Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Äsch du vill bara bråka...och du tror verkligen jag är dum i huvet;-)
jag använde eprinex för många år sedan, hittade det på en nätbutik i Usa som ett maskmedel etc för häst och letade rätt på det i Sverige. Det var på den tiden det var receptfritt så ingen annan än jag är skyldig;-)
Jag förstår att du inte vill bli anmäld för felbehandling, det verkar obehagligt.
DU förstår säkert att man som hästägare blir förtvivlad när ingenting hjälper ens häst som lider.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Vadå bråka när jag försöker förklara hur ansvaret faktiskt ligger!
Eprinex har varit receptbelagt så länge jag kan minnas.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Är enbart registrerat för nöt i USA.
Contraindication(s): IVOMEC® EPRINEX® (eprinomectin) Pour-On is not recommended for use in species other than cattle. Severe adverse reactions have been reported in other species treated with products containing compounds of this class.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

KL

Har behandlat min häst med eprinex , köpte en unghäst med skabb i somras ,han hade troligen haft skabben sen fölålder med mer eller mindre skov . Tidigare ägaren hade behandlat med sebacil , + sprutat ivomec i blodet (gjort av veterinär) vid veterinärbesikting så kvarstod problemet . Fick eprinex utskrivet hade fått rådet att ej använda medlet på ryggen utan enbart på ben upp till knä/has och ej överskrida 60 ml per behandlingsställe . Jag behandlade min häst med 1 ml per ben 3 gånger med 10 dagars intervaller . Gjordes skrapprov efter avslutad behandling .Då var han helt fri , och han har vart helt fri under hela hösten / vintern .

Självklart är det riskfyllt att använda ej godkända preparat . Det som är riktigt skrämmande är ju att fotskabben börjar bli vanlig igen och vad ska man då ta till för preparat för att behandla ?
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Därför att det inte finns något enkelt svar på den frågan.
För korta behandlingar där man inte tar kål på alla ökar risken för resistens liksom lååånga behandlingar för att minska risken för återinfektion.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

delvis *kl*

Hur kommer det sig att det inte testas mer med eprinex om så många faktiskt verkar bli fria från skabben med hjälp av det?
Jag har än så länge bara hört positiva erfarenheter av det. Någon som fått brännskada på ryggen av det, men där avråder de ju även ifrån att använda det som jag har förstått. Men en sådan reaktion kan de väl även få av tex switch om de är känsliga?

Suger åt mig all er erfarenhet och era tips.
Sedan får vi överväga tillsammans vilken behandling vi väljer. Jag är ju tyvärr inte ensam om det här utan det finns 14 hästägare till som har en egen vilja och åsikt :(
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Fråga läkemedelsföretaget! En oral beredning vore väl det bästa om det är möjligt.
PL
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Nää inte gavs det Ivomec direkt i blodet heller,
isåfall intramuskulärt eller subkutant,,

Vore fantastiskt om din häst är helt fri från det nu, men ärligt talat så tror jag inte det,,, det kommer tillbaka,, som ett tråkigt brev på posten:crazy:
o skrapproven ger ju inget så det är ingen som helst garanti..
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Ja du exakt hur de sprutade honom det vet jag inte , min poäng var väl mest att det var inte i oral form ialf.

Om han får tillbaka skabben igen så beror det på att han har blivit utsatt för smitta igen ,inte att den bara finns där , finns många möjliga smittovägar halm tex . Vissa studier menar på att Chorioptes kan leva utan värddjur i flera dygn.

Vad jag vet är att vi har haft en mycket kall & jobbig vinter och min häst har inte visat ett enda symptom och det är jag oerhört glad över.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

KL
Skulle behandling med bensylbensoat kunna vara effektivt mot fotskabb?
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Japp det skulle kunna vara det pga att det är ett skabbmedel för människor i England i alla fall. Det tränger in bra och är lätt att applicera och relativt ofarligt för däggdjur. Det är den verksamma beståndsdelen i tenutex som apoteket säljer mot människoskabb (receptfritt) .
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

*kl*

Uppdatering.

Vi valde att ta vårt pick och pack och dra till ett helt nytt ställe. De kvarvarande valde att "behandla" med Switch trots all utförlig information de har fått.

All utrustning frystes och det som inte gick in i frysen badades med Sebacil. Hästarna behandlades med Eprinex. Ännu har jag inte sett något kliande eller stampande från min tjej. Pälsen i knävecken ser även slät och fin ut.

Nu håller vi tummarna att det håller i sig!
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Grattis! Kommer det tilbaka så har du ju ett motmedel nu i alla fall!
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Kan även tillägga att vi inte har märkt några biverkningar på hästarna. Förutom att det verkar vara hyfsat obehagligt någon minut efter applicering. De vill genast klia, stampa och gräva med benen. Detta har dock gått över efter ca 1 minut.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Grattis vad skönt att det verkar fungera .Jag tror också att det svider till litegrann direkt efter applicering ,
(eller jag vet det snarare glömde använda handskar när jag behandlade min raring).

Hoppas det håller i sig . Min är fortfarande skabbfri snart ett år efter eprinexbehandlingen.:)
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

*KL*

Jag undrar lite om skabb (eftersom vi i framtiden ska skaffa en bepälsad häst). Är det nån vits att specifikt be vet ta test på skabb vid besiktning, eller syns de bara när de är aktiva?? (dvs om man inte vet om hästen har/haft skabb). Jag vet att man inte alltid ser skabben, men finns det möjlighet att kolla vid besiktning och om det finns skabb behandla innan man tar hem??

/Lavinia, som inte har lust med fler "benskötsel-hästar"
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

De säger att det kan vara mycket svårt att se skabben vid ett skrapprov .
Men har hästen skabb så syns ju kladdet i hovskäggen mycket väl . Ser ut som stelnat ljusgult stearin.
 
Sv: Står inför ett gigantiskt projekt (skabb)

Fast mina skabbhästar har aldrig någonsin haft "kladd",
utan de får skorv, rasp, o vid framknäts baksida torra "veck" som mjällar som fasen,,
de har heller aldrig haft någonting neranför kotan,, alltså karlederna är helt fria, så symtomen är nog liiite olika,, men har hästen skabb så visst kan man se det vid en besiktning, fast som kitty79 säger, skrapprov är defenetivt inte att lita på.
 

Liknande trådar

P
Hästvård Står inför ett svårt beslut; Har hittat min drömhäst. En häst av ras med mkt behåring (hovskägg) och med det tillkommer problem (?) med...
Svar
10
· Visningar
3 438
Senast: alke_
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 868
Senast: kem
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 883
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp