Bukefalos 28 år!

Stapplig och stel...

L

lila

Jag är lite bortskämd med att mina hästar alltid är friska och krya. :) Nu idag är dock min 3-års hingst inte riktigt fräsch... Han går som om han har ont i båda bakbenen, stapplig och stel... Några tips om vad det kan vara ???
 
Kanske växer så det knakar.

Patsy rör sig som en kråka i tillväxtperioderna, det är så man skäms när man ser henne, tar ett tag innan det värmer ur men hon vill gärna promenera då men inte anstränga sig.

(Naturligtvis har hon visats för veterinär, det gör jag jämt och ständigt, igår höll på att meja ner honom när ngn kastade ut en hink vatten precis bakom).

Nå unghästar kan bli så iaf, så vitt jag vet, när de växer.
 
Men kommer det bara *poff* ? Nu har han iofs inte gjort något på 2-3 dagar så jag kanske har missat om det varit lite då... Idag är han ordentligt stapplig...
Jag får ringa vet om det blir värre eller inte börjar vara bättre efter helgen...
 
inte korsförlamning då?
Nerkyld rygg?
Eller bara växtvärk eller träningsvärk från bus i hagen?
 
Jag vet inte... Igår hade han lite feber och gick stappligt och stelt (helst inte alls...).
Idag har han ingen feber men går ungefär lika illa. Han är lite svullen båda bak.
Kall om ryggen har han kanske blivit då det var riktigt kallt ute. Han visar dock inga ömhetstecken i ryggen när jag "klämmer" igenom den...
Hur artar sig korsförlamning ?
 
Stel,stapplig med feber och svullna ben? Det kan ju vara Erlichia, typiska symptom.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 750
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
665
Senast: skiesabove
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 541
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
469
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp