Star trailer panikbommar?

pulkaskurk

Trådstartare
Funderar på att byta transport.

Idag har jag ett Kylinge som jag bara älskar och egentligen inte vill byta ut :love:

Men förutsättningarna kommer att förändras om ett par veckor när nya hästen kommer och jag behöver ha mer lastvikt än vad jag har idag.

Helst skulle jag vilja ha ett annat Kylinge med högre lastvikt men det är svårt att hitta ett tillräckligt fräscht till rätt prislapp.

Så nu går funderingarna till Star Trailer, men har de panikbommar på deras äldre släp? När i sånt fall kom de? Hur fungerar de? På de nyare släpen ser det ut som att de har samma panikbommar som Kylinge har på sina släp.
Jag har hittat ett intressant släp på annons som det står att det har säkerhetsbommar, men det ser inte ut som det gör på Kylinge eller de nyare Star Trailer/Thule? Hur fungerar de panikbommarna?

Eller har ni tips på andra släp?
Krav på släpet är:

Max 1440kg i totalvikt just nu men ska kunna vägas upp när E-kortet är på plats snart.
Fronturlastning
Sadelkammare
Panikbommar
Extra fönster
3/4 bom
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Säkerhetsbommar skruvas oftast ur utifrån med ringmutter.

Panikbommar släpper du genom att dra en spak eller sprint så faller bommen, utlöses också utifrån.
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Jo jag vet.

Men är det säkerhetsbommar eller panikbommar på Star Trailer?
Det är ju väldigt ofta som släpägare inte vet skillnaden och skriver det ena eller det andra.
På bilden ser jag liksom inga spår av varken säkerhetsbommar eller panikbommar?
Eller sitter det någonting undertill någonstans likt Bojs konstruktion?
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Ok, uppfattade det som att du frågade om skillnaden. Sorry!

Har för mig det är någon sorts sprint längst ner på släpet (troligen undersidan) som vinklar upp på något vis och sen drar ut. På årsmodell -00 fanns det iaf panikbommar.
 
Sv: Star trailer panikbommar?

De Star som finns vid mitt stall har panikbommar i alla fall, nåt handtag man drar i från utsidan som enligt ägarna fungerar bra (vet inte om någon av dom fått användning för det i skarp situation dock). Funderar själv på en star men tycker det är många som inte har öppningsbara fönster och vet inte hur lätt det är att sätta in det på en begagnad. Bara en taklucka tycker jag ger för dålig ventilation.
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Jag har en Star Trailer från -96, den har panikbommar. Det är en spak man vrider ut och sen trycker uppåt som sitter nedtill vid golvet på utsidan i höjd med frambommarna i transporten. Jag har som tur är aldrig behövt använda dem, men har en bekant som har en Star Trailer med precis samma typ av panikbommar, hennes häst gick över bommen en gång och det var tydligen inga problem att släppa ner den.
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Är det denna spaken?

406344_10151969405565223_200422042_n.jpg
 
Sv: Star trailer panikbommar?

ja det är det, den sitter vanligtvis inkilad under transporten och oavsett hur mkt tyngd som ligger på bommen kan man med egen kraft dra ut den och lyfta den - när man lyfter upp den så ramlar bommen ned. (men det gäller att hålla den i gott skick, när min transport hade stått oanvänd ett tag och jag skulle kolla panikutlösningen så vara den lite kärv men jag fick ut spaken genom att sparka lite på den) För att bommen ska ramla ner så har jag någon gång behövt lägga lite tyngd på den. Har aldrig behövt testa panikutlösningen i skarpt läge utan bara kontrollerat att den inte rostat ihop då och då. Såsom konstruktionen är så tror jag att den ramlar ned på en gång om det ligger tyngd på bommen. (jag har en star -safir)
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Okej tack för bra svar :)

Tyvärr är paniklösningen lite knöligare än på mitt Kylinge men det finns ju iaf :)
Vilket är det viktigaste..
Blir till att åka å kolla på släpet iaf :)
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Du har ju redan fått svar, men den spaken är det! Hoppas du blir nöjd om du köper transporten. Jag är väldigt nöjd med min Star Trailer!
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Vet inte hur gammalt släp du avser att köpa, men på min 04as Safir finns det panikbommar i alla fall.
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Jag har en sån och det var inte helt lätt att lösa ut bommarna från utsidan. Det var ändå bara en liten ponny som hängde över bommen. Jag tror att bommarna helt enkelt behöver smörjas upp
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Min startrailer (-05:a) har en annan typ av panikutlösning, vet inte vilket år star bytte (jag har inte den modellen med spak upptill, utan min sitter fortfarande i nederkant). Vet inte hur väl det syns på bilden, men det är en spak man lossar i framkant (sitter med ett clip bara), och sedan bara sätter foten på och trycker ned, supersmidig. :)
redigeradxr.jpg
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Jag har en -04 och har inte samma lösning som du utan har den som visats tidigare i tråden (dock sitter min annorlunda), så jag gissar att de bytte 04-05 :p

Jag har fått använda min vid ett par tillfällen då jag körde en bekants häst med fula ovanor, fungerade superbra!

Edit: Fått använda den en gång på min unghäst också, han hade dock klätt av sig grimman och försökt gå under bommen. Funkade på det hållet med :D
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Jag har en star trailer och är supernöjd med den.

Jag tror att det var -95 eller -96 panikbommarna kom.
De äldre släpen med de gamla stripsen ( de med lila i ) har inte panikbommar.
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Min startrailer (-05:a) har en annan typ av panikutlösning, vet inte vilket år star bytte (jag har inte den modellen med spak upptill, utan min sitter fortfarande i nederkant). Vet inte hur väl det syns på bilden, men det är en spak man lossar i framkant (sitter med ett clip bara), och sedan bara sätter foten på och trycker ned, supersmidig. :)
redigeradxr.jpg

Kanske ska tillägga att man inte behöver använda foten för att lösa ut bommen, den går väldigt lätt att ta med ett par fingrar också (men jag har inte testat med häst på, då kanske det krävs lite mer kraft) Fördelen med den här lösningen tycker jag är att man kan justera bommarna inifrån släpet, utan att behöva lossa något på utsidan först.
 
Sv: Star trailer panikbommar?

Jag har en star Diamant -00 som jag är jättenöjd med och på min finns det en sån spak i nederkanten! Den har fungerat superbra hela tiden och är inte alls svår att lossa :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 484
Senast: iNHALE
·
Utrustning Tänkte sälja bort transporten då den inte används, har kollat runt lite på nätet för att få nån vettig uppfattning om vad som är rimligt...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
1 992
Senast: Fredag
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 891
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Sitter och sover + torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp