Står inte stilla

K

Kryptonit

Hur ska man göra med hästar som inte vill stå stilla när man ska hoppa upp? I ridhuset kan man ju ställa de i ett hörn. (kan gå lättare då) Men när man rider ut?? Ngn som har några bra tips? :)
 
Sv: Står inte stilla

När jag tränar mina hästar för stå still när man ska sitta upp, så blir det ibland en del långdragna turen med att tragga uppsittning tills hästen står stilla. Vid varje försök som misslyckas så får hästen ett obehag (ryggning och/eller höjd röst).
Det går till så här:
Ställer upp hästen där den ska stå, med huvuder från stallet.
Börjar sätta foten i stigbygeln.
Står hästen still fortsätter jag.
Går den framåt avbryter jag och backar tillbaka den till ursprungsplatsen.
Sätter foten i stigbygeln igen.
Går hästen framåt så avbryter jag och backar tillbaka.
Är det en riktigt svår häst brukar jag höja rösten för det tycker mina hästar är obehagligt.
Håller på så tills hästen står stilla så att jag kan komma upp i sadeln.
Då uppe i sadeln massor, massor, massor av beröm.

Det här kan ta lång tid timmar varje gång med vissa hästar, andra kan gå väldigt fort att lära.
Är det en riktigt svår häst som tar lång tid att få stil på kan det den gången det går på första försöket vara belöning nog att man sitter av och tar in hästen för den dagen.
 
Sv: Står inte stilla

Om min häst börjar gå efter att jag "lämnat" marken, så sätter jag mig i sadeln och tar i en tygel och låter han gå runt runt. Under tiden sitter jag rakt och tittar rakt fram. Driver inte utan att hästen går själv. Oftast så kommer han i håg att det var jobbigare att gå runt än att stå still. Svårt att förklara i text...
 
Sv: Står inte stilla

En rätt enkel grej som kanske är uppenbar men som jag inte insåg förrän helt nyligt är att det är mycket större chans att hästen står stilla om man kortar upp tyglarna och håller ett stadigt tag i dem när man sitter upp. Du har kanske redan tänkt på det, men för inte-så-väldigt-erfarna mig funkade det.

Annars, som Xazo sa, att låta hästen gå runt, runt. Man ska göra hästens lösningar svåra och sina egna enkla, som en viss Peer Werner Vogel säger.
 
Sv: Står inte stilla

Det är ju det när jag har korta tyglar på han då ryggar han istället.. Jag har inte jättekorta tyglar då....
 
Sv: Står inte stilla

jag känner igen det där. Är det en travare du har? isåfall kan de nämligen ha lärt sig att inte stå stilla efter man har gått ur stallet, när man kör hästar så åker man ju ut ut stallet direkt i sulkyn liksom. Så i vissa fall kan det bero på vad hästen har lärt sig innan. Annars så är det tålamodsövningar som gäller som sagt, att visa att det blir jobbigare och tråkigare för hästen om den inte står still. Det brukar fungera om man hoppar av direkt (om man tex hunnit få in foten i stigbygeln) och leder runt några varv, provar igen och håller på så till hästen förstått. Tråkigt men brukar vara det bästa!
 
Sv: Står inte stilla

Jag brukar inte muta med godis (morot) men detta hjälpte mig. Strax innan uppsittning satte jag foten i stigbygeln och när hästen tog steg framåt avbröt jag och backade tillbaka hästen i ursprungsläge. Började igen, foten i stigbygeln och sedan bara hoppa på stället utan att sitta upp. När hästen tröttnat på att gå framåt gav jag henne en morotsbit och berömde. Likaså efter uppsittning vill man ju inte att hästen skall gå i väg direkt. Beröm att hon står stilla och ge morotsbit. Numer räcker det med berömmet. Lycka till!
 
Sv: Står inte stilla

Håller med, snurra runt runt runt, stanna och försök- börjar hästen gå så snurra igen, tills hästen till slut står stilla.
 
Sv: Står inte stilla

Håller med, snurra runt runt runt, stanna och försök- börjar hästen gå så snurra igen, tills hästen till slut står stilla.

Har gjort detsamma, så fort dom inte står stil får dom traska runt. Till sist tröttanr dom och inser att det är bekvämast att stå still.
 
Sv: Står inte stilla

Hej!!!
ett litet tips..titta på hur sadeln trycker när du ska hoppa upp..kanske trycker den på någon punkt så han vill rygga för att komma undan...
 
Sv: Står inte stilla

Köpte en ponny i höstas som blivit diverse vanvårdad och illa skött, på det har hon blivit lättstressad och for iväg som ett yrväder när man tagit sig upp. Hon blev nästan avstängd och bara stack iväg, däremot lugnade hon sig efter ett par meter.
Provade snurrtekniken, men detta gjorde henne ännu mer stressad varpå hon nästan lättade fram. Det gick inte heller att ta i henne i munnen, då blev hon smågalen.

Då läste jag här någonstans om att ge morotsbitar, och det har hjälpt oss.
Jag är inte den som ger godis i tid o otid, men detta har vart toppen.
Istället för att hon fokuserar på att dra iväg när jag kommit upp så väntar hon på att jag ska sätta mig, och kanske ge henne en morotsbit (gör det dock inte varje gång, och från olika sidor för att ej skapa en obrytbar vana).
I stegvis beskrivet gör jag följande:
1. Ställer hästen där jag ska ha henne
2. Drar ner stigbyglar
3. Ger henne en morotsbit
4. Drar åt sadelgjorden
5. Sätter foten i stigbygeln
6. Ger henne en morotsbit
7. Stiger upp
Och hon står helt stilla! Funderar inte ens på att röra sig, hon vet att jag inte tänker slå henne när jag kommit upp, och hon vet att hon kan få en morotsbit från ryggen om hon står stilla.

Med andra hästar har jag kunnat säga till på skarpen, men denna skulle bara flyga iväg 200 meter till och inte våga komma till mig mer. Detta funkar på oss, även om det kan ses som att jag tar genvägar.

/Sanna
 
Sv: Står inte stilla

Min häst måste alltid gå ett par steg när jag sitter upp. Oehört irriterande. Jag tror att det handlar om att bryta mönstret, varför inte ställa en person frmaför hästen som hindrar vid försök? Då bryter du det invanda mönstret. massa beröm när hästen står stilla. stå dessutom stilla en bra stund efter uppsittning
 
Sv: Står inte stilla

1. Ställer hästen där jag ska ha henne
2. Drar ner stigbyglar
3. Ger henne en morotsbit
4. Drar åt sadelgjorden
5. Sätter foten i stigbygeln
6. Ger henne en morotsbit
7. Stiger upp
Och hon står helt stilla! Funderar inte ens på att röra sig, hon vet att jag inte tänker slå henne när jag kommit upp, och hon vet att hon kan få en morotsbit från ryggen om hon står stilla.

Med andra hästar har jag kunnat säga till på skarpen, men denna skulle bara flyga iväg 200 meter till och inte våga komma till mig mer. Detta funkar på oss, även om det kan ses som att jag tar genvägar.

Vadå genvägar? Det funkar ju! Utan hugg och slag och skrik. Bästa sättet tycker jag att det låter som! Heja dig!:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Står inte stilla

Ja precis. Det funkar super, nu har hon blivit såpass lugn att hon kan stå still i stort sett varsom. Kan verkligen rekomendera de:)
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 994
Senast: JohannaB
·
Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 268
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp