning så att du blir tillräckligt finkänslig i tygelhjälperna för att få ut det bästa av ett stångbett. Tränaren kommer då också hjälpa dig att passa in stångbettet, visa hur det ska sitta och hur hårt kedjan (curb strap) bör vara spänd.
 
De flesta hästar KAN använda stångbett.
Däremot krävs det en erfaren ryttare med finkänsliga tygelhjälper då minsta rörelse känns tydligt i hästens mun och en bara en aning för stor rörelse kan göra ont.

Westernhästar som går med stångbett (och enhandsfattning) har antagligen ridits med ledat bett och tvåhandsfattning först eftersom det ofta är så man börjar en westernhästs utbildning
Det betyder att du kan gå tillbaka till det en tid för att lära känna hästen och eventuellt om det behövs utvecklas själv i din ridning innan ni återvänder till stångbett.

Huruvida du är färdig för stångbett nu bör du ta hjälp av en tränare att avgöra, men eftersom jag uppfattade frågan ovan som att du är osäker på hur det används så hade jag rekommenderat att du börjar med ledat bett.

Om du sedan längre fram vill rida på stång så kan tränaren hjälpa dig i din ridning så att du blir tillräckligt finkänslig i tygelhjälperna för att få ut det bästa av ett stångbett. Tränaren kommer då också hjälpa dig att passa in stångbettet, visa hur det ska sitta och hur hårt kedjan (curb strap) bör vara spänd.
Tack för ett riktigt bra svar! 😁👍

Det blir min tränare och gubbe som får hjälpa mig med detta, så att allt kommer gå rätt till👍
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 356
Senast: kurakosz
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 115
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 884
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp