Bukefalos 28 år!

Star trekk angående flexibilitet.

M

Mallan92

Jag har precis fått hem min star trekk espaniola (köpte den begagnad, jätte fin!).
När jag provade den på Soraya verkade den dock vara för svängd. Jag vet att den ska kunna passa alla hästar och funderar därför på hur man ska göra för att få den mindre svängd, så den passar pållan bättre. (hon har inte en ovanligt rak rygg eller så, typisk arabrygg skulle jag tro.)

Kan inte ni star trekk ägare lägga upp bilder på hur er sadel ligger, och även nämna ifall det är någon skillnad på hur det ser ut när ni sitter i den och när sadeln ligger tom på hästen.

Kanske även förklara lite hur den ska ligga och hur den inte får ligga! ^^
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Det kan vara så att sadeln är formad efter en häst med en rygg som är mer svängd än din egen i och med att du köpte begagnat.
Min ponny är ganska rak i ryggen och hennes Star Trekk Espaniola är därmed inte speciellt svängd, den var nästan för rak när den
kom, men den formade sig ganska snabbt.
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Jag har precis fått hem min star trekk espaniola (köpte den begagnad, jätte fin!).
När jag provade den på Soraya verkade den dock vara för svängd. Jag vet att den ska kunna passa alla hästar och funderar därför på hur man ska göra för att få den mindre svängd, så den passar pållan bättre. (hon har inte en ovanligt rak rygg eller så, typisk arabrygg skulle jag tro.)

Kan inte ni star trekk ägare lägga upp bilder på hur er sadel ligger, och även nämna ifall det är någon skillnad på hur det ser ut när ni sitter i den och när sadeln ligger tom på hästen.

Kanske även förklara lite hur den ska ligga och hur den inte får ligga! ^^

jag är absolut ingen expert på just ST men INGEN sadel passar alla hästar och en sadel som ST formar sig efter just den hästen som den har legat på pga materialet i den. har haft flertalet runt mig där sadeln tagit form efter hästen och däför inte är så lätt att passa in på någon annan häst. har den legat på en häst med sväng rygg blir den svängd, har den legat på en sned häst blir den sned. Du kan ju prova och rida i den ett tag och se om den formar sig till din häst, men jag är itne säker på det.

i och med att den är begagnad skulle jag kolla upp panelerna under så de är jämna och fina och inte nedsuttna, vilket de tenderar att bli på mitten. Du akn även ta tag i framvalvet på sadel och pressa den mot dig och se hur mycket den viker sig på mitten. där den viker sig brukar panelerna vara tunnare. en ny ST viker sig inte alls, en begagnad massor!

sadeln ska passas in som vilken annan sadel som helst, man får flytta runt panelerna under tills det passar hästen helt enkelt.
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Tror ni den anpassar sig från svängd till rakare med? eller kan man "böja till den lite" för hand? :)
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Tror ni den anpassar sig från svängd till rakare med? eller kan man "böja till den lite" för hand? :)

böja till den för hand klarar du inte, men prova och rid i den ett tag och se om det hände rnått. Men jag ahr itne märkt att den ändrar sig. frågan är om den ändrar sig innan hästen tycker sadeln är obekväm? vet inte faktiskt.
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Jag har en unghäst och vill helst inte äventyra hennes ryggmuskelatur det första jag gör... Jag kan ju sätta mig i den och se var som händer. I och med att den är för svängd så ligger inte panelerna an som önskat heller, därför vågar jag inte rida ordentligt i sadeln förrän jag löst problemet... :/
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Jag har en unghäst och vill helst inte äventyra hennes ryggmuskelatur det första jag gör... Jag kan ju sätta mig i den och se var som händer. I och med att den är för svängd så ligger inte panelerna an som önskat heller, därför vågar jag inte rida ordentligt i sadeln förrän jag löst problemet... :/

håll även koll på panelerna, jag har varit med på en kompis häst att panelerna legat och ruggat pälsen vid manken och skapat inflammation i huden. var segt att bli av med. Vill inte skrämma upp dig, bara va uppmärksam. Det var en äldre ST där panelerna är lite fyrkantiga i kanterna så de ruggade när hästen rörde sig. vanliga bossor är ju lite svängda lixom :) tror att nyare paneler är mjukare i kanterna. en sak att hålla koll på helt enkelt.

jag tror inte att du kan forma om sadeln utan att rida i den på hästen som ska ha den dock, ddet är mycket läder i sadeln och det är ett levande material som tar tid på sig att forma sig. Har du kollat så den är rak och inte blivit sned?
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Sadeln är inte sned, den är i mycket fint skick, ända problemet är just att jag uppfattar den för svängd. Säljaren skickade med en tryck utjämnande padd, så om man lägger den under så borde inte sadeln störa Soraya så mycket men sadeln borde ju omforma sig? :) iom att sadeln är lite för svängd så ligger inte panelerna an på hela ytan, men det borde ju inte kännas med padden under. Och formar sig sadeln så försvinner ju det problemet. :)

Just eftersom det är en häst under inridning så får ju absolut inte sadeln
skapa sådant obehag att hon blir skrämd, för då får jag problem senare!
Det är runda paneler under, tack för varningen, ska hålla koll på det! Hade en shettis som fick inflamation där däckeln till selen låg eftersom den var för dåligt vadderad, så jag vet hur man känner igen symptomet. :P
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Ta bort panelerna och låt sadeln bara hänga över en pinne(stolsrygg eller motsvarande) så kan den forma om sig lite.
När du sedan sätter tillbaka panelerna (gärna nya om du väljer att köpa det, för dom är helt raka då och lite styvare) på förhoppningsvis en något rakare sadel så utnyttja kardborren. Alternativt kan du böja sadeln något åt andra hållet(dvs som att den skulle sitta på en dromedar) och sen sätta fast panelerna.

Jag har ridit in min unghäst med en ärvd espaniola efter min gamla gubbe modell damcyckel....
 
Sv: Star trekk angående flexibilitet.

Tycker Tez1 ger dig ett väldigt bra förslag!

ÅF som jag köpte mina ST av rekommenderade mig att byta paneler en gång om året, för det var ungefär deras livslängd (jämför med att man rekommenderar att stoppa om vanliga sadlar ofta).

Så oavsett hur använda dessa paneler är kan det ju vara en idé att köpa nya. Det är ju trots allt en liten inveatering om det hjälper dig att få sadeln rakare och passa din inridningshäst bättre!
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
971
Senast: ufot
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
862
Senast: caballus
·
Utrustning *suck* Då är vi tillbaka i sadelträsket igen. Jag får acceptera att vår nuvarande sadel kanske inte är den bästa lösningen för oss och...
2
Svar
23
· Visningar
2 830
Senast: caballus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 824
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp