Stanna eller gå?

Sv: Stanna eller gå?

Vet du, det spelar ingen roll om han menar att vara elak eller inte. Du blir inte mindre förstörd för att han inte menar att vara elak, era barn blir inte mindre förstörda för att han inte menar att vara elak. Han ÄR elak, inga bristande avsikter eller insikter eller jobbiga uppväxter kan rättfärdiga det.

Man beter sig inte som han gör, oavsett avsikt eller insikt, så enkelt är det.

Exakt! Varför han är som han är, varför han gör som han gör? Spelar ingen roll!

TS, när du funderar i de banorna är det ytterligare ett sätt för dig att ta på dig ansvaret för hans beteende. Han är. Han gör. Det är vad du har att ta ställning till. Varför är relevant för honom, om han någon gång skulle känna för att förändras (vilket jag tvivlar på), men det gör ingen som helst skillnad för de som han utsätter för sitt beteende. Enda anledningen för dig att fundera på varför han gör som han gör är för att ta på dig ansvaret, komma på sätt att påverka honom ("om jag ändrar på mig" - och jag garanterar, om ett par år kommer det att bli att du måste dressera barnen också! - "så blir det lättare för honom att inte göra x"), och det är inte ditt ansvar! Han är en vuxen människa, oavsett hur svårt han haft det så är hans beteende hans ansvar och och faktiskt hans val! Han är inte "snäll, men...", han är den som gör dig förtvivlat ledsen, osäker och rädd, som skadar och skrämmer dig och dina barn!
 
Sv: Stanna eller gå?

Som någon sa så är det så lätt att bortförklara slagen "nästa gång så går jag för det var inte meningen att det förra slaget skulle träffa...". De brukar även fråga sig vad de har gjort fel eftersom de blir slagna. Det är aldrig förrövarens fel.. (eller?).

Ta en dag i taget. Blicka fram mot ljuspunkterna. Vi sitter och stöttar och hejar på dig! :)
 
Sv: Stanna eller gå?

Du behöver inte tvivla på att han älskar dig. Det gör han säkert. Men vill du verkligen ha en kärlek som ser ut som hans?! Det han har att erbjuda är psykisk misshandel. Det är så han älskar.

Känns det verkligen relevant? Hade du tyckt att det var något att hänga i julgranen om kompisen ansåg att hennes misshandlande sambos kärlek var den bästa? Nej, sannolikt inte.

Han älskar dig, och när han älskar någon bär han sig åt så här. Jag är hellre oälskad av ett svin, än misshandlad i en relation.
 
Sv: Stanna eller gå?

när jag har tösen i tryggt förvar imorrnbitti kommer jag att förklara för honom hur läget är. Har redan tagit med mej det viktiga från hans lägenhet så kommer inte behöva stanna för att ta med mig grejor. Han kommer att behöva vara på jobb så jag vet att jag å tösen kan ta oss därifrån lugnt o fint.

Var är tösen när detta sker? Hur har du gjort med nycklar och låsbyte?
 
Sv: Stanna eller gå?

Blir nog lugnare om jag INTE har med någon. Har tidigare bett hans far om hjälp, för att jag vet att han kan hålla honom i kragen (och han har erbjudit sin hjälp) , men det har blivit ett jävla liv, för han anser att jag är respektlös som drar in någon annan. Så det går nog lugnare till om jag är ensam med honom.
Men du, tänk en gång till där nu!
Det är väl klart att han tycker att du är respektlös som drar in någon annan, för det betyder ju att han inte längre har makt över dig eftersom du har någon som står mellan! Det respektlösa består i att du hindrar honom att utöva sin makt över dig, INGET annat!

Jag råder dig å det bestämdaste att ha någon med dig, just för att han inte ska ha möjligheten att styra och ställa med dig. Nu om någon gång behöver du allt stöd du kan få. Om han flippar ur för att du har stöd med dig, så är det HANS problem, inte ditt!
 
Sv: Stanna eller gå?

Men du, tänk en gång till där nu!
Det är väl klart att han tycker att du är respektlös som drar in någon annan, för det betyder ju att han inte längre har makt över dig eftersom du har någon som står mellan! Det respektlösa består i att du hindrar honom att utöva sin makt över dig, INGET annat!

Jag råder dig å det bestämdaste att ha någon med dig, just för att han inte ska ha möjligheten att styra och ställa med dig. Nu om någon gång behöver du allt stöd du kan få. Om han flippar ur för att du har stöd med dig, så är det HANS problem, inte ditt!

Jag håller helt med. När jag var i samma situation hade jag med mig någon, och det gjorde enorm skillnad. Han vågade inte säga emot någonting. Är mycket tacksam för sällskapet trots att jag var osäker innan.
 
Sv: Stanna eller gå?

Du låter som en kvinna i ett förhållande med misshandel. "Om jag bara..", "Om jag bara var lite bättre/snällare/försiktigare/duktigare så skulle han inte...". Jo, det skulle han. Oavsett hur du beter dig eller kommer bete dig kommer inte han att förändras i en handvändning. Har ni kämpat så länge och inte kommit någonvart, dra, för då har han inte försökt tillräckligt.

Han misshandlar ju dig psykiskt.

Håller med!

Jag hade tänkt skriva exakt samma sak. Han har lekt med dig och dina känslor alldeles för längre. Du skrev att du tidigare hade skinn på näsan men att du nu är mer osäker. Det är för att han knäcker dig, bit för bit. Du ser inte klart i detta på grund utav det. Jag får verkligen känslan av att denna karln är en psykisk kvinnomisshandlare. Vem vet? En dag kanske han blir så arg att han slår dig.

För dina barns skull (och för din skull också givetvis), lämna honom och stäng dörren för honom. Ge honom inte fler chanser! Inse faktum - han kommer inte att bli bättre! Han har fått alldeles för många chanser redan.

STYRKEKRAM till dig!
 
Sv: Stanna eller gå?

Jo, jag är bara så jävla rädd för att falla tillbaka igen. Han kan verkligen konsten att va världens gulligaste, i vet precis hur han ska snärja mej. (...) Jag har ju fått nog innan, men sen visar han sin bra sida och jag veknar, älskar ju honom så(...)Jag har verkligen bestämt mej, men jag måste känna att beslutet är stabilt, jag får verkligen inte ändra mej igen sen. Hur står man emot? Tanken på att barnen inte mår bra och att jag verkligen inte vill att vi ska leva såhär i många år framöver är det enda jag har, men jag är väldigt medveten om hur svag han gjort mej. =(

Bra att du har bestämt dig! :bow:

De "gulliga" sidor han visar ibland är en del av honom. Du behöver titta på alla sidor för att få en fullständig bild. Det går inte att titta på bara en liten del, för då är det ingen sann bild. Även massmördare kan ha "gulliga" sidor.

Och hur ska du låta bli att falla tillbaka? Precis på det sätt som du säger. Du ska tänka på att varken du eller barnen mår bra. Påminn dig om det, om och om igen. Påminn dig om att den "gulliga" delen av honom är just bara en del - det är inte hela han. Hela han är allt det andra också, det som får dig och barnen att må dåligt.

Du har ett ansvar för dig själv och framför allt för barnen. Vad tror du att barnen kommer att säga till dig när de blir tonåringar och vuxna?
 
Sv: Stanna eller gå?

Men du, tänk en gång till där nu!
Det är väl klart att han tycker att du är respektlös som drar in någon annan, för det betyder ju att han inte längre har makt över dig eftersom du har någon som står mellan! Det respektlösa består i att du hindrar honom att utöva sin makt över dig, INGET annat!

Jag råder dig å det bestämdaste att ha någon med dig, just för att han inte ska ha möjligheten att styra och ställa med dig. Nu om någon gång behöver du allt stöd du kan få. Om han flippar ur för att du har stöd med dig, så är det HANS problem, inte ditt!

Jag håller också med.

Att killens egen far har t o m erbjudit sig att hjälpa till med honom visar hur illa det är.
 
Sv: Stanna eller gå?

BRA att du bestämt dig för att lämna honom. Och du - kom ihåg att du inte är den första och (tyvärr) inte den sista heller som fallit för en sådan typ som är expert på att manipulera och förtrycka. Grubbla inte över varför och "hur kunde jag" och sörj inte den roll han spelade för att få dig att tro att han var så bra. Bara gå. Det här fixar du. :heart :heart :heart
 
Sv: Stanna eller gå?

Ville bara uppdatera så ni vet att jag lever. Jag lämnade honom imorse. Jag som förväntat mej en massa ilska från hans håll är nu helt förvirrad. Vi kramades, jag låg i hans famn o förklarade, och han blev bara ledsen, inte arg... Jätteskönt å lugnt, men samtidigt känner jag mej som boven i dramat nu... Vi hade en jättebra dag igår. Många dagar är jättebra. Men lika ofta har det varit illa och då är det ju riktigt illa. Men nu har jag svårt att se klart, VAD var det e.g som var så hemskt... Jag vet ju det e.g men känner bara stor sorg just nu... Pratat med hans mor och förklarat läget idag, har pratat en del med henne sen innan. Fick stöd därifrån, hon har sagt åt mej många ggr att det är dags att gå, för att relationen inte funkar, så hon tyckte jag tog ett klokt beslut att avsluta det lugnt o fint. Men fy FAN vad ont det gör! Jag vet ju att det inte kunde fortsätta, att även om han stundvis gjorde mej lycklig var det mkt oro och rädsla, ångest och panik inblandat. Senast igår fick jag läsa att han skrivit till en tjejkompis att han ville ha henne som sexslav och att han skulle kyssa henne djupt nästa gång de sågs. Kände då att jag tagit rätt beslut. Men nu i efterhand så gör det bara jätteont!Antar att det måste få vara så...
 
Sv: Stanna eller gå?

Skönt att det är över och att det blev ett lugnt avslut. Klart du har rätt att vara ledsen. Men det var inte ditt fel att det inte fungerade, och du har gjort det enda rätta. Ta hand om dig och barnen. KRAM.
 
Sv: Stanna eller gå?

Håller med Sparkling, ta hand om dig själv och barnet nu. Ni hade aldrig blivit lyckliga tillsammans, du hade bara gått ner dig ändå mer.
 
Sv: Stanna eller gå?

Ursäkta - men den mannen har problem. Och det är inte du som ska reda ut dem.
Jag blir galen. Varför är det ALLTID motparten det är fel på och aldrig TS. Det blir så typ klyschigt o krystat varje gång. Det blir ju samma visa varje gång, dumpa, varför stanna kvar, du är värd nått bättre osv. Kan det inte komma ut nått nytt nån gång :meh:
 
Sv: Stanna eller gå?

Jag blir galen. Varför är det ALLTID motparten det är fel på och aldrig TS. Det blir så typ klyschigt o krystat varje gång. Det blir ju samma visa varje gång, dumpa, varför stanna kvar, du är värd nått bättre osv. Kan det inte komma ut nått nytt nån gång :meh:

Jag sitter på jobbet och kan inte skriva så mycket - men jag blir så förbannad när jag läser ditt inlägg! Har du läst vad hon har skrivit? Om du gjort det och ändå inte förstår - fan, skäms på dig!
 
Sv: Stanna eller gå?

Jag sitter på jobbet och kan inte skriva så mycket - men jag blir så förbannad när jag läser ditt inlägg! Har du läst vad hon har skrivit? Om du gjort det och ändå inte förstår - fan, skäms på dig!
Nej jag orkade inte läsa bara svarade på tantens inlägg
 
Sv: Stanna eller gå?

Mycket bra beslut. Tvekar du på ditt beslut kan du dels läsa tråden och komma ihåg varför du lämnade honom. Eller minnas all ångest, oro och nervositet. Du tog beslutet eftersom relationen var inget bra för dig eller barnen. Det är inget konstigt att det gör ont men det är bara för att en del du är van vid har du precis "kapat" bort. Fokusera på att ta hand om dig och barnen. Stor kram! :)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 892
Senast: Whoever
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 141
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 499
Senast: BernT
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 384
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp