StÅr ej still!!!

E

Emmiz

Hej,Hej!¨
Har lite problem med min häst som absolut inte kan stå still i stallgången!!
Hon vandrar sida till sida och bakåt och frammåt, slänger med huvudet!
Hon kan ju stå still ibland men då måste man har sakt till henne först några ggr!
Nån som kan hjälpa!? :crazy:
 
Sv: StÅr ej still!!!

Min häst var likadan... Jag ställde henne på stallgången och så fick hon stå där och hålla på bäst hon ville medans jag gjorde annat. Efter ett tag var det inte lika kul att dra omkring så. ;) Det låter kanske inte så snällt, men hellre det än att stå och säga till hästen hela tiden. :D

Lycka till!:banana:
 
Sv: StÅr ej still!!!

Det är enbart träning som färdighet att stå still på gången. Jag har fått hästar på utbildning som inte stått still både av ren ouppfostrade skäl och hästar som varit stressade, då de är stressade för att saker och skötsel har skett genom snabba rörelser, skrik och slag. Så det är lite beroende på vad skälet är bakom din häst "stress att stå på gången".

Det mest naturliga för mig har varit att alltid börjat att se till att hästen står på en gång där det är säkert att stå om den genom stressen kan försöka komma loss om den blir orolig eller rastlös. Den får absolut inte under några omständigheter kunna komma loss. Sedan har jag låtit den stå på gången utan att jag grejar speciell mycket med den. Väntar ut hästen tills jag anser att den är tillräckligt avslappnad för att börja hantera och sköta. Till rättarvisar den under hanteringen om den skrapar, går fram och tillbaka eller åt sidorna. Efter en tid inser hästen att det är skönare att stå still och bli ompysslad.
 
Sv: StÅr ej still!!!

kl

En annan reflektion jag gjort är att många har sina hästar står på gången i evighet, utan anledning, då brukar jag undra varför?

Min nuvarande häst kan utan ploblem stå 1 h på gången, hon står och sover. Men min förra häst blev väldigt stressad och otålig när han fick stå för länge. Honom hade jag bara på gången när jag höll på med honom inte annars. Varför skapa en situation där man måste tillrättavisa hästen om man inte måste.
Jag tror inte på metoden att låta dom stå tills de har tröttnat ur, utan snarare låta dom stå en kort stund, berömma när de står still och ignorera när de gör fel, säga nej när de skrapar eller slår med frambenen, jag brukar även putta lite på hästen när jag säger nej för att få dens uppmärksamhet.
 
Sv: StÅr ej still!!!

Min häst flög omkring som en liten gräshoppa i stallgången när hon var nyköpt (hon har även försökt göra diverse olika språng).

När jag kom till stallet började jag med att ställa henne i stallgången, så tog jag tag i alla andra sysslor, därefter stod jag på logen (jag kunde höra henne, men hon kunde inte se mig)
tills hon stod stilla, när hon gjorde det gick jag dit, knäppte loss henne och ledde in henne i boxen.
Jag vet inte hur många timmar/dag det krävdes..
Men nu står hon lös i stallgången utan att röra en fena när jag går fram och tillbaka till sadelkammaren, fixar med hennes mat osv.
 
Sv: StÅr ej still!!!

Ge hästen ngt att tugga på, sen när hästen står still och äter är den lugn och lätt att lära nya saker. Efterhand minskar du maten. Det går mycket lättare att lära en mätt häst än en hungrig pålle! lycka till!
 
Sv: StÅr ej still!!!

det är bara att låta henne stå. Gå förbi henne och kolla inte på henne. När hon står lungt så kan du gå fram och berömma henne. '
Det är en olat att hon vill ha upmärksamhet (:
 
Sv: StÅr ej still!!!

HeJ!

Mina hästar får alltid lära sig att stå lösa i gången. Jag tycker dom verkar trivas bättre med det och står då mer stilla.

Förra hästen var en surkärring om man hade henne uppbunden, lös var hon en ängel och stog helt utan problem.

Nya hästen har haft mycket stressproblem i nya stallet, känner sej låst och kan inte springa ut och titta på vad som händer och får panik när hon sitter fast, ffa om jag lämnar henne. På henne är det som gäller: stängd stalldörr och kedjorna ihopfästa framför henne (så har hon nåt att göra också). Från att ha varit helt okontaktbar har hon på 6 månader lärt sig stå lös och avslappnat iaf så länge inget händer utomhus. När hon stått still ett litet tag, går jag ut och står på stallplan istället som belöning. Varför bråka, liksom? Tiden hon kan stå inne avslappnat blir längre och längre och jag tänkte ha henne i massor med år så jag har inte bråttom, detta får ta tid:-).

På stallplan står hon lös utan problem, tills hon blir hungrig..

/ Lavinia, vars hästar inte vill vara fastknutna..
 
Sv: StÅr ej still!!!

..och mina står i ett snöre (lagom långt) och går runt om de vill. funkar utmärkt. .
 
Sv: StÅr ej still!!!

HeJ!

Mina hästar får alltid lära sig att stå lösa i gången. Jag tycker dom verkar trivas bättre med det och står då mer stilla.

Förra hästen var en surkärring om man hade henne uppbunden, lös var hon en ängel och stog helt utan problem.

Nya hästen har haft mycket stressproblem i nya stallet, känner sej låst och kan inte springa ut och titta på vad som händer och får panik när hon sitter fast, ffa om jag lämnar henne. På henne är det som gäller: stängd stalldörr och kedjorna ihopfästa framför henne (så har hon nåt att göra också). Från att ha varit helt okontaktbar har hon på 6 månader lärt sig stå lös och avslappnat iaf så länge inget händer utomhus. När hon stått still ett litet tag, går jag ut och står på stallplan istället som belöning. Varför bråka, liksom? Tiden hon kan stå inne avslappnat blir längre och längre och jag tänkte ha henne i massor med år så jag har inte bråttom, detta får ta tid:-).

På stallplan står hon lös utan problem, tills hon blir hungrig..

/ Lavinia, vars hästar inte vill vara fastknutna..


Tack, Ja jag ska nog försöka prova med att ha henne lös. Du har rätt där med att hon kan lära sig stå still om hon får vara lös!
(Hon brukar få vara det lite då och då..
 
Sv: StÅr ej still!!!

Prövat, men hon vill mest bara ner och hitta nått höstrå på golvet!!!
 
Sv: StÅr ej still!!!

lär hästen att stå stilla på annan plats först.

tex om du markarbetar den ute, och även lär den att stå stilla där.

och som fler skriver, så är det lättare att få hästar att stå stilla när de är lösa.
Hästar är ju klaustrofobiska, och en del får panik när de känner att de sitter fast
 
Sv: StÅr ej still!!!

jag hade samma problem, när jag blev nog less lämnade jag henne lös och gick runt hörnet sen hoppade jag fram och skrek när hon inte stog still. Elakt, ja. Men hon lyssnade inte alls på vad man sa, hur man än skrek och blev fly förbannad. Nu står hon alltid still, även lös :)
 
Sv: StÅr ej still!!!

Jag gav detta rådet till en annan här på Buke som hade samma problem.

Min häst stod förut ofta och trampade i gången när hon var uppbunden. Hon trixade och kastade ibland med huvudet. Jag "började om från början" med henne. Gör så att du binder upp hästen och när h*n börjar slå med huvudet eller trampa tar du loss och leder hästen i grimskaft in i en tom box. (Observera att detta inte ska vara hästens egen box. Har du inte tillgång till tomma boxar i stallet kan du gå ut en runda utanför stallet och gå rundor). Där går du runt, runt, runt med hästen några varv och sedan ut i gången igen. Bind upp hästen och pyssla eller borsta eller vad du nu ska göra. Om hästen börjar trampa igen så gör du om proceduren. Du behöver ofta inte gå in i boxen särskilt många gånger innan hästen förstår att det är en mysig plats att stå uppbunden på. Där blir h*n borstad, ompysslad och får stå still. Om h*n inte står still får h*n "jobba".
På min häst - som var ganska knuffig och stökig i gången till en början behövs nu inte ens kedjor att sätta fast med, nu står hon i gången still och snällt utan att sitta fast. För henne är detta en lugn stund där hon blir ompysslad och det gillar hon.
 
Sv: StÅr ej still!!!

Det jobbigaste är nästan när hästarna kastar sig. Min 10-åring som är lite allmänt knasig, har kunnat stå uppbunden tidigare men helt plötsligt en dag fick han syn på vattenhon som sitter i närheten, började blåsa upp sig och kastade sig bakåt. Nu är det inte att tänka på att ha honom uppbunden i stallgången. I boxen däremot kan han stå uppbunden utan problem... Svårt att vänja dom av med sånt när dom väl fått en idé.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
888
Senast: Valle
·
Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
615
Senast: Elo
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp