Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Io

Trådstartare
Min lilla 2 åring har fått skabb.
Vi flyttade till ett nytt stall efter sommarbetet och för ett tag sedan upptäckta jag skabb på henne. Vi står i ett stall med sammanlagt 16 hästar där alla dagligen har direktkontakt med varandra.
Förutom på min häst har jag funnit eventuella symtom på åtminstonde tre st hästar till, eventuellt ännu två stycken.

Tillsammans har vi alla hästägare bestämt oss för att bli av med det här (ursäkta) helvetet. Inför sommarbetet skall alla hästar, stall och allt som kommit i kontakt med hästarna saneras.
Alla ni som kämpar med skabb förstår vilket jätteprojekt vi står inför.
Nu behöver jag massor av pepp och hjälp med att tänka på absolut allt vi måste göra. Vi ska bli av med skabben.
Hur är det med hagar, bilen, huset där vi bor och förvarar våra kläder? Smittar det till stallkatterna och till hundarna?
Är det Sebacil som gäller för att sanera stall och utrustning eller fungerar det även med ex. Virkon? Hur tål lädret behandlingen?
Hur många gånger måste vi behandla och sanera? Räcker det med fyra?

Det finns en del gamla trådar där en del hävdar att de blivit av med skabben.
Har ni som en gång blivit av med den lyckats hålla den borta?
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Min lilla 2 åring har fått skabb.
Vi flyttade till ett nytt stall efter sommarbetet och för ett tag sedan upptäckta jag skabb på henne. Vi står i ett stall med sammanlagt 16 hästar där alla dagligen har direktkontakt med varandra.
Förutom på min häst har jag funnit eventuella symtom på åtminstonde tre st hästar till, eventuellt ännu två stycken.

Tillsammans har vi alla hästägare bestämt oss för att bli av med det här (ursäkta) helvetet. Inför sommarbetet skall alla hästar, stall och allt som kommit i kontakt med hästarna saneras.
Alla ni som kämpar med skabb förstår vilket jätteprojekt vi står inför.
Nu behöver jag massor av pepp och hjälp med att tänka på absolut allt vi måste göra. Vi ska bli av med skabben.
Hur är det med hagar, bilen, huset där vi bor och förvarar våra kläder? Smittar det till stallkatterna och till hundarna?
Är det Sebacil som gäller för att sanera stall och utrustning eller fungerar det även med ex. Virkon? Hur tål lädret behandlingen?
Hur många gånger måste vi behandla och sanera? Räcker det med fyra?

Det finns en del gamla trådar där en del hävdar att de blivit av med skabben.
Har ni som en gång blivit av med den lyckats hålla den borta?

jag är ingen expert men ajg akn dela med mig av det jag fick med mig :)
som jag fattade det så smittar det till andra individer men de kan inte leva på oss så de dör. men vi och andra djur kan ju med andra ord ha dom på oss och på så sätt plantera ut dom på hästarna igen.

Undvik med andra ord att klappa på katterna och hundarna under behandlingstiden.

det jag kan rekommendera är att så fort man varit i kontakt med hästarna eller stallet slänga kläderna i frysen, byt grimmor o grimskaft o borstar varje dag och släng dom i frysen i några dagar. det går åt mycket grejer men är värt det. Gjorde det under hela behandlingstiden

släng ut hästarna på bete tidigt och sanera stallet o låt stallet stå i minst en månad, gärna fler. när behandligen är klar byt hage på hästarna och låt den gamla hagen stå några månader. Det finns inga bevis för att Virkon S funkar på skabb. skabben är oftast döda efter ca 3 månader men det finns inga bevis på det heller vad jag vet. nån annan kanske vet?

jag använde frontline på mina + ivomec + switch. oavsett vad man använder kan jag verkligen rekommender att slänga på switch över ryggen + ekvator runt hästen :) minst tre omgångar.

klipp/raka benen hela vägen upp!

använder man frontline ska det vara i hiskeliga mängder, dyrt som stryk men för mig funkade det. gjorde behandlingen tre gånger med 7 dagas mellanrum. hade nog på ca 1 liter frontline vaje gång!

jag gjorde min behandling udner hösten ( oktober/november) och hästarna fick helt enkelt gå ute tills behandligen var klar. på så sätt tog frosten tag om de rackarna som fanns i hagen. Efter behandling fick hästarna flytta in i ett nybyggt stall (ren tur)
 
Senast ändrad:
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Lite nyfiken...
Hur upptäckte ni att hästarna har skabb? Har aldrig varit med om skabb på häst eller annat djur. Men jag vet att på hund så tar de ju blodprov ev. hudprov beroende på vilken sorts skabb de kollar efter. Är det samma på häst??
Alltid intressant och veta om man nu skulle ha oturen...vilket jag hoppas att jag slipper. Låter inte kul det där..:(
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Skrapprov är dessvärre inte någon tillförlitlig metod då endast ca 1/3 visar positivt trots smitta. Min veterinär avrådde därför från det och ansåg det bara var att kasta pengarna i sjön.

Jag har tidigare erfarenhet av skabb och hittade pyttesmå krustor i hovskägget under knät på frambenen på min häst. Det började även sen att synas att hon va där och kliade sig eftersom hovskägget blev lite mer spretigt än normalt. Hon uppvisar även det karaktäristiska stampandet med benen som är vanligt vid skabb. Och det har blivit värre och värre.
Kan se ut som mugg och rasp, vilket folk oftast tror att det är. Det är tyvärr få hästägare som har kunskap om skabb, veterinärer med för den delen.

Det drabbar oftast hästar med mycket hovskägg men de med mindre hovskägg kan också drabbas. Min häst är welsh cob och har lite mer hovskägg än normalt men inga mängder som tex shire och tinker. Jar har dock sett hovskäggslösa hästar bita sig blodiga på bakbenen :crazy:
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Ni har inte fått tillbaka skabben än? Hur länge sedan var det ni gjorde behandlingen?

Vi kommer att påbörja behandlingen i samband med att det blir varmare ute och hästarna kan var aute dygnet runt. Med tanke på storleken på stallet.
Jag vill även att vi ska spruta stallet med sebacil då jag inte tror att virkon kommer att ge någon verkan.

Hur gjorde ni med sadlar och dylikt?

Behnadlingen är tänkt med sebacilbad och ev switch. Jag har faktiskt haft på det sistnämnda på min häst i hopp om att kanske kunna lindra symtomen för henne innan vi drar igång med den riktiga saneringen. Dagen efter kliade det som en tog överallt på henne och hon stampade som en galning i backen. Men sedan när jag skulle visa en stallkompis hur hennes ben såg ut syntes knappt några krustor på benen. Återstår att se om det kommer lindra något.

Hennes boxgranne har tydligen haft problem med mugg/rasp ända sedan han flyttade till det här stallet i somras. Hela bakbenen är full och nu lossnar även håret på benen. Är detta något som kan förekomma vid skabb?
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Om man tar skrapprov på rätt sätt(inte helt lätt) så hittar man det oftast.
Om man bara ser till hudförändringarna kan det mkt väl vara ngt annat.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

det är ca två år sedan jag gjorde behandligen, inget än iaf :)

den med skabben var inte inriden då men gammlehästens schabrak hamnade i frysen efter ridtur, sadeln/träns gjorde jag inget åt men det var i oktober/november och frostigt ute så jag lämnade den helt enkelt i kalldelen av stallet där det var minusgrader.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Det är jag mycket väl medveten om men med den tydliga klådan så kan det tyvärr inte vara mycket annat.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

.

Hennes boxgranne har tydligen haft problem med mugg/rasp ända sedan han flyttade till det här stallet i somras. Hela bakbenen är full och nu lossnar även håret på benen. Är detta något som kan förekomma vid skabb?

Ja skabben kan ge svår mugg som man inte får att läka ordentlig .

Mia
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

kl

läs
http://www.svenskatinker.se/folder_fotskabb.pdf

http://www.stallherkules.com/info_sjukdom.html

finns medel, inget är eg för häst men sebacil och eprinex- den sistnämnda enligt många bästa medlet. Många veterinärer känner inte till problemet, men skriv ut bladet och visa.

Smörj in ev krustor- här är ett tips från tinkerforumet. Så slipper du sen raka av benen.
"Började med att späda ut Helosan i varmt vatten så att det blev som vällning. Hällde det i en sån här Powerade flaska med sugkork på. Då kunde jag få ner salvan på huden och det fastnade inte i bara hovskägget. Så där höll jag på i ca 1 vecka. Smorde ena dagen och kammade igenom den andra. Andra veckan tog jag Propyless men spädde inte ut den i vatten. Smorde varannan dag och kammade igenom den andra. Nu efter 2 veckor så finns ingenting kvar och huden är mjuk och fin.
Ingenting som kladdar i hovskägget och sitter kvar som en hinna."
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Jag har försökt att få Eprinex utskrivet men inte hittat någon som är villig att skriva ut det åt mig :(
Så vår plan är än så länge som följer:

Samband med betet så ska alla hästar helbadas med Sebacil samtidigt som hela stallet saneras helt och hållet tillsammans med ALLt som kommit i kontakt med hästarna. Jag vill spraya stallet med Sebacillösning men vet ej om detta är "overkill" och det räcker med något decinfektionsmedel ex Virkon.
Sedan skall vi göra om denna procedur minst 3 gånger.
Är det någon idé att samtidigt behandla med ex Switch eller liknande längsryggen?
Såg på FASS att Sebacil även fanns som pour on, någon som har använt det?

Har även sett att det går att hyra frysbilar, vilket kanske skulle kunna vara lämpligt för att sanera all utrustning.

Jag har ett problem med min häst, en av anledningarna till att eprinex hade varit en superbralösning, det går inte att bada henne. Vi har inte hunnit så långt ännu och jag vet redan på förhand att det inte kommer att lyckas att försöka tvätta vare sig ben eller hästen. Pratade med veterinären om det ev var möjligt att få något lugnande till henne så det går att genomföra behandlingen men det ignorerade hon. Vet fullt av folk som ex ger sina hästar lugnande vid skoning etc. Hur svårt är det att få vet att gå med på sånt?

Någon som vet om det är superviktigt att byta hagar också?
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

ring annan vet. eller djursjukhuset... mälarklinken eller strömmsholm... finns mängder med veterinärer där.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Varför kan du inte bada hästen utan lugnande ? Det är väll bara att ta ljummet vatten och sebacilbehandlingen i en hink .

Kan man bada en ohanterad fölunge på 3 månader torde man kunna bada en 2 åring om man tar det lite lugn och den upptäcker att det är skönt ljummet vatten ? Du ska ju bara gno in lösningen över hela hästen ?

Mia
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Därför att hon får panik.
Förstår inte riktigt ditt resonemang om att det borde gå eftersom man kan göra det på en ohanterad fölunge. Alla hästar är individer och olika.

Jag har inga problem med den här hästen över huvudtaget förutom just det här. Har tidigare inte haft tillgång till varmvatten så vi har inte hunnit träna på det. I höstas kom vi så långt att det gick att blöta hovarna och en bit upp på benen på henne försiktigt utan att hon dansade runt. Av förklarliga skäl så har jag inte underhållit badtränandet under den här vintern som har varit då vi har kallstall. Och Sebacilen måste verkligen in i huden och det gör sinte på 2 minuter, under den tiden kommer hon aldrig att stå still.

Vi ska bli av med den här skabben och jag är övertygad om att det inte kommer att räcka med att endast tvätta den nedre delen av hästens ben. Skabben kan mycket väl finnas högre upp på djuret med.

Skabb är inte ås himla lätt att bli av med som veterinärer bland vill få det att verka som :grin:
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Och jag antar att du under dina*träningar * använt ljummet vatten och svamp och hink ?
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Nu förstår jag inte vad du menar alls, eller varför du ens hoppar på mig.
Du har ingen aning om min hästs bakgrund, vilken typ av häst hon är eller någonting annat heller för den delen. Jag känner henne nästan bättre än mig själv och vet vilka metoder som fungerar för oss.

Shit, så jäkla typiskt buke. Tråden har ingenting med att göra med vilka metoder jag väljer för att vänja min häst att förstå att saker inte är livsfarliga. Så kan vi återgå till det den handlade om?
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Hej :)

Jag har läst "attack fotskabb" ett antal gånger men får ändå inte svar på mina frågor riktigt...

Har funderat lite över det här med frontline. Har det bättre effekt på skabben än vad sebacil har? Väljer de flesta det senare alternativet pga kostnaden?

Frontline ska, vad jag har förstått, inte vara lika farlige som Sebacil?
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Hej :)

Jag har läst "attack fotskabb" ett antal gånger men får ändå inte svar på mina frågor riktigt...

Har funderat lite över det här med frontline. Har det bättre effekt på skabben än vad sebacil har? Väljer de flesta det senare alternativet pga kostnaden?

Frontline ska, vad jag har förstått, inte vara lika farlige som Sebacil?

som jag förtått det så är frontline mildare för hästen. sebacil är ett nervgift, dcok ej för häst utan för ohyra så egentligen behöver man inte oroa sig för att hästen ska få skador men de kan ju få allergiska reaktioner.

tror nog att ycket ligger i kostnaden faktiskt.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Hur mycket kostade det per häst att genomföra behandlingen?
Har ingen aning om vad frontline kostar, vet bara att det är dyrt.
 

Liknande trådar

P
Hästvård Står inför ett svårt beslut; Har hittat min drömhäst. En häst av ras med mkt behåring (hovskägg) och med det tillkommer problem (?) med...
Svar
10
· Visningar
3 433
Senast: alke_
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 834
Senast: kem
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 879
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp