Står med bakbenen en bit under sig.

Fibusen

Trådstartare
Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela...

Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av oss i senvintras,och lever just nu ett pensionärsliv hemma hos oss. Han är inköpt till mannen mest så han har en trygg och lugn läromästare innom körning,men han är också ganska mycket riden så jag kan även rida honom,nu är jag dock gravid och han har inte blivit riden sen i början av Maj.

Hästen hade alldeles för långa och platta fötter när han kom,så vi har kämpat med att försöka korta ner tån och ändra vinkeln på hoven,och plockade av alla 4 skorna i Maj för att han skulle få slita naturligt,samt att kvaliten på hovarna var skandal,bara rasade sönder när man försökte få i sömmen.

Han ömmade då på grus så vi har inte kört/ridit så mycket alls nu sen dess,utan han har mest fått gå i hagen och ha det bra. Nu för ett par veckor sen var hovis ute och vi valde att sätta på skor fram,vart en sko som ska underlätta överrullningen,med sidokappor. Tån kortades ganska mycket på en skoning mot vad vi tagit förut. Bak fick han gå barfota fortfarande då han inte ömmar bak.

Två dagar efter är hästen halt,dock väldigt konstig hälta,gick inte att se vilket ben det var riktigt,ingen värme,och ingen puls. Ytterligare två dagar senare är han helt ren igen,så vi antog att det berodde på att det var ovant med skor,samt att vinkelt ändrats. Sen höll han sig helt ren som sagt.

Fram tills igår... Samma sak igen,jättesvårt att se vilket ben det sitter på,men man ser att det är en störning i rörelserna. Vi var där vid lunch. I går var första dagen dom fick komma in på stall efter grönbetet,och när stallägaren tog in honom vid 19-tiden så var han JÄTTEhalt. Ingen värme,ingen svullnad,ingen puls. Hon kunde inte heller säga vilket ben det var,men att det satt i bakpartiet. I morse när hon tog ut så var han helt ren igen! :confused: Dock var han lite svälld i kotorna,men har hört många hästar som blir det första tiden när dom kommit in på box efter att gått ute 24/7 i flera månader,så det är jag inte särskillt orolig för,och när vi kom dit vid 11-tiden i dag så var han inte ett dugg svälld,så det gick ju bort på en gång han fick komma ut i hage.

Han var helt ren när vi tog in han i stallet då,kände igenom alla benen,inget konstigt alls! Dock så slog det mig att han står gärna med bakbenen under sig! Inte mycket,men man ser att han ställer dom längre "fram" än vad en normal häst gör. Klämde lite på ryggen,och han ömmade på länden/korset. Masserade lite där och hade på liniment,och han riktigt slappnade av och ömmade inte alls lika mycket när vi var klara. Vi lade på ett täcke och tog ut han i hagen igen. Han såg helt ren ut,men när vi skulle gå in i hagen så stelnar han till bak igen! Lutar liksom lite alldeles vid ingången,och när han skulle sätta ner höger bak så nästan "trevade" han sig fram med det benet,så det vart hängandes i luften en sekund innan han satte ner det,sen var han halt i det benet igen när han vände om och skulle stänga grinden... :confused::(

Han har haft en hovböld i den hoven,och stallägaren sa att hon hade fått intrycket av att han inte riktigt ville ställa ner den hoven riktigt igår.

Är så fundersam på om det är ryggen,hoven eller bägge delarna? Det har regnat ganska mycket här hela sommaren,och han har gått utan täcke och här om dagen så frös han så han skakade,så nu blir det täcke vid minsta nederbörd. Kan han ha spännt sig om han blivit kall och fått ont i ryggen? För när jag tänker efter så hade det REGNAT mycket sist också när han val halt...Nu är det ju lite kallare ute än vad det var när det regnade i juni/juli..

Om det är ryggen,kan hältan komma och gå så här då? Om det bara är något i ena bakbenet/hoven,varför står han då med bägge bak en bra bit under sig? För visst kan väll det bero på ryggont? Och varför varför är han helt ren ena minuten,sen andra så är han ganska rejält halt? :confused: Tycker också att hältan blir bättre när han gått ett tag faktist,som när vi skulle kika på vart hältan satt så vart han renare och renare för varje steg nästan,vilket tyder på att han är stel,men varför krånglar han då med ena benet/hoven också...

Han är helt omusklad nu,och har tyvär gått ner lite för mycket i vikt nu på slutet,beror säkert på att det gått mycket energi till att hålla värmen när det regnat,men nu blir det täcke på som sagt vid regn,och massa massa mat så då blir han förhoppningsvis snabbt rund och go igen.

Men,vad skulle ni ha börjat med? Avvaktat för att se om ryggen blir bättre nu när han får hålla sig varm och torr? Tagit ut hovslagare som får leta efter en ev böld igen? Åkt till veterinären på en gång för att kolla igenom hela hästen sen kiropraktor kanske? Jag har aldrig haft nån häst som haft problem med ryggen så jag vet inte riktigt hur det artar sig...

Vil även tilägga att hästen är röntgad i alla 4 benen strax innan vi tog över pga att han blir lätt lite gallig,allt såg bra ut på plåtarna,och även att allt detta har kommit av att bara stå i hagen.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Jag hade ringt hovslagaren som fått leta bölder och om hovslagaren inte hittat någon böld låtit honom sko hästen runtom.
En häst som är öm i bakhovarna kan placera dess under sig för att avlasta och för sedan ont i ryggen pga den nya ställningen. Hade sedan avvaktat en veckaoch är hästen inte helt bra efter det hade jag bokat tid på klinik.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

En liten uppdatering:

Hittade en dödshalt häst i hagen i dag,tog flera minuter att gå några meter,och gick mest på tån på hoven. Väl inne i stallet ville han helst inte sätta ner benet alls,gjorde rent hoven ordentligt och skurade ren den,såg då en liten "spricka" där han hade den gamla hovbölden,tryckte lite på området runt där med tummen,och jag trodde stackars hästen skulle hoppa ur skinnet...Kände även värme på sidan av hoven där fläcken var.

Karvade lite med nageln och det vart som ett hål på en gång gick liksom att skrapa bort sulan där över hålet,var jättemjukt där,petade lite med en söm och den bara "försvan" rakt upp i ett litet hål,inget kom ut,men jag gjorde helt rent och lade ett jodopaxomslag,och ganska snart var det ok att stödja på benet i gången,men fortfarande ganska rejält halt när han gick ut igen,men skrittade på i samma tempo iaf,till skilnad mot när jag tog in honom,då stannade han efter varje steg.

Ryggen ömmade inte alls i dag,och han hade inte bakbenen under sig längre,så det beror nog på att ryggen blivit kall bara,jag masserade den lite igår,och hade på liniment,sen på med täcke,så det verkar ha hjälpt iallafall.

Nu får han gå med jodomslag ett tag så får vi se hur det går,blir det inte bättre på ett par dagar så ringer jag hovis till att börja med.

Han hade ju en böld där tidigare i somras som sagt,men vi trodde att den hade läkt ut helt,men tydligen inte... Hovis karvade ju upp lite där sist han var ut (2 dagar innan hästen började halta igen) för att se så det inte var någon "ful" hov kvar,men då såg det fint ut,men antagligen har de varit en liten gång kvar där det kommit in mer smuts i när hovis karvade i det,sen har den börjat om igen. Den sitter alldeles brevid lamellranden,på mitten av sidan av hoven.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Om du har en så halt häst och misstänkt hovböld ska du kontakta veterinären.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Veterinären gör typ inget åt hovbölder här,utan det är hovslagaren man får kontakta,men nu verkar den ha gett med sig så jag väntar tills han kommer ut som beräknat så får han kika då,om det inte förvärras då,men nu går det ju åt rätt håll. Lika förra gången var han dödshalt också innan vi lade på jodomslaget,sen vände det,och på nån dag så var han hältfri. Är ju bara småbölder,men tydligen så är han lite extra känslig då då han var lika halt förra gången,och då var det ju bara en pytteböld.

Han vart ju redan bättre som sagt direkt när han fick på omslaget igår,så han får ha det ett par dagar nu.

Ang skor,han är ju barfota bak,och våren/sommaren har ju varit hemsk här i Dalarna med allt regn,men nu ser det ut att bli OK väder,och rykten säger att hösten kommer bli fin. Hur skulle ni gjort med skor? Nu antar jag att man inte kan slå på skor,för då kommer böldens ingång hamna under skon,men när vi fått bort den,bör vi sko då för att förebygga mer bölder?

Detta är som sagt en "gammal" böld som hovis grävde ur för att se så den var torr och läkt,och det var det ju,och den hade ej vandrat upp något långt,utan vara bara en halv cm upp kanske,och när han grävde upp den så kom det säkert in mer jox eftersom det bara var lera i hagen bitvis,så då började den ju om igen.

Många hästar har haft hovbölder i år enligt hovis,och vi har några i stallet som kämpar med sk hålväggar på unghästarna,så vi har det riktigt jobbigt i detta län med hovar i år...
 
Senast ändrad:
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Varför veterinär och inte en hovslagare?

Man får inte ha en blockhalt häst och avvakta i flera dagar utan att veta vad som orsakat hältan, hästen ska ges nödvändig vård. Har man en blockhalt häst ska man konstatera vad som är problemet. Troligen hovböld, men kan ju vara fraktur på hovben, fång och gud vet vad. Därför ska man ta ut veterinären. Alternativt kan man börja med en godkänd hovslagare enligt Boj ovan, men de godkända hovslagarna är nog mer fullbokade än veterinärerna då de är så få. Och om hästen behöver någon medicin måste det ändå skrivas ut av veterinär.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Fast vem har sagt att man skulle avvakta flera dagar med blockhalt häst?

Våran var lite halt till och från sen i Lördags,och med till och från så menar jag allt från "ingenting" till att han var halt,sen när jag var ut vid lunch i Måndags så var han blockhalt jusst då,han hade inte varit det på Morgonen när stallägaren släppte ut vilket innebär att han var så kallat "blockhalt" i max 4-5 timmar,vet inte hur du kan få det till flera dagar...

När jag hade gjort rent hålet och lagt omslag så märktes en klar förbättring på en gång varpå jag antog ganska snabbt att det var en böld och inte en fraktur,och speciellt när han dessutom hade en ganska stort hål rakt in under hoven som inte luktade hallon direkt. Visst,fortfarande halt,men han stöpplade inte fram längre,och han gick på i normalt tempo,men dock fortfarande halt som sagt,men nu är han helt hältfri,precis som jag antog att han skulle vara efter några dagar.

Man kan liksom inte ringa ut veterinären för allt, och med lite sunt (bonn)förnuft och lite kunskap så är det inte så svårt att lista ut skillnaden mellan böld och fraktur/fång/annat i detta fallet.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Jag tycker INTE att det här låter som något man ska hålla på och mixtra med själv! Usch, vem vet vad som kan hända med ett obehandlat hål rakt upp i hoven...:crazy: Ta ut en veterinär eller en duktig, godkänd hovslagare, tycker jag!
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Jo, i det här fallet skulle jag ringt ut veterinär...eller nej, jag hade lastat hästen och farit in på klinik. Been there done that! och infektionsrisken är stor. Min häst fick hoven uppskuren rejält samt att den sen blev gipsad. Det är lätt att slå sig för bröstet och vara glad över att man klarat av att sköta nåt själv så länge det går bra men om nu oturen är framme och det blir en negativ följd av att du "gjort själv"??? Är det värt det?
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

*Suck*

Hål och hål... Det hade blivit en grop där eftersom det var uppverkad lite för att kolla status på hovbölden av hovslagaren när han var ut sist,Gropen hade sen läkt ner och ihop lite,men nu när det åter hade blivit en böld så hade hoven mjuknat igen där och det vart åter igen ett hål. Och med hål menar jag en lillfingernagel i bredd kanske,och MAX 7-10 mm djup kan jag tänka mig. Jag fick in huvudet på en sömm i hålet,inte hela knytnäven. Vilket jag tycker är ett ganska stort hål,men på er låter det som om man skulle kunna peta in en tumme typ,men så var det alltså inte.

Som sagt,hästen är helt återställd nu,och nu så ser det ut att hålla sig torrare ute än vad det gjort under hela sommaren,samt att dom är uppflyttade i vinterhagarna som är lite grusade i ingångarna och en bit in,så den kommer nog läka ner snabbare denna gång.
 
Senast ändrad:
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Ok,så jag ska lasta han och krånga iväg till veterinären med en helt ohalt häst som har en (se mitt inlägg ovan) grop under hoven? Om man åkte in med varenda häst som får en hovböld skulle nog klinikerna vara ganska rejält överfyllda,speciellt efter den här sommren,och speciellt eftersom hovslagaren sagt att det varit full fart med hovbölder.

Om vi har lyckats lösa det själv,varför varför ska vi då iväg med en kärnfrisk häst,som har haft en pytteböld,som nu är torr och ren,ingen värme kvar i hoven,och hästen är helt hältfri?
 
Senast ändrad:
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Våran var lite halt till och från sen i Lördags,och med till och från så menar jag allt från "ingenting" till att han var halt,sen när jag var ut vid lunch i Måndags så var han blockhalt jusst då,han hade inte varit det på Morgonen när stallägaren släppte ut vilket innebär att han var så kallat "blockhalt" i max 4-5 timmar,vet inte hur du kan få det till flera dagar...
Jag läste INTE att hästen INTE var halt??? Hur ska jag kunna läsa att hästen är full frisk i den här texten??? Jag tolkar det inte så och ja, jag hade kört in hästen med tanke på vad jag själv har för erfarenheter. Hellre en gång för mycket än en gång för lite och det skiter sig rejält...
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Du vet att det finns mer text i inlägg nr 9: "men nu är han helt hältfri,precis som jag antog att han skulle vara efter några dagar."

Även i inlägg nr 6,dagen efter han fick jodomslaget,har jag skrivit att den verkar ha gett med sig...
 
Senast ändrad:
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Ja ja...jag struntar faktiskt i vilket. Personligen ser jag alltid till att kolla upp så att inget mer ligger dolt vid såna här situationer. Skulle inte kunna förlåta mig själv om det visar sig finnas mer som kunde upptäckts vid en veterinärkoll. Som jag sa tidigare, har varit med om det förut och jag är attan så glad att jag tog den hästen raka vägen till kliniken...jag väntar inte med någon häst.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

MAX 7-10 mm djup kan jag tänka mig. Jag fick in huvudet på en sömm i hålet,inte hela knytnäven.

Det där tycker jag är ett djupt hål i en hov! Misstänker jag böld åker jag genast ner med hästen till min hovslagare (godkänd och jätteduktig :)!), trots att jag har några mil dit. Jag vågar inte chansa med sådant som kan bli rätt tokigt annars...
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Självklart hade vi åkt till veterinären om jag misstänkte att det skulle ligga något mer dolt,men det gör jag inte eftersom han är HELT hälfri,avlastar sig inte,och är kärnfrisk. Hade heller inte hältan blivit bättre nästan direkt så hade jag också ring veterinären. Och hade han inte tidigare haft en liten böld där som hovslagaren var och bökade i och antagligen "öppnade" igen,och som uppenbarligen gick upp igen när jag var och petade eftersom det vart som en liten grop när jag tryckte ner sömmhuvudet,så hade jag kanske varit mer osäker på vad det kan ha varit,och jag hade rådfrågat veterinär/hovslagare,men när man lägger ihop 1+1 så kunde vi ganska snabbt konstatera då att det berodde på denna igen.

En fraktur tex hade inte blivit bättre på en gång av att lägga ett jodomslag,det här vart bättre,och redan dagen efter syntes det knappt,och nu är han som sagt HELT bra,jag har ingen anledning alls att misstänka något mer,därför ser jag ingen anledning att åka till veterinären heller,men vi är väll olika då..

Jag har absolut inga problem att åka till veterinären,har så gott som klippkort där nu eftersom vi besökt veterinären varje månad under ett halvårs tid med hundar och hästar,men i detta fall så ser jag som sagt ingen anledning att åka dit.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Ja,alltså ett sömmhuvuds stort hål är ju kanske inte stort igentligen,men eftersom det inte ska vara hål där öht så visst är det väl stort,men inte chockerande stort. ;)

Hovis ska snart komma ut så då får han kika på det,anser han att det lär åtgärdas på något sätt åker vi såklart in till klinikens hovslagare,som faktist är den enda som är godkänd i vårat län enligt jordbruksverkets sida,sen har min gått hovslagarutbildning samt gesällprov så jag litar på hans omdömme om vi ska gå vidare eller inte med veterinär,men i dagsläget kan jag aldrig tänka mig det.
 
Sv: Står med bakbenen en bit under sig.

Du ska inte bara lita på omdöme vid dessa tillfällen, så fort det handlar om skador i ben och/eller hov så är det då endast klinikens hovslagare som får röra en sådan häst. Även om din normala hovis är godkänd med gesällbrev så räcker det inte till, då får h*n endast verka/sko hästar som är friska och får inte röra hovbölder eller annat utan överinseende från veterinär på plats.

Det är endast hovslagare med godkännande av JBV som får arbeta med sjuka, sederade hästar, hästar under medicinering osv.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 152
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 471
Senast: Morces
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 302
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp