Står inte still

A

Aina

Är det någon som har bra tips på hur man ska gå tillväga när hästen inte vill stå still när man ska sitta upp?

När man ska sitta upp kliver hon runt, när man väl har fått henne att stå stilla och man ska hoppa upp så kliver hon iväg.
har försökt länge att hoppa upp från en bänk (för att minska belasningen vid uppsittning) men det går inte eftersom hon bara kliver iväg. Det är heller ingen idé att ryta till på henne, då blir hon bara ännu nervigare.

Tacksam för svar!
 
Jag skulle träna, strunta i ridningen och rikta in mig på att få pållen att förstå att den ska stå still. Vänligt men bestämmt! Man måste ha mycket med tålamod och inte ge upp. Det finns nog miljarder med olika teorier man får försöka tänka ut vad som är bäst för just sin pålle. Lycka till!
 
Jag har börjat ge min häst godis efter att jag suttit upp och det funkar jättebra eftersom han då står kvar o väntar på sin godis.. :d
 
min nya ponny gjorde samma sak precis när han hade kommit till mej.Jag hade hjälp av någon som höll i honom när jag hoppade upp i början.Sen så gav jag honom en belöning när jag hade kommit upp (typ havre). :DNu har han lärt sig att stå still och behöver inte ha någe godis heller :bump:
 
Jag brukar få hjälp med att någon håller henne när jag sitter upp, men då blir hon ännu otåligare och ska tvunget fram, nästan rusar på eller så stampar hon med fötterna av frustation.
Hon är ganska hetsig när man rider och har svårt för att vänta och sakta ner.

Brukar tex rida en runda som jag alltid red med min fd D-ponny, han gick i normaltempo och det tog ca 15 min.
Den här hästen klampar runt på mindre än 10 minuter.


Hur lär man en häst att gå i vatten?
hon totalvägrar, har hållt på i flera år nu och verkligen gett henne tid, stått i timmar...lockat med godis, och låtit henne själv ta stegen framåt men förjäves.
Tom haft andra hästar med som har gått i utan problem för att visa att det inte är farligt.
I sommarhagen där hon går på sommaren är det inga tveksamheter för henne att gå i bäcken och krafsa och dricka, så jag fattar inte riktigt

Tacksam för svar! :crazy:
 
Rytningar eller bestraffningar kommer man ingen vart med. Detta visar bara hästen att något den gör är fel. Koncentrera dig istället på att visa vad som är rätt.

Det jag har gjort, när jag ridit hästar med den ovanan, är att så fort hästen går så stannar jag upp(hängande i ena stigbygeln eller vad det nu kan vara) och sedan stannar jag hästen med tyglarna - försiktigt och lugnt. Sitter du upp/av när hästen går kommer ju hästen tro att det den gör är rätt. Den går antagligen för att den tycker att det är lite obehagligt och sitter du upp/av så försvinner ju obehaget. Med andra ord har du då belönat den.
När hästen står stilla fortsätter du sitta upp, sätter dig försiktigt ner och berömmer(helst med rösten så att din vikt inte lurar hästen att börja gå). Börjar hästen gå så gör bara halt igen försiktigt. Vänta några sekunder och sen är det DU som ber hästen att börja gå.

Det här har fungerat på alla hästar jag ridit och det brukar ge resultat vid tredje dagen ungefär, ibland tidigare, ibland senare.
Bli inte arg på hästen. Ta det som om hästen inte förstår istället och var tydlig med att visa vad som är rätt.

Det kan ju hända att hästen tycker att det är obehagligt när du sitter upp. Det kan bero på ryggproblem eller bara att hästen är lite känslig. Den kanske varit med om ryttare som inte varit försiktiga vid uppsittning.
Sitt gärna upp från en bänk eller liknande om det går.
Om hästen inte blir bättre tycker jag att du ska ta ut en bra kiropraktor som kan se igenom hästens rygg. Bakom små symptom kan stora problem dölja sig.
 
Att bli arg på henne har jag insett för länge sen vara helt lönlöst. Jag försöker inte göra någon stor grej utav det hela. Men det är så svårt att få henne still. När jag står vid hennes huvud för att visa att hon ska stå still gör hon det. Men så fort jag ställer mig i höjd med sadeln för att greppa tyglarna därifrån så vänder hon sig och går runt mig, har hänt flera gånger att hon trampat på mina fötter (tackar gud för mina jodpusch med stålhätta =) )

Har klämt på ryggen och kollat om hon visar tecken på att kanske ha ont men det har inte visat nåt. Har ändå försökt att hoppa upp från en bänk el liknade om det skulle vara så att hon har ont. Men så långe hon bara snurrar runt går det inte.

Du har nog rätt där med att hon kanske tror att det är okej att kliva iväg när jag hoppar upp, eftersom jag jämt tvingas göra det =/
Har du något tips på hur man nu ska få henne still?
 
Bara en fundering, hon kanske upplever det som att du är i en "framåtdrivande" position när du ska sitta upp, hon tolkar det som att du signalerar att hon ska gå framåt ??
Har du provat sitta upp på det "gamla" sättet med ryggen vänd mot hästens färdriktning ??
 
ja jag brukar vända ryggen mot henne men då kliver hon ju runt mig i en cirkel. Står jag åt andra hållet med kroppen mot sadeln kliver hon rätt fram, likaså om jag står rätt fram i färdriktningen.
då får jag avbryta uppsittningen för att få henne still men när jag sedan åtetgår till momentet kliver hon iväg igen.

Så det verkar inte som min possition hjälper hur jag än vrider och vänder på mig =/ *suck* :cry:
 
Så här gör jag med såna hästar. Vi säger att jag ska upp på hästens vänstra sida, då släpper jag båda tyglarna först, skulle hon börja gå så kortar jag tyglen närmast mot mig och visst hon kommer snurra, snurra och snurra lite till och när hon sen bestämmer sig för att stå still så släpper jag. Då har hon lärt sig att det är mycket bekvämare att stå still och vänta än att få snurra runt. Jag skulle ta en hel dag och bara lära detta. Sen när hon lugnat sig och du hoppar upp så kanske hon börjar gå men då gör du likadant, tar tyglen närmast och be henne gå runt, jag lovar hon kommer sluta rätt snabbt. Sen likadant om hon går fram när du satt dig, gör likadant. Till slut kommer du ha en häst som står still tills DU gett signalen att gå framåt. Hon får absolut inte knalla iväg själv. Men kom ihåg varje gång hon stannar så släpp tygeln så den blir hängande det är hennes beröm.

Lycka till :)
 
Stannar hon inte när du tar i tyglarna? Det skulle ju vara det lättaste sättet. Du tar i tyglarna och väntar in henne. När hon stannar släpper du genast. Börjar hon då gå igen kan man ju börja fundera om hon inte heller vet vad tyglarna betyder. Det är också väldigt vanligt att man låyter sin häst gå då man lättar på tygeln. Du måste kanske lära henne att stå still när du inte ber henne att göra något annat.
Det är ju väldigt olika på olika hästar. De tänker helt enkelt på olika sätt. Men börja med att hitta något som stannar henne, tex. att ta i tygeln. Går hon när du släpper efter så ta igen på en gång tills hon stannar, släpp efter igen. Om du gör så kommer hon snart att förstå att det enda du vill är att hon står där hon är. Eller hon kommer i alla fall prova och se om det var det du ville. Då kan du smacka och låta henne gå lite. Sen gör du om det igen. Det kanske är bra om du gör detta även när du inte ska rida. Kanske efter en ridtur innan du går in i stallet. Då kopplar hon inte stillaståendet med uppsittningen.

Förstår att det är jobbigt när hon trampar dig på fötterna. :crazy: Om inte annat så tappar man ju lätt balansen då. :smirk: Är hon hetsig eller går hon bara rakt fram?

Vad gäller ryggen så är det inte så lätt som man tror att trycka fram reaktioner. Min häst hade väldigt ont i ryggen då jag köpte honom men jag lyckades aldrig få honom att röra en fena. När kiropraktorn kom behövde han bara peta på honom så sjönk hela hästen ihop. ;)
 
När jag står brevid henne och ger tecken (röst eller lätt tag i tyglarna) står hon still, det är inga problem. Men det just när man ska ta sig upp i sadeln som hon börjar krångla. Jag har provat med att bara låta tyglarna hänga och inte ta i dem, hon är lite känslig när det gäller munnen. Hon är väldigt het när man rider så jag får hela tiden försöka rida henne i "låg" form. Om jag drar i munnen för att hon pinnar på för mkt tjaffsar hon bara, blir mer het och uppstressad, höjer huvudet och sänker ryggen. Man får hela tiden ge och ta när man rider henne.
Jag trodde att det kunde ha något med munnen eller tänderna att göra, att hon kanske hade ont och försökte undgå smärtan på nåt vis genom att dra,slita och strena emot. Men jag har låtit en veterinär gå igenom hela munnen och även tand för tand ett flertal gånger men hon har inte hittat något fel.
Hon är som natt och dag. I stallet är hon hur mysig som helst. Står där och tittar med sina små ögon, gäspar och njuter för fulla drag när man pysslar om henne.
Men när munderingen kommer på och det är dax för ridning kommer monstret fram i henne :D
Hon blir 14 år nu iår, och stod endel för ett halvår sedan då tidsbristen var som störst =/ Skulle då ta ut henne på foder, för hon måste aktiveras mkt. Men ådrog sig då en senskada på V.b och fick stå ett x-antal månader. nu har hon vart igång sen oktober med mkt skritt och sakta uppbyggande träning. Eftersom jag bara ridit korta och mkt lätta pass så tvivlar jag på att ryggen kan ha tagit stryk?
Men som du sa, så kanske det inte visar sig med ens egen kontrol, kanske ska tillkalla en kompitent person att kolla upp ryggen iaf=/?
Annars kanske det bara är för att hon är ovan, och har stått i 1 år nu?För jag kan inte erindra mig om att dethär prblemet vid uppsittning har vart förut då jag red nästan varje dag hela veckan =/
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 261
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 081
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 310
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp