Stanna eller gå

NY2014

Trådstartare
Min sambo är alkoholist.... och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Han har alltid druckit betydligt mer än mig men jag har väl tänkt att jag är väldigt restriktiv med alkohol så det är nog inget konstigt. Men det senaste året har det eskalerat, från att vara på helgen till att han allt som oftast hittar anledningar till att ta 1,2,3,4... goda öl. Han sköter sitt jobb o är väldigt snäll och "duktig" i hemmet och han blir inte våldsam eller otrevlig när han dricker, men det är inte ok att dricka var och varannan dag.
När det en helg för en månad sen gick överstyr och han fick lägga sig stupfull tidigt en kväll tog jag äntligen upp en riktig disskussion - han erkände direkt att han hade ett problem och lovade att bättra sig. I 2 veckor höll det sen drack han igen, men ännu mer i smyg än vad han gjort tidigare. Han har länge druckit i smyg men jag känner honom och märker det direkt, konfronterar jag honom säger han att han bara tagit en öl... Men förra helgen hittade jag en stor "gömma", noterade hur mycket som fanns på fredag morgon och sen vad som fanns på måndag morgon - reslutatet fick mig att bryta ihop... Förra gången sa jag "ta tag i ditt problem annars är det slut" nu gick det åt helvete o han bönar o ber om en chans till. Han har vänt sig till Alkoholhjälpen o lovar (igen) att det ska bli bättre. Jag vet inte om jag orkar. Jag älskade ju den mannen som är nykter, men inte den som är onykter och nu har den dåligt tagit överhanden så att säga och jag vet inte vad jag känner längre. Mest arg, ledsen, besviken, trött. Några tips eller råd på vägen?
 
Tomma hot funkar aldrig. Om du inte verkligen menar att det är slut om han inte slutar, så säg inte så. För varje gång du säger det så kommer det betyda mindre.
Vill han sluta dricka, alltså för sin egen skull? Eller är det bara för din skull?
Att han söker hjälp är ju ett bra steg på vägen, men återigen, är det för din skull eller hans skull? Det är svårt att bryta ett beroende om man inte själv vill.

Finns möjlighet att separera? Att ha varsitt boende och du gör klart att du bara träffar honom när han är nykter och att ni kan försöka igen när han tagit tag i sina problem. Då ser du tydligt vad som är viktigast för honom, du eller att dricka.

Sen är inget av det här ditt fel på något sätt eller en reflektion av ert förhållande. Han har ett beroende och behöver ta tag i det ordentligt. Men för att lyckas behövs oftast viljan komma inifrån, även om stöttning från omgivningen såklart hjälper enormt mycket.
 
Stanna eller gå? Gå.

Ska ni kunna ha ett fungerande liv måste ni båda fungera, det räcker inte med att en gör det. Han har problem, han behöver ta tag i dem. Det är dock hans beslut att göra det eller låta bli, det är inte upp till dig.

En alkoholist kan behöva hjälp, absolut. Men det är inte att hjälpa att sätta sig själv sist, efter hans supande. Det spelar ingen roll hur gärna du vill lösa hans problem, det är bara han som kan göra det.
 
Tomma hot funkar aldrig. Om du inte verkligen menar att det är slut om han inte slutar, så säg inte så. För varje gång du säger det så kommer det betyda mindre.
Vill han sluta dricka, alltså för sin egen skull? Eller är det bara för din skull?
Att han söker hjälp är ju ett bra steg på vägen, men återigen, är det för din skull eller hans skull? Det är svårt att bryta ett beroende om man inte själv vill.

Finns möjlighet att separera? Att ha varsitt boende och du gör klart att du bara träffar honom när han är nykter och att ni kan försöka igen när han tagit tag i sina problem. Då ser du tydligt vad som är viktigast för honom, du eller att dricka.

Sen är inget av det här ditt fel på något sätt eller en reflektion av ert förhållande. Han har ett beroende och behöver ta tag i det ordentligt. Men för att lyckas behövs oftast viljan komma inifrån, även om stöttning från omgivningen såklart hjälper enormt mycket.
Vi äger ett hus ihop o ingen har möjlighet att bo kvar där en längre tid ensam.
 
Någon annan kan aldrig få en alkoholist att sluta dricka.
Det är bara alkoholisten som kan det.
Så oavsett vad du gör så kan du faktiskt inte påverka det hela.
Det är den trista sanningen.

Man kan inte leva tillsammans med en alkoholist utan att bli indragen i missbruket.
Så det enda som du kan göra är att gå isär.
Huset kommer du inte att kunna rädda oavsett.
Det kommer supandet att ta för eller senare.
 
Tomma hot funkar aldrig. Om du inte verkligen menar att det är slut om han inte slutar, så säg inte så. För varje gång du säger det så kommer det betyda mindre.
Exakt! Detta är mycket viktigt TS. Villkor och krav måste vara sådana som du ämnar att GENOMFÖRA. Om din högsta önskan nu är att han ska sluta, men du är egentligen INTE beredd att gå ifrån honom så bör du ställa andra villkor/krav.
Till exempel: "Jag kräver att du går i behandling för ditt problem. Jag kräver att du tömmer ut alla "gömmor" och överhuvudtaget inte dricker alkohol mer. Jag kan bidra genom att låta bli alkohol själv också." Om du ny tycker det är bra villkor/krav som du kan leva upp till. Det kan t ex vara att han går till läkare och får antabus, att han går med i t ex AA och/eller annan hjälp. Eller att han lägger in sig på behandlingshem för sin alkoholism.

Du måste bestämma vad du är beredd att fullfölja för villkor. Om du kräver att han går i behandling och sätter en tidsfrist för när det ska ske så säger du också vad konsekvensen blir om han INTE gör detta. "Annars kommer jag att flytta härifrån tills du gör det" eller vad det nu kan vara.

Jag skulle dessutom rekommendera dig att på något sätt hitta en hjälp för dig; som anhörig/medberoende. För det är/blir man; vare sig man vill eller inte så är man det.
 
Fast
Någon annan kan aldrig få en alkoholist att sluta dricka.
Det är bara alkoholisten som kan det.
Så oavsett vad du gör så kan du faktiskt inte påverka det hela.
Det är den trista sanningen.

Man kan inte leva tillsammans med en alkoholist utan att bli indragen i missbruket.
Så det enda som du kan göra är att gå isär.
Huset kommer du inte att kunna rädda oavsett.
Det kommer supandet att ta för eller senare.


Fast det vet du ju faktiskt inte. Det finns många alkoholister som klarar av att jobba och fungera trots att de är alkoholister. Man behöver ju inte köra med någon skrämselpropaganda, tycker det verkar som ts tar det här på allvar ändå.
 
Någon annan kan aldrig få en alkoholist att sluta dricka.
Det är bara alkoholisten som kan det.
Så oavsett vad du gör så kan du faktiskt inte påverka det hela.
Det är den trista sanningen.

Man kan inte leva tillsammans med en alkoholist utan att bli indragen i missbruket.
Så det enda som du kan göra är att gå isär.
Huset kommer du inte att kunna rädda oavsett.
Det kommer supandet att ta för eller senare.
Fast det är ju så att en del personer med alkoholproblem faktiskt också slutar när de anhöriga ställer krav. Att de ÖNSKAR sluta och att villkoren från de anhöriga är en HJÄLP i själva slutandet.

Min nära anhöriga ville sluta, men det tog ett tag innan slutet var permanent; egentligen är jag inte säker på att inga återfall kan ske fortfarande. Det har varit en process om flera år. Med antabus av o till, AA-deltagande. En process där personen själv från början nog drömde om att kunna återgå till att vara "normaldrickare" och inte använde ordet alkoholist om sig själv. För att ett par år senare (och ett par återfall med medföljande besvikelse och oro från oss omkring) faktiskt själv benämna sig som alkoholist och se livet framåt som en väg helt utan alkohol.
 
Min fråga är då om de verkligen är alkoholister eller om de bara är storförbrukare.
En alkoholist brukar inte få ihop sitt liv alls utan att sluta dricka.
Ja, var gränsdragningen går är ju svårt. Min anhöriga har nog inte blivit fullt ut alkoholist, men helt klart en storförbrukare med PROBLEM förknippade med alkoholen. Det spelar i och för sig inte så stor roll vad definitionen är. Min anhöriga hade definitivt snart BLIVIT alkoholist om hen fortsatt.
 
Det finns många alkoholister som klarar av att jobba och fungera trots att de är alkoholister.
Då så är de inte alkoholister.
Alternativt så har de slutat dricka.

En alkoholist kan inte kontrollera alkoholen.
Om en person kan det så är den inte alkoholist utan antagligen storförbrukare.

Man skall inte vara så snabb med att sätta etiketten alkoholist på en person.
 
Min fråga är då om de verkligen är alkoholister eller om de bara är storförbrukare.
En alkoholist brukar inte få ihop sitt liv alls utan att sluta dricka.

Ditt antagande om att TS sambo ska supa bort huset, beskriver ju en utveckling hos sambon som vi inte vet något om. Han kanske är vad du då kallar storförbrukare, det vet vi ju inte.
 
Jag skulle dessutom rekommendera dig att på något sätt hitta en hjälp för dig; som anhörig/medberoende. För det är/blir man; vare sig man vill eller inte så är man det.
Ja det är helt nödvändigt om det skall bli bra i framtiden oavsett om det blir med eller utan sambon.
 
Då så är de inte alkoholister.
Alternativt så har de slutat dricka.

En alkoholist kan inte kontrollera alkoholen.
Om en person kan det så är den inte alkoholist utan antagligen storförbrukare.

Man skall inte vara så snabb med att sätta etiketten alkoholist på en person.

Ehrrm. Nej. Min pappa är ett utmärkt exempel på att det går att sköta sitt liv fast man dricker. Han dog för fem år sedan, 55 år gammal, i alkoholrelaterade skador. Sådana skador får man inte av att vara någon "storförbrukare" vad jag vet. Men du kanske är alkoholforskare och har nya rön?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Kommer inom kort att göra en orosanmälan gällande min granne tyvärr. men jag velar fram och tillbaks på om jag verkligen ska göra det...
2
Svar
20
· Visningar
4 503
Senast: lil-sis
·
Relationer Min man har alltid varit förtjust i sin whisky, men det är först för ett par veckor sedan jag reagerade på hur mycket han faktiskt...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 958
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 821
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 139
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp