Stanna eller gå?

Tweety1985A

Trådstartare
Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett känner jag att jag inte bryr mej om att dölja vem jag är, ingen här känner min partner och han har inte koll på att jag är medlem, så tja.

Ska försöka dra det lite kort...
Vi träffades i augusti 2012, blev ihop och han flyttade in efter en månad. Väldigt passionerat förhållande och vi hade det jättebra, pratade om problemen innan de dök upp och visst var vi osams ibland, men vi kramades o blev sams igen. I december blev jag gravid och lyckan var total, men när mina njurar började strula vid årsskiftet började förhållande vackla, han tyckte det var jobbigt att jag inte mådde bra. Det var bra till o från under januari å februari, men han visade mer å mer av sitt humör och i mars tog det plötsligt slut. Jag var då gravid i vecka 18 och han tyckte på fullt allvar att vi kunde leva som särbos, han ville att vi flyttade isär. Vi hade då precis skrivit kontrakt på en gård vi skulle hyra, men allt detta fick avbrytas, han ville inte flytta dit. Jag ville inte riktigt acceptera att han ville va ihop men inte bo med mej, vi skulle ju ha barn ihop, så vi bröt upp. Flyttade åt varsitt håll eftersom kontraktet på gården vi bodde på då var uppsagt. Kort därefter hittade vi tillbaka till varann men har sen dess vatt särbos. Han har dumpat mej flera ggr, vi har gått i familjerådgivning och terapi för att lappa ihop det. Hela hösten var det av och på, han lämnade mej när tösen var 2 veckor gammal, rev upp hela världen för att han ville ha henne ensam hemma hos sej över helgen då och jag sa nej (2 veckors spädis)

Som sagt, av å på hela tiden, men i slutet av oktober, efter ett uppehåll, hade han bestämt sej för att han ville leva med oss. Vi inledde ett förhållande igen och med hjälp av terapi (tillsammans och enskilt) fick vi det att funka hyfsat, jag kände dock att jag hela tiden fick backa undan å låta honom få som han vill. Våra problem är e.g inte konflikterna, vi är väldigt överens om det mesta, utan konflikthanteringen. När vi blir osams om nåt så gormar han, eller surar och tiger ihjäl mej. Jag däremot vill prata ut och bli sams. När han är arg kan han inte ta i mig. Det räcker att han haft en jobbig dag på jobb och är lite irriterad, så vägrar han ta i mej. I övrigt är han en väldigt fysisk person, så kontrasten blir väldigt stark. I början av januari började jag å tösen bo i hans lägenhet, tillfälligt pga att det inte funkade att bo i mitt hus, och 3 veckor senare slängde han ut oss. På min födelsedag ställde han till ett jävla liv och bad mej flytta. Jag tog hjälp av min terapeut och hans mor för att reda ut hur jag skulle göra, skulle jag packa våra grejor och bara gå, eller stanna och kämpa. Enligt både hans mor och terapeuten var det sagt i vredesmod, och ja det verkade ju så, så jag valde att inte flytta under veckan. Han tog heller inte upp det så jag antog att det var lugnt. På lördagen smällde det bara till, jag hade grabben hos mej den helgen och han väckte min pojkvän på morgonen (inte helt lätt att få en treåring att leka tyst) och han vaknade således med dåligt humör. Ett par timmar senare slängde han ut oss. Bokstavligen talat slängde ut oss. Han slängde ut alla våra grejor genom dörren. Jag menade på att vi kunde ta det lugnt, jag skulel ta med mej grabben och spendera natten i huset, så kunde jag komma tillbaka dagen efter o prata om det, när grabben var tillbaka hos sin pappa. Detta kom inte på tal, vi skulle ut och det NU! sagt å gjort, tösen stannade hos honom och jag o grabben åkte helt förstörda hem till huset. Han skrev på chatten på kvällen o frågade om jag ansett att vi gjort slut, han gjorde tydligen inte det. Själv var jag bara chockad och arg.

En vecka senare började han visa att han ville ha mej igen, och jag spelade kall. Förra onsdagen sa han klart o tydligt vad han ville, och vi pratade igenom problemen. Då började jag hoppas, vi bestämde att vi skulle vara ett par, och vi har umgåtts som ett par sen dess.

MEN, jag vet inte om jag orkar leva med den här mannen och hans humörsvängningar! Han säger just nu att han vill testa, ta en dag i taget, men vet inte om vi kan leva ihop. Han vet inte om han nånsin vill va sambo igen. Och att leva ett helt liv som särbo med barn vill jag inte, jag tycker om sambolivet. Han är hopplöst sur, går inte att prata med när han inte är på precis rätt humör, svartsjuk som fan och kommer ofta med pikar om var jag ska när vi inte umgås osv. På hans villkor kommer vi att träffas onsdag-söndag varannan vecka hos honom (jag o tösen ska då bo hos honom) men med avbrott på lördagen, för han vill tvunget ha tösen ensam ett dygn på helgen. Andra veckan kommer han att komma till mej någon&/några kvällar o sen på helgen, men även då ska han ha tösen själv ett dygn på helgen. Att han skulle bo hos mej, som vi gör hos honom, kommer inte på tal, han får för långt till jobb då anser han, 3 mil. Jag är just nu föräldraledig men börjar jobba i maj och får då tre mil till mitt jobb från hans lägenhet, alltså precis lika långt, och jag ser inte det som ett problem.

Jag älskar verkligen honom, och när vi har det bra har vi det galet bra. Han är mjuk och ömsint och får mej att känna mej älskad. Men det är långt ifrån alltid, mkt av tiden går jag runt med ren ångest över att han sagt något, över att han kanske är arg, över att han ska dumpa mej igen. Jag orkar helt ärligt inte detta, samtidigt har jag märkt en förändring senaste veckan, han har inte varit sur och han har kontrollerat sitt humör. MEN, vi kommer kanske aldrig att kunna leva ihop, för att han inte vill flytta ihop. Och jag tycker inte att lösningen att bo en vecka hos honom, å sen träffas några kvällar hemma hos mej, fungerar. Jag vill att min tös ska ha en lugn och stabil tillvaro, och ett hem, även om hon sover hos honom en natt i veckan. Jag blir ledsen av det faktum att han MÅSTE ha tösen ensam ett dygn på helgen, för att stärka hans papparoll. Jag förstår det till viss del, men om vi nu ska va ett par, så varför inte leva som en familj på helgen, enda gången när man kan umgås allihop ju.

Jag vet verkligen inte.. Jag vill ju försöka, går till både psykolog och terapeut och försöker reda ut tankarna. Jag älskar honom och har varit villig att försöka. Men sen igår kraschade jag bara, jag vet inte om jag orkar, jag vet inte om jag vill kämpa för detta för att ändå i slutändan aldrig kunna bo ihop. Allt för mkt är på hans villkor. SNälla, kloka bukefalister, hjälp! Ge er syn på saken, jag kanske är för blind?
Förlåt för lågt inlägg!:crazy:
 
Sv: Stanna eller gå?

Jag hade aldrig orkat ha det så oavsett om jag tyckte om karl eller inte..

Det jag läser är att han helt och hållet bara vill ha dig när det passar honom. Nej fy, för ett sådant förhållande. Skapa dig ett lugnt liv med dina barn och må bra istället.
 
Sv: Stanna eller gå?

Citerar lite axplock ur det du skrivit.

när mina njurar började strula vid årsskiftet började förhållande vackla, han tyckte det var jobbigt att jag inte mådde bra.

Han har dumpat mej flera ggr, vi har gått i familjerådgivning och terapi för att lappa ihop det.

lämnade mej när tösen var 2 veckor gammal, rev upp hela världen för att han ville ha henne ensam hemma hos sej över helgen då och jag sa nej (2 veckors spädis)

med hjälp av terapi (tillsammans och enskilt) fick vi det att funka hyfsat, jag kände dock att jag hela tiden fick backa undan å låta honom få som han vill.

3 veckor senare slängde han ut oss.

På min födelsedag ställde han till ett jävla liv och bad mej flytta.

På lördagen smällde det bara till, jag hade grabben hos mej den helgen och han väckte min pojkvän på morgonen (inte helt lätt att få en treåring att leka tyst) och han vaknade således med dåligt humör. Ett par timmar senare slängde han ut oss. Bokstavligen talat slängde ut oss. Han slängde ut alla våra grejor genom dörren.

tösen stannade hos honom och jag o grabben åkte helt förstörda hem till huset.

Han är hopplöst sur, går inte att prata med när han inte är på precis rätt humör, svartsjuk som fan och kommer ofta med pikar om var jag ska när vi inte umgås osv.

På hans villkor kommer vi att träffas onsdag-söndag varannan vecka hos honom (jag o tösen ska då bo hos honom) men med avbrott på lördagen, för han vill tvunget ha tösen ensam ett dygn på helgen.


mkt av tiden går jag runt med ren ångest över att han sagt något, över att han kanske är arg, över att han ska dumpa mej igen.

MEN, vi kommer kanske aldrig att kunna leva ihop, för att han inte vill flytta ihop.

går till både psykolog och terapeut och försöker reda ut tankarna.

Allt för mkt är på hans villkor.

Läs igenom allt detta och svara själv på frågan:

jag kanske är för blind?

Jag tycker att ja, du är blind. Jag förstår inte varför man utsätter sig för en sån man och ännu mindre varför du utsätter dina barn för honom. Ett liv tillsammans med honom (vad nu "tillsammans" kommer att betyda) kommer att vara fullt av konflikter, bråk och otrygghet. Varför ska ni ha det så?

Gör slut, o ordna med någon sorts ordnad delad vårdnad av dottern som är bestämd till punkt och pricka så att det blir bra för henne, inte för honom. Som det är nu får han styra o ställa med er precis som han vill.

Ta tag i det här nu, du har ett ansvar gentemot dina barn!
 
Sv: Stanna eller gå?

Nä jag börjar ju känna att jag fått nog.... Men nu är han ju villig att ta tag i det å skärpa sej. å det känns lite som om jag dömer ut honom pga att vi kanske aldrig kan bo ihop på riktigt. Tänker jag fel där? vi verkar ju vilja olika saker med framtiden med. Även om vi tar oss igenom detta så kommer vi kanske aldrig att leva ihop, pga att HAN vill va särbo och ha egentid. Han behöver paus från mej och barnen ibland. Jag förstår inte det.. Klart att man behöver egentid i ett förhållande, men det innebär inte att man måste ha en egen lägenhet där man är ensam 3 dagar i veckan. Jag känner mej otroligt ensam med barnen, även när tösen varit dålig och behövt till sjukan (hon har astma) har jag fått fixa det själv, eftersom han tycker att det är för långt att köra de tre milen till mej för att hämta upp oss. Sist fick jag ta en kompis pojkvän till hjälp, eftersom jag inte kunde både köra och lugna tösen. Det ger mej verkligen panik, jag får känslan av att han bara vill ha en familj ibland, när det passar honom. Men jag är så ledsen och uppriven. Han vill ju försöka nu, men jag känner mej bara ledsen o trött, jag har så mkt jag fått bearbeta och det tar lixom aldrig slut, jag får aldrig en lugn stund. Men jag älskar honom otroligt mkt... Hur kommer man över det?
 
Senast ändrad:
Sv: Stanna eller gå?

Ursäkta - men den mannen har problem. Och det är inte du som ska reda ut dem.

Det där påverkar barnen massor. Även om de är små så känner de av otrygghet och upprivna känslor.

för barnens - och din egen - skull; avsluta och låt honom reda ut sitt psyke själv.

För mig känns det som om väldigt mycket i er relaton styrs av honom, hans mående och hans nycker. Det är inte heller någon bra förebild för barn. Barn behöver starka självständiga föräldragestalter.

Avsluta.
 
Sv: Stanna eller gå?

Du har säkert helt rätt. Skriver här för att jag behöver både en ögonöppnare och stöd... Och styrkan att gå...
 
Sv: Stanna eller gå?

Gör slut, o ordna med någon sorts ordnad delad vårdnad av dottern som är bestämd till punkt och pricka så att det blir bra för henne, inte för honom. Som det är nu får han styra o ställa med er precis som han vill.

Ta tag i det här nu, du har ett ansvar gentemot dina barn!


Det där svaret är det enda TS behöver. Att hålla på och hatta sådär med en ostabil partner är inte bra för barn.
 
Sv: Stanna eller gå?

Han säger ofta att det är mitt fel att han är arg, att jag gjort elelr sagt något som gjort honom irriterad. Säger jag att jag älskar honom, o han inte svarar tar jag ju givetvis åt mej, men säger inget. Han ser dock osäkerheten i mina ögon och då får jag skit för det. Jag ska inte va så jävla osäker hela tiden. Men grejen är att jag ÄR egentligen inte osäker som person, jag har tidigare haft en hel del skinn på näsan, men han har ju gjort mej osäker, genom att lämna mej gång på gång. Med hjälp av psykologen och terapeuten har jag ju förstått att det INTE är mitt fel, men jag har ju känt skuld för det hela tiden. Jag började gå till psykologen som gravid för att reda upp mej själv, för att kunna leva med honom. Nu har jag insett att jag inte har några större problem (jag är verkligen inte problemfri och säkert inte helt lätt att leva med, men jag är jävligt självmedveten, och gör jag fel ber jag om ursäkt)utan nu ligger fokus på hur jag lär mej leva med någon som har de problem han har. Fått lära mej om låg-affektivt bemötande, alltså att jag inte ska mata elden med någonting när han är arg, oavsett om jag skäller tillbaka (är dock inte den typen) eller ber om ursäkt och säger att jag älskar honom, så blir han arg, pga att han inte fixar känslor. Men jag känner bara nu att vafan, vi hamnar säkert i samma läge igen, även om det funkar just nu... Han är ju som han är, o visst, det är jättebra att han blivit medveten om vad han gör, men jag har svårt att tro att han klarar av att göra en förändring. Samtidigt vill jag ju ge honom chansen... Vi trivs ihop, har roligt och kärleken är tydlig. Men lika kvickt vänder det och han är sur som ättika. Och ger mej skulden för allt. Jag gör ALLT för honom, städar hans lägenhet, pysslar med honom, handlar vår gemensamma mat och lagar den oftast oxå. Idag står jag och tvättar alla hans kläder, BARA hans kläder och inte mina o tösens. Jag fattar inte varför jag gör det, men sen vet jag att jag kanske får lite beröm när han kommer hem, o han kankse inte är sur. Fan, jag hör ju hur sjukt det låter!!!
 
Sv: Stanna eller gå?

Problemet är ju att jag är osäker på att det är han som är ostabil... Eller, jag vet ju det, men samtidigt säger han att det är jag som gör att det blir såhär. Jag kanske kan ändra på nånting så det blir bättre....
 
Sv: Stanna eller gå?

Trevlig karl som inte "orkar" ställa upp när mamman till hans barn blir sjuk. Det var inte honom det var synd om, det var dig. Vad händer om du drabbas av något annat allvarligt? Vill du ha en karl som överger dig när du behöver honom som mest? Då hade jag hellre varit själv från början än att behöva ta det sveket ovanpå.

För övrigt är det han som har problem och försöker göra det till dina problem. Att han försöker göra sina problem till dina är det psykopatvarning på.

Som utomstående och som jobbar med barn tycker JAG att han inte är lämplig att ha i närheten av dina barn. En förutsättning för att barn ska bli trygga och fungerande är att det finns åtminstone EN förälder som är trygg och stabil. Den karln gör dig inte till trygg och stabil, se exemplet med pojken som väckte honom och där du böjer dig för karln och inte för den som borde vara din främsta prioritering, din son. (Det är normalt för barn att få leka, ja) Fortsätter det så finns det stora möjligheter att din son inte kommer att må bra.

I all välmening och inte menat att "tala om" vad du ska göra, bara mina reflektioner. Sedan är det skitsvårt när det är man själv som sitter där, men nu vet du hur en utomstående hade gjort...
Kram!
 
Sv: Stanna eller gå?

Problemet är ju att jag är osäker på att det är han som är ostabil... Eller, jag vet ju det, men samtidigt säger han att det är jag som gör att det blir såhär. Jag kanske kan ändra på nånting så det blir bättre....

Herregud!!

Så det är alltså ditt fel att han är som han är :banghead:


(läs om normaliseringsprocess)
 
Sv: Stanna eller gå?

Åh gud, jag blir alldeles matt. Snälla, lämna honom. Han kommer aldrig att ändra sig annat än möjligen precis för stunden för att få som han vill, vad han nu vill för stunden och det kan går inte att räkna ut på förhand. Det är han som har problem, men det blir dina problem och han tycks ju redan ha gjort dig väldigt osäker på allting. Du kommer att få tillbringa ditt LIV med att försöka vara honom till lags och såna människor GÅR inte att vara till lags. Inte FAAN vill du väl innerst inne stå och tvätta hans kläder bara för att få en klapp på huvudet? I hans värld finns bara han, ödsla inte krut på att försöka få honom att ändra sig för det kommer han inte att göra. Han kommer aldrig att erkänna att det är han som har fel utan kommer bara att försöka lägga över skulden på dig, och steg för steg kommer du att tro att hans problem faktiskt ÄR dina problem och att allt som är dåligt är ditt fel. Hela din beskrivning av honom skriker "psykopat" lång väg, gör dig själv och barnen en tjänst och avbryt förhållandet.
 
Sv: Stanna eller gå?

Men jag tänker ju ofta att det här är oacceptabelt, jag vill skrika och bryta mej loss. Men så börjar jag tänka att jag kanske överreagerar... Håller jag mej bara lugn så löser sej allt. Å så är han så gullig emellanåt, säger att han älskar mej och visar det så tydligt. Han är min stora kärlek... Men jag mår inte bra, å barnen mår inte bra. Läste om normaliseringsprocessen, å tja... Jag SER ju! =(
 
Sv: Stanna eller gå?

Å nä, jag vill inte tvätta hans kläder.. Men vill underlätta för honom så att han är på bra humör när han kommer hem. Men jag blir arg på mej själv... Inte fan hade jag accepterat att nån annan tvättade mina kläder å städade mitt hem gång på gång, man måste va självgående. Men han bara tackar o tar emot. Han ber mej aldrig, men tvätten gör jag ju som sagt för att han ska va på bra humör å kanske ge mej lite beröm, och städandet sköter jag för att det inte blir gjort annars, o jag o tösen vill inte leva i en svinstia, om än bara varannan vecka. Jag är dessutom kvalsterallergiker.
 
Sv: Stanna eller gå?

Förlåt jag är okänslig, jag är inge bra på att säga saker fint.

Men den där karln är ju helt jävla dum i huvet, ett kräk.

Nä ta ditt pick å pack å dra! Han är varken bra för dig eller dina barn.
Han är inte bra för någon så som han beter sig.

Du är värld någon så mkt bättre!
 
Sv: Stanna eller gå?

Han säger ofta att det är mitt fel att han är arg, att jag gjort elelr sagt något som gjort honom irriterad.

Det första kravet på en partner och en förälder är att hen ska ta ansvar för sitt eget beteende. Oavsett hur irriterad du gör honom får man inte bete sig hur som helst. Du har flyttat dina gränser alldeles för långt. Herregud!! Vad är det som gör att du tror att den här karl är värd att satsa på?

Du har en egen bostad och två fina barn. Du behöver inte honom och gränsen är nådd för länge sen. Spelar ingen roll att han kan vara snäll och gullig emellanåt, det är vardagen det handlar om. Barnens vardagsliv, som pågår här och nu och som inte går i repris när han fått ordning på sitt beteende.
 
Sv: Stanna eller gå?

Strunta i honom.

Min livs första kärlek kunde göra som han ville med mig i flera år när han var singel. Med 2 års emellanrum sågs vi sen uppbrottet 2005. Varje gång spelade han på mina känslor, jag föll för den han var när vi träffades första gången 2002. Mannen jag upplevde allt det första med i princip allt; första sambon, första barnet, första förlovningen och framför allt första stora kärleken. Han brydde sig inte mer om vårt gemensamma barn ens när vi sågs, utan fick mer för att jag skulle ta barnet jämt även när vi var där.

När han träffade andra, ibland bakom min rygg så förstod han inte varför jag blev arg eller rättare sagt sårad. Det tog mig många år att inse att han är inte samma idag som när vi lärde varandra. Långt ifrån, och i mina nyöppnade ögon till och med till det sämre. Jag är inte heller samma person.

För 3 ,5 år sen träffade jag den man som jag lever med idag. En underbar man som gör allt för att visa att det är vi mao kompromissar i vardagen och inget bråk alls. Än har vi inte höjt rösten åt varandra, även om irriation uppstår. Vi låter varandra vara tills man lugnat ner sig och sen pratar igenom saken. Det sexigaste jag vet med min sambo är att se honom ta hand om barnen, vårt gemensama och sonen jag hade sen tidigare. Jag behöver inga blommor eller fina ord, bara att se honom med barnen gör honom till en het man :d :love:
 
Sv: Stanna eller gå?

Men jag tänker ju ofta att det här är oacceptabelt, jag vill skrika och bryta mej loss. Men så börjar jag tänka att jag kanske överreagerar... Håller jag mej bara lugn så löser sej allt. Å så är han så gullig emellanåt, säger att han älskar mej och visar det så tydligt. Han är min stora kärlek... Men jag mår inte bra, å barnen mår inte bra. Läste om normaliseringsprocessen, å tja... Jag SER ju! =(

Varför vara hos någon som är gullig emellanåt? O_o

Min karl är underbar 99% av tiden fortfarande efter dryga 6 år tillsammans.
En sån karl kan du också få om du lämnar den du har.
 
Sv: Stanna eller gå?

Men nu är han ju villig att ta tag i det å skärpa sej.

Jag känner mej otroligt ensam med barnen, även när tösen varit dålig och behövt till sjukan (hon har astma) har jag fått fixa det själv, eftersom han tycker att det är för långt att köra de tre milen till mej för att hämta upp oss. Sist fick jag ta en kompis pojkvän till hjälp, eftersom jag inte kunde både köra och lugna tösen. Det ger mej verkligen panik, jag får känslan av att han bara vill ha en familj ibland, när det passar honom. Men jag är så ledsen och uppriven.

Det har han påstått förut. Handlingar säger mer än ord. Han vill inte vara en familj, han vill inte bo ihop, han ställer inte upp för sitt barn (tre mil för långt för att köra barnet till sjukhuset????), han kastar ut dig och ditt barn (??) på bar backe när han känner för det... Vem fan tror han att han är??? :mad:

Du säger själv att du inte orkar med det, du har gjort mer än vad man möjligtvis kan begära för att reda ut det, du har gett honom så många mer chanser än han förtjänar. Klipp bandet.... Skapa ditt eget liv. Du kommer att må så mycket bättre. Dina barn kommer att må så mycket bättre. Låt dem inte vara brickor i hans spel, snälla...

Kärlek räcker inte. Tyvärr.
 
Sv: Stanna eller gå?

Kort svar på långt inlägg:

Du skriver själv att du inte mår bra av detta. Så GÅ!
Självklart.
Allt det där fina som ni (ibland) har kommer du hitta även med en annan man, RÄTT man är bra för dig hela tiden. I sjukdom och hälsa som det heter.
I en relation hjälper man och stöttar varann, hjälper varandra växa.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 075
Senast: Whoever
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 172
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 411
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 565
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp