Star eller Kylinge?

linilin

Trådstartare
Ska köpa transport. Men undrar vilken av ovanstående som är rymligast, både i spiltan samt framför då jag vill ha med fronturlastning? Tack på förhand. Ni får gärna berätta andra för o nackdelar oxå:)
 
Sv: Star eller Kylinge?

Jag skulle säga Kylinge.

Körde senast i söndags ett Thule Star Safir och aldrig mer säger jag! Usch, det slingrade som sjutton på vägen både tomt och med häst i.

Kylinge har jag kört för länge sen (tror årsmodell var -04) och det var helt okej, man kände knappt att man hade det efter bilen.

Men det bästa är väl om du kan åka ut och provköra båda släpen och känna själv vad du tycker, och även ha möjlighet att kolla invändigt etc.
 
Sv: Star eller Kylinge?

jag har en star trailer safir och jag är jättenöjd med min.
den går otroligt stadigt bakom bilen både tomt och med häst i, mycket bättre än andra transporter jag provat.

Kylinge och star är ju väldigt lika så det spelar nog inte så stor roll.
 
Sv: Star eller Kylinge?

Okej det var ju inge kul att höra. Kanske det var något fel på den. Har hört att Kylinge är kort i spiltan men det kanske är fel. Nån som vet?
 
Sv: Star eller Kylinge?

kl
är också inne på att köpa en kylinge eller star trailer, har ingen erfarenhet av kylinge me rän att de finns till bra priser, men när hästen min last tränades så använde vi min nästan grannes ringo star trailer, super bra stort släp^_^
 
Sv: Star eller Kylinge?

Min Kylinge skulle jag inte säga är speciellt ovanligt kort i spiltan. Min häst drar 155 på täcken och står bra i den.
Älskar mitt släp på alla sätt och vis! Så jäkla rejält och bra. :love:
 
Sv: Star eller Kylinge?

Mmm men det är sen de blev just Thule som de vart sämre, tycker jag.
Jag har en Star Diamant 2000, förvisso utan fronturlastning men jag är SÅ nöjd, i februari har vi haft den i 9 år, aldrig ett fel och den ligger som ett smäck bakom bilen.
Vet jättemånga som har fått låna mitt, har försökt hitta likadana, nya = går inte och är riktigt besvikna eftersom mitt funkar så bra. Det är ju lite bredare än ex. vanlig Diamant, Safir o.s.v. o det är nedtypat. ÄLSKAR mitt star!
Det enda, enda, enda jag ångrar med det är att det är blått!
 
Sv: Star eller Kylinge?

Jag har ett Kylinge som jag är jättenöjd med och hästen står hellre i det än mitt gamla Tranesläp :)

Jag tycker att Kylingesläpet är gigantiskt! Iaf jämfört med mitt gamla..

Nu har jag visserligen en islänning men han når inte ens fram till hönätet, och det är minst 50 cm till bakbommen när han står normalt framtill.

Så det är nog inga som helst problem att lasta in en större häst där :)
 
Sv: Star eller Kylinge?

Kylinge Apollo och Star Safir har nära på exakt samma mått. Likaså Kylinge Eurotrailer och Star Diamant. Star Diamant 2000 har samma mått som den vanliga diamanten, bara det att den är typad till 2000 kg från början.

Jag har dragit både star trailer diamant och min egen kylinge eurotrailer. Tycker inte det är någon direkt skillnad att köra dom. Har dock aldrig kört något thule så det har jag ingen åsikt om.
 
Sv: Star eller Kylinge?

Tack alla för jättebra tips! Har inte tänkt köpa så nytt så det blir en thule. Alla verkar nöjda med sina släp:) Inga nackdelar?
 
Sv: Star eller Kylinge?

Tack alla för jättebra tips! Har inte tänkt köpa så nytt så det blir en thule. Alla verkar nöjda med sina släp:) Inga nackdelar?

Jo mitt Kylinge släp har ett alldeles för högt kultryck, antagligen redan från fabrik så jag ska flytta fram axeln men det är inte så knepigt då axeln bara är fastbultad och inte svetsad som jag först trodde :)

Enda negativa om mitt Kylinge iaf :)
 
Sv: Star eller Kylinge?

Jo mitt Kylinge släp har ett alldeles för högt kultryck, antagligen redan från fabrik så jag ska flytta fram axeln men det är inte så knepigt då axeln bara är fastbultad och inte svetsad som jag först trodde :)

Enda negativa om mitt Kylinge iaf :)

Hmm... om det är för högt kultryck och man har en framhjulsdriven bil+ lite snöslask då blir det nog inge bra om det är lite uppförsbacke känns det som:crazy: Har du haft problem med framkomligheten? Eller beter sig ekipaget konstigt?
 
Sv: Star eller Kylinge?

Jag tycker star trailern e super släp. lånade alltid min grannes enkel axlade star rubin innan. Ligger som en padda på vägen å e mkt rymlig där inne. Min häst på 173 hade gott om plats i den. de enda negativa va att pållen igentligen va lite i högsta laget så när han sträckte huvet uppåt gick huvet i taket =) men de va inga problem

Nu har vi en stor Star xr3000. som e d ebästa släpet vi någonsin haft. Helt outstanding välhållning. super med plats för hästen både i stiltan å framför. Hahahah de e om i säger de e ett 3 hästars släp 1 häst i varje spilta å en på tvären där fram =) hahaha e super nöjd.

Jag har lånat enkel axlar kyllinge å boggi å jag gillar inget av dom =/ men de e ju bara min åsikt
 
Sv: Star eller Kylinge?

KL

det enklaste om man är ute efter att jämföra takhöjd, spiltlängd etc etc när man väljer släp är ju att leta upp hemsidan för respektive släp - finns tabeller med måtten hos alla de stora märkena.

Min erfarenhet av Kylinge är att de är rymliga, stadiga släp i bra kvalitet.
nackdelen tycker jag är mellan pålen med den lilla fåniga splilt avdelaren som de envisas med.
 
Sv: Star eller Kylinge?

Jag har ju köpt Kylinge just för spiltlängden.
Hästen är 184 o lång- drar 165+.

Blev bärgad i ett Henrasläp o där fick hästen inte plats innanför bakbommen. fick köra utan- med bara lucka då:angel:
 
Sv: Star eller Kylinge?

Innerhöjd är väl 2.30 vilket gör den till ett av de högre släpen höjdmässigt, Henra är ju 2.35, men 2.30 är ganska högt och räcker gott för en mycket hög häst! Innerlängden är ju väl tilltagen den också.

http://www.thuletrailers.se/ShowTra...=Sweden&Language=Swedish&Expand=Kylingekärran

Jämför med värmlandsvagnen standardmodellen classic, som är 2.87 i innerlängd, och 2.20 hög, dvs minimum för takhöjd stor häst......där kan vi snacka om trångt, en stor 1.70 halvblodshäst får stå på tvären med nosen tryckt mot framrutan, knappt att bakbommen går att använda.
 
Sv: Star eller Kylinge?

KL



Min erfarenhet av Kylinge är att de är rymliga, stadiga släp i bra kvalitet.
nackdelen tycker jag är mellan pålen med den lilla fåniga splilt avdelaren som de envisas med.

Är inte säker att jag förstår vad du menar, men är det alltså stången som går från golv upp till taket ''mitt i'' mellanväggen?? Så att mellanväggen svänger en bit bak i från och inte direkt fram från frambommen? Svårt att förklara...
Men om det är den så är väl det för att kunna vika främre mellanväggen för att kunna fronturlasta. Blir ju svårt om den inte går att vika. Eller pratar vi om olika saker? :p:D
 
Sv: Star eller Kylinge?

Hmm... om det är för högt kultryck och man har en framhjulsdriven bil+ lite snöslask då blir det nog inge bra om det är lite uppförsbacke känns det som:crazy: Har du haft problem med framkomligheten? Eller beter sig ekipaget konstigt?

Yepp konstaterade problemet när jag inte kom någonstans med min framhjulsdrivna bil och isigt på vägen som inte brukar vara några problem att ta sig fram på...

Nu kanske det bara är på mitt släp som axeln sitter tokigt på, lär ju inte vara så på alla Kylinge och det går att ändra på själv utan att det är alltför krångligt som tur är så jag tycker inte det är någon katastrof, jag blev mest förvånad :)
Å sambon min fick köra istället och han kunde ju ta oss därifrån med bilen och släpet så det är nog lite känsla över körningen också.

Sen kan det ju vara en bidragande orsak att jag numera mestadels kör islänningar/ponnyer och då står de ju betydligt längre fram än vad en stor häst gör och mitt släp är enkelaxlat så då fördelas ju inte vikten som tänkt riktigt heller eftersom rumpan på hästarna är ca 50cm för långt fram vilket gör skillnad i balansen, dock borde inte det göra sååå stor skillnad som det gör i mitt fall men ja lite fel monterad axel och lastvikten långt fram i kombination gör det väl lite knasigt.

Jag skulle iaf inte dra mig för att köpa ett Kylinge pga den orsaken iaf :)
 
Sv: Star eller Kylinge?

Är inte säker att jag förstår vad du menar, men är det alltså stången som går från golv upp till taket ''mitt i'' mellanväggen?? Så att mellanväggen svänger en bit bak i från och inte direkt fram från frambommen? Svårt att förklara...
Men om det är den så är väl det för att kunna vika främre mellanväggen för att kunna fronturlasta. Blir ju svårt om den inte går att vika. Eller pratar vi om olika saker? :p:D

Japp den menar jag, och eftersom inga andra trailers med fronturlastning behöver den vik kanten så föstår jag inte alls syftet, nej : )
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
728
Senast: Anemone
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
788
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp