Star trekk dressage cc

unki

Trådstartare
Nu har jag sökt runt på forumet men inte hittat någon sån här tråd.
Kan inte ni som har en star trekk dressage cc berätta vad ni tycker om den och svara på de här frågorna?!:)

Är du nöjd med din star trekk dressage cc?

Vilken typ av häst har du?

Fördelar med sadeln?

Nackdelar med sadeln?

Passform?

Hur är den att rida i? (Balans, lodrät sits osv.)
 
Sv: Star trekk dressage cc

Är du nöjd med din star trekk dressage cc? Till det priset, ja.

Vilken typ av häst har du? 2 halvblod modell lätt

Fördelar med sadeln? Att man kan justera det mesta. Man känner hästen tydligt.

Nackdelar med sadeln?Min ena häst tycker inte om den, hon är för känslig och det blir kaos när vi ska försöka kommunicera med den. Hon har inget direkt obehag, men hon blir förvirrad av den. Men den andra älskar den.

Passform? Köpte en GG-sadelgjord, sen dess har den suttit som en smäck. Fast jag provade ut min med sadelutprovare.

Hur är den att rida i? (Balans, lodrät sits osv.) Den är för det första jättemjuk, vilket är ett stort plus:D Den är stadig och stabil och jag sitter utmärkt i den.

//E
 
Sv: Star trekk dressage cc

Jag kan försöka svara lite. Fast jag är en sån som oftast kommer på en massa i efterhand, så om jag har missat nåt så får du fråga! :p

Är du nöjd med din star trekk dressage cc?
Jag är jättenöjd med min sadel. Har tidigare haft en Griffin (utan fishinlägg) som pållen växte ur och en Wintec som blev för svängd i bommen med de bredare järnen. Red sen barbacka i ett halvår.

Vilken typ av häst har du?
En varmblodstravare, 150 cm i mankhöjd.

Fördelar med sadeln?
Jag tänker skippa den evighetslånga diskussionen om bomsadelns vara eller icke-vara, och håller mig till de fördelar som jag har märkt. För det första så är sadeln väldigt (!) bekväm. En bomsadel känns som rena träbrädan i jämförelse (varierar säkert med olika modeller, men ändå :angel: ). Andra fördelar är att den formar sig efter hästens rygg, man känner hästens ryggverksamhet och mina vikthjälper går lättare fram till hästen. Ytterligare stor fördel är de flyttbara panelerna som gör att jag slipper sitta på framvalvet trots överbyggd häst. ;) Det går att flytta om panelerna en hel del, och på så sätt påverka sadeln så den inte ligger i bakvikt osv.

Nackdelar med sadeln?
Tja, den är inte så bra att hoppa i. Panelerna som kom med på de tidigare modellerna var tunnare än de nuvarande, så på min högmankade pålle kan avståndet mellan manken och sadeln bli lite marginell, framförallt när han är omusklad. Från början hade jag en handduk under framvalvet för att höja lite extra just där.

Passform?
Jag tycker passformen är bra. Som sagt, det är den enda sadel hittills som har legat bra på min överbyggda pålles rygg. Det är bara det med de tunnare panelerna som jag skulle vilja ändra på.

Hur är den att rida i? (Balans, lodrät sits osv.)
Jag tycker sadeln är helt underbar att rida i. Jag har stigbyglarna i det främre stigläderfästet och har ändå en mer lodrät sits än i kompisens bomsadel.

Jag har bara en bild på mig från sidan, men man ser på ett ungefär hur lodrät sitsen är... HÄR är bilden (ignorera allt annat på bilden tack :crazy: :angel: )

HÄR rider en kompis (och försöker förgäves få hästen att titta in i kameran... :p )
 
Sv: Star trekk dressage cc

Bara positivt om sadeln verkar det ju som :) Den verkar absolut vara värd att spara till. Glömde skriva att ni gärna får sätta in bilder också.
Tack till er som redan har svarat!:bow:
 
Sv: Star trekk dressage cc

kan svara lite åt min stallägare som har sadeln till sina isisarna, hon sitter väldigt bra o den ligger jättebra o stilla på hästarna, men den knarrar, panelernna är svåra att passa till o i veckan lossnade kåpan :eek: när hon var ute o red o hon har haft sadeln i en månad, inte såååå bra kvalité :smirk:
 
Sv: Star trekk dressage cc

Är du nöjd med din star trekk dressage cc?Ja, den verkar helt ok.

Vilken typ av häst har du?En enorm halvblodsvalack. Han är bred över ryggen och jag har haft svårt att hitta tillräckligt vida sadlar. Har en wintec wide till honom och den passar bra när han är omusklad men när jag tränar lite så blir han rakare i ryggen och wintecen blir för svängd.

Fördelar med sadeln? Den är hyffsat uppbyggd. Jag kan sitta bra i den då den inte blir tokbred som dom andra omlösa jag ridit i.

Nackdelar med sadeln? Jag tycker att anlängningsytan blir lite kort då den inte ligger ordentligt an hela vägen. Men jag har inte ridit i den så länge så får se vad som händer....

Passform? Verkar bra.

Hur är den att rida i? (Balans, lodrät sits osv.) Jätteskön, mjuk! Sitter bra i den.
 
Sv: Star trekk dressage cc

Är du nöjd med din star trekk dressage cc?
Ja, jag är i stort nöjd med den. Det enda jag har att gnälla på är väl eg att jag inte lyckas skruva ur järnet eftersom ena skruven hellre ger sig för mejseln än skruvar ur sig så jag vågar inte pressa mera.

Vilken typ av häst har du?
Jag har en varmblodstravare modell grov. Kort, bred och ett sadelgjordsläge som inte riktigt matchar med sadelläget.

Fördelar med sadeln?
Den är otroligt tillpassbar. Jag har inte ridit med min på över en månad och insåg att den inte låg bra. Tjurade i två minuter tills jag kom på att jag kunde flytta ihop panelerna nu när han inte ser ut som en marschmallow längre (betesfet). Jag är nöjd med lädret och den är mjuk att sitta i. Känslan till hästen är jättefin samtidigt som jag sitetr stadigt. Funkar att småhoppa lite i dessutom.

Nackdelar med sadeln?
Mest irriterad är jag över att jag inte kan få ur järnet. Det retar mig. Annars kan jag inte komma på någonting alls tror jag...

Passform?
När man väl hittar rätt läge på panelerna så är passformen super. Den ligger bra på hästen både när han jobbar med med höjd rygg och när vi skrittar runt på lång tygel. Hästen är jättenöjd!

Hur är den att rida i? (Balans, lodrät sits osv.)
Den är mjuk, den är tydlig men stadig att sitta i. Ger en mkt bra sits, man blir inte låst utan kan röra sig och tja, jag är faktiskt jättenöjd med sadeln i sig!
 
Sv: Star trekk dressage cc

i veckan lossnade kåpan när hon var ute o red o hon har haft sadeln i en månad, inte såååå bra kvalité

Oj :eek:
Lossnade hur då? Helt? Men det finns väl någon sorts garanti så hon får den lagad eller får en ny sadel?
 
Sv: Star trekk dressage cc

Nu har jag iofs en ST Espaniola men ja, det finns garanti, "2år på material och hantverk" står det och man har ju alltid reklamationsrätt i tre år om det är fabrikationsfel på en vara - vilket detta ju bör vara.
De brukar dessutom (enl mina erfarenheter) vara otroligt schyssta på Kaupre.

By the way... JAG ÄR SUUUPPPPEEEERRRR NÖJD med min sadel! :) :love: :banana: :bump: :bow: :D :cool:
 
Sv: Star trekk dressage cc

Det är faktiskt inte jag heller... men jag önskar!
Sadeln fick jag vänta länge på innan jag hade råd o köpa, men oooohhhh vad den är värd väntan! :love:
 
Sv: Star trekk dressage cc

i veckan lossnade kåpan :eek: när hon var ute o red o hon har haft sadeln i en månad, inte såååå bra kvalité :smirk:
I bak är kåpan fäst med kardborre, exakt vad var det som lossnade?
Att den är fäst med kardborre är ioförsig bra, då kan man själv ändra vinkel på kåpan, bra att kunna ändra beroende på om man har knästöden eller ej.
 
Sv: Star trekk dressage cc

Jag kom på en liten nackdel till, och det är att där inte är säkerhetsfästen till stiglädrena. Men den stora fördelen att sadeln är väldigt tillpassningsbar och går att ändra om allteftersom hästens muskler ändras och magen ökar eller minskar i omfång ( ;) ), väger ändå tyngre tycker jag.
 
Sv: Star trekk dressage cc

Oj :eek:
Lossnade hur då? Helt? Men det finns väl någon sorts garanti så hon får den lagad eller får en ny sadel?

sömmen släppte o kåpan ramlade loss så det var inte kardborren. Ja men det skulle ta väldigt lång tid att skick + att hon får stå för frakt kjostnaden själv så hon har lämnat in den till sadelmakare.
 
Sv: Star trekk dressage cc

I bak är kåpan fäst med kardborre, exakt vad var det som lossnade?
Att den är fäst med kardborre är ioförsig bra, då kan man själv ändra vinkel på kåpan, bra att kunna ändra beroende på om man har knästöden eller ej.

det var sömmen, hennes sadel är sydd inte bara kardborre o sömmen släppte o kåpan ramlade loss.
 
Sv: Star trekk dressage cc

kan detta va en sadel för min häst där alla vanliga sadlar åker fram
 
Sv: Star trekk dressage cc

Ja, det verkar ju som om den här sadeln passar många olika hästar iaf. :)
Men risken finns ju att även den åker fram på din häst om den är överbyggd eller bukig eller så. Men om du har en sadel som passar bra (med eller utan bom) så kan ju en svanskappa också vara ett alternativ.:idea:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
767
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 935
Senast: tuaphua
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 544
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp