Star trailer

P

piggis_83

Va hos en återförsäljare igår o kollade på hästtransporter. Är mest inne på en Star (han har mest såna oxå).
Tänkte ju först köpa en begagnad, MEN nu lutar det åt att det blir en ny iallafall :) Dels för att han inte hade nån "perfekt" beg. men mest för att det faktiskt inte skiljde sååå mkt i pris.
Jag trodde de nya skulle va mkt dyrare och att de beg. kanske inte skulle va så dyra.

Den modellen jag antagligen ska ha är Safir, de större släparna känns bara otympliga o onödiga. Själva släpet väger ju så mkt, så lastvikten blir inte speciellt hög. Nä då krävs BE!

Safiren tyckte både försäljaren o jag verkar va bäst, eftersom jag ändå bara kommer köra en häst samtidigt och jag ska ha en lång/kort bom (mellanväggen sned alltså). Sen är det ju mjuk mellanvägg så hästarna får ordentligt med plats.

Troligtvis ska jag ha 1400 som totalvikt. kan ha 1500 med nuv. bil men jag klarar mig gott med 1400 och då blir man inte så låst heller med tanke på val av bil. Sen kan man tydligen inte väga ner släpen längre?!

Är det några som har Star (Safir?) Vad tycker ni om dom? Dom VERKAR iaf bra. Jag kommer inte köra jättemkt, det blir mest att köra in till ridhuset o så, så jag hoppas o tror att detta släpet duger bra.

Vilken färg tycker ni är bäst? Det fanns vit, grå eller blå tror jag (då med grått tak). Han sa att en blå släp kan bli lite varmare, MEN ännu värre på dom gamla som även hade blått tak. Jag är nog mest inne på en grå, vitt blir skitigt o tråkigt...

Har ni sadelkammare? Kostade 5000 extra, funderar på att satsa på det oxå....? :confused: använder man den, eller blir det ändå att man slänger grejerna i bilen?

sen är jag lite nyfiken/orolig över om släpets utseende skiljer sig ngt nu sen star blivit uppköpta av... ja vad hette nu företagsgruppen?? typ om det står ngt annorlunda på släpet?
 
Sv: Star trailer

Jag hade inte safiren, utan en rubin förut. De är ju ganska lika i modellen, bara att safiren är boogie.

Sadelkammare tycker jag definitivt att du ska ta, om du har råd, samt öppningsbara fönster fram på sidorna. Höjer ju andrahandsvärdet också..
Jag använde sadelkammaren jämt, dessutom behöver man inte städa bilen lika ofta heller, då spar man ju lite pengar på dammsugaren :angel:

Jag tycker de grå/blå är skitsnygga, men som sagt de kan nog bli lite varmare, sen vet man ju inte hur de ser ut efter 10 år i solen heller. Risken för blekning finns ju, även om de antagligen inte bleks lika fort som ett visst annat märkes gröna transporter.

Det är Thuletrailers som har köpt upp Star (samt kylinge, trane och brenderup) jag kan inte svara på om de kommer att straipas om. Kunde inte återförsäljaren göra det?

Hur som helst, var varje fall mkt. nöjd med min Rubin!
 
Sv: Star trailer

Kul att du va nöjd med din Rubin!
Jag är väl oxå lite skeptisk till de blå, dels om de bleks men mest för att de kanske blir varma? Han hade en grå Safir hemma som va jättefin, just färgen alltså! :)
2 öppningsbara fönster ingår på Safir, det va mkt därför jag valde just den. han hade nya mkt fina Dalavagnen oxå, mkt va samma som Star (det är ju dom som gör Dala oxå), men man kunde inte öppna fönstren där.

S-kammaren kostade 5000 extra om jag vill ha det, eftersom det ändå blir lite pengar man får lägga ut så tror jag att jag ska ta en sån oxå. det är en investering med nytt släp (hade ju inte tänkt mig ett nytt från början....) men det är ju positivt att andrahandsvärdet är så pass högt då.

Thule är det ja :idea: minnet är kort ibland.... grejen är att jag vill nog helst att släpet ska se ut "som de alltid gjort" och inte ha nåt Thule skrivet på! kom på det igår när jag kom hem, tänk om dom ändrat utseendet helt?? :smirk: beror ju på hur den ser ut, kanske är snygg den oxå?
 
Sv: Star trailer

kom igen nu jag VET att det är fler som har star!!
 
Sv: Star trailer

Jag var jättenöjd med min safir! Den låg stadigt efter bilen och det var aldrig nått krångel med den. Vi hade lång-kort bom och gummimatta från halva mittväggen och ner. Skulle jag köpa trailer igen så skulle jag absolut kunna tänka mig en sådan igen. :) Jag hade inte sadelkammare, men skulle jag tagit om jag köpte en ny. Öppningsbara fönster är väl standard nu tror jag? Jag hade fronturlastning men använde den aldrig, såg det mest som en säkerhetsgrej. Min kompis har en grå safir och den är jättesnygg, de har en silverfärgad bil också så det passar bra ihop :p
 
Sv: Star trailer

precis som vi då (grå bil alltså) :)
Det blir mkt silver, men det blir nog fint hehe.
Jag fick ju bild på din släp o den va verkligen superfin ju!! sålt den än?
ja jag ska nog ta sadelkammare, kanske man ångrar sig annars...
ska nog ringa o beställa släpen senare idag :banana:
 
Sv: Star trailer

Jag är INTE ALLS avundsjuk :angel: :devil:

Nä men grattis, jag tycker dom släpen är jättefina :)
 
Sv: Star trailer

Har en Safir från -98 och det har ju ändrat på endl sen dess. Men jag e supernöjd med min. Har sadelkammare på, skitbra! Det där med öppningsbara fönster hade ju varit super att ha, ta det om du kan!

Har kört långt med min och den har alltid legat bra på vägen utom vid kraftig sidvind, men vilken transport svajar inte då?

Det enda jag saknar på transporten nu, (förutom öppningsbara fönster då) är hellång bom bak, så man kan köra utan mellanvägg men ändå ha säkerheten med bom. (När man kör sto med föl.)
 
Sv: Star trailer

Ja 2 öppningsbara fönster ingår på nya Safir, jättebra! Det fanns ex. inte på den beg. kylinge eller på de nya Dala han hade, och jag vill gärna kunna öppna fönstren sommartid!
Japp sadelkammare blir det, nu har jag bestämt mej.
Kan du inte beställa hellång bom, eller har de bara lång/kort bom? Som reservdel/extrautrustning alltså?

Álin: jag har nog mkt att vara avis på andra för....! ;) Du behöver iaf inte va avis på min plånbok nu :crazy:
 
Sv: Star trailer

Har en Safir som jag är mycket nöjd med. Jättebra med öppningsbara fönster, men det ingår som standard i de nya (har satt på det på min). Har även fronturlastning, så som Popeye sa, pga säkerheten. Har dock ingen sadelkammare, känner att jag inte har behov av det då jag inte åker så mycket, ska däremot antagligen skaffa ett sadel/tävlings-skåp så småning om, men det är en annan historia.
Har även tagit ur mellanväggen och har nu en hellång bom bak, vi kan ändå inte lasta mer än 1 häst, funkar utmärkt. Bommarna är jätteenkla att hantera samt att bakrampen är väldigt lätt att lyfta, även fast mitt släp är från 2000.

Hursomhelst tycker jag (även alla andra som har lånat det) att det är ett kanon släp, har funkat i alla lägen! :banana:
 
Sv: Star trailer

japp, det är sålt. Första spekulanten tog det på plats, så de är inte svårsålda heller ;)
 
Sv: Star trailer

Jag har kört med safirsläp några gånger och tyckt mkt bra om det! Stabilt släp, gick bra på vägen.
 
Sv: Star trailer

piggis_83 skrev:
Ja 2 öppningsbara fönster ingår på nya Safir, jättebra! Det fanns ex. inte på den beg. kylinge eller på de nya Dala han hade, och jag vill gärna kunna öppna fönstren sommartid!
Japp sadelkammare blir det, nu har jag bestämt mej.
Kan du inte beställa hellång bom, eller har de bara lång/kort bom? Som reservdel/extrautrustning alltså?

Álin: jag har nog mkt att vara avis på andra för....! ;) Du behöver iaf inte va avis på min plånbok nu :crazy:

Hehe, jag med. Alltid är man väl avis på något ;) Men mitt lilla Trane duger så bra så :D :love:

Nu för tillfället älskar jag min plånbok, den är tjock och fin, men när jag har fått nya sadeln så är den inte så tjock längre.. Snarare på gränsen till ihjälsvulten :eek: :angel:
 
Sv: Star trailer

men det låter ju bra, då kan man ju alltid låna av dej ;)

så kul att alla har varit nöjda med sina safirsläp!! :)
 
Sv: Star trailer

Skynda dig då innan jag köper sadel, för då är där inte så mkt att låna mer.. :eek: ;)
 
Sv: Star trailer

Vi hyr alltid star trailer-släp när vi kör häst och pappa (som kör bilen ;) ) älskar dom :D Varenda gång sitter han och kommenterat att guuud vilken bra boggie, och åååh vad härligt att köra... :cool: Jag diggar alla deras släp!
 
Sv: Star trailer

Jag har en star safir (från -99 tror jag) och har varit helnöjd med min. Aldrigt krånglat på något sätt.
Jag har inte öppningsbara fönster fram utan bara ett öppningsbart takfönster. Skulle välja öppningsbara fönster fram idag om jag fått välja.
Har inte sadelkammare, men de jag tittat på (de är ju mer som skåp) tycket jag ser lite trånga ut. Har bara sett såna man öppnar innifrån släpet, vet inte om det finns någon annan variant.
Då jag ofta kör 2 hästar nuförtiden + deras utrustning, ska jag sälja min kärra och byta upp mig till en med högre lastvikt och stor sadelkammare, är det tänkt.
Har ändå varit nöjd med vagnen, så länge jag bara körde en häst, eller inte skulle ha med så mycket utrustning.
 
Sv: Star trailer

Det är sant det du säger om sadelskåpen. De är lite trånga om man ska ha in 2 dressyrsadlar, men det går. Två hoppsadlar funkar alldeles utmärkt. Och har man bara en häst så får man in extra täcken också.
Men sadelskåpen på Star som man öppnar infirån är definitift större än de som öppnas utifrån som på tex. kylinge, trane och horseliner. Och nu menar jag de löstagbara såklart.

De som är helt inbyggda i transporten är en helt annan femma!
 
Sv: Star trailer

Kul att alla verkar så nöjda!!
Ja sadelkammaren (eller "skåpet" ja) öppnas inifrån transporten (haha jag har nämligen inte fattat hur man öppnar dom innan, man ser ju lixom ingen "dörr" från utsidan, som det är på dom nyare modellerna som ringo star) :rofl:
Jag tyckte oxå det såg lite trångt ut, men man får nog ändå plats med en del där (blir ju bara en hästs utrustning). Det är 2 sadelhängare, men jag tyckte den understa satt rätt långt ner så där ska jag nog inte ha min sadel.

Hur som helst, ringde o beställde en idag, det blev:
-en ny safir, dvs -06
-grå
-sadelkammare
-1400 kg totalvikt (lastvikt 700)
-förutom dom vanliga bommarna bak, så ska jag ha en lång/kort bom
-reservhjul

kommer om 1-2 v, så sen blir man väl pank då :crazy: men förhoppningsvis nöjd o glad :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma...
Svar
8
· Visningar
1 370
Äldre Har ni upplevt att ni blivit blåsta på en bilverkstad? I samband med service eller reparationer? Har precis varit med om det här för...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 658
Senast: Myzan87
·
Utrustning Ja, nu är det dags. Dragbilen med stort D ska inhandlas. Efter år av runtåkande med våran fullständigt värdelösa Volvo V70 -04 så ska...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 862
Senast: Larka
·
Utrustning Har sedan 2 år tilbaks varit ägare av Horseware Rambo XL täcken, & liners till. Efter haft Shires bästa täcken i många år så är jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 646
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp