Star Trekk Españiola / Deluxe

Liten

Trådstartare
En tråd om Star Trekk Españiola och Star Trekk Españiola Deluxe. Ni som har/har haft/provridit i någon av dessa; fördelar, nackdelar, första intryck? Vill veta allt om dem. Bilder är också trevligt :d

  • första intryck (vid ridning) ?
  • längd?
  • negativt (nackdelar) ?
  • stadigt/ostadigt?
  • såg i en annan tråd att man måste mäta ut vart panelerna ska sitta, stämmer det? hur gör man isf, hur vet man att det är rätt?
  • används med eller utan SKITO-padd?
  • hur vet man vilken vidd det ska vara i fram?
  • vad passar de för ryggar?


Har fastnat lite för sadelns utseende, och har hittat flera begagnat för inte alltför stor summa (ca 5-8000kr). är dock lite osäker på om den kan ligga bra på mitt sto, de flesta som säljer sina ger luddiga svar i stil med "legat på stor häst på 160cm i mh".. Tycker att den verkar väldigt bekväm att rida i. (har beställt en Torsion för tillfället, men efter den ska det ju vara en sadel till..)
Hästen har kort rygg, hyfsat bred. Mycket manke (låång..). Bomvidd "normal" i engelsk sadel ger tryck kring manken på henne.
Rider främst distansritt, men också långritter. Hoppar ibland, rider lite dressyr.

Nån som använt sadeln på längre ritter, eller långritt med packväskor?

(har sökt igenom tidigare trådar men inte hittat svaren jag behöver/vill ha..)

//Liten Louise som trevar sig fram genom sadeldjungeln :D
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Tittar själv på en sådan så jag är också intresserad av svar!! :)

Vad jag vet så har flera andra som har Camarguehästar valt den eftersom den passar korta, breda ryggar utan så mycket manke. Och bra att den går att modellera om ifall hästen ändrar bredd och form.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag har en Startrekk Espaniola Deluxe sedan snart ett och ett halvt år tillbaka. Har dessutom en ST dressyrsadel som jag är jättenöjd med men Espaniolan är min absoluta favorit!
Första intrycket var att sadeln är superskön att sitta i! Det tycker jag fortfarande. Den är lätt att balansera och anpassa så att den passar både häst och ryttare, enkel att ändra allt eftersom hästen ändrar sig. Min häst har som 12-åring både musklat sig mer och förbättrat sina gångarter ordentligt, han är korrekt riden med passande bomlös sadel även tidigare men Espaniolan är tydlig mot både häst och ryttare. Det är lätt att känna i den.

Första intrycket var att den är tydlig mot både häst och ryttare - både jämfört med bomsadlar och mjukare bomlösa.

Inget konstigt med sadelns längd. Mina hästar är inte särskilt långa.

Kommer inte på något negativt egentligen. Jag får använda svängd gjord på mina hästar för att sadeln inte ska glida fram men det är ju anpassning, inte något negatibt...

Stadig. Stabil utan att vara stum/stel. Har man en häst som föredrar mjukis-bomlösa kan man lösa det problemet genom att ha tjocka paneler (som är lite mjukare).

Mäta ut var panelerna ska sitta? De ska sitta rakt och symmetriskt. Sedan får man individanpassa. Panelerna sitter med kardborre, man drar loss dem så mycket som behövs för att kunna placera dem som man önskar. Panelerna sitter rätt när sadeln passar . dvs hästen är nöjd, sadeln ligger still utan att klämma, trycka, rugga päls eller glida och ryttaren sitter i balans.

Utan pad. Vanliga dressyrschabrak funkar prima! Har man en kantig häst eller häst med hög manke kan man behöva byta ut standardpanelerna mot tjockare.

Vidden får man fram genom att mäta hur bred ens gäst är i grader och tala om det måttet för återförsäljaren och höra sig för med folk på buke. Järnet fram är utbytbart om man skulle gissa galet eller om hästren ändrar sig mycket. De flyttbara panelerna går det att trolla ganska mycket med dessutom.

Jag har haft min Espaniola Deluxe på smala takformade ryggar. Jättebreda, platta ryggar. Med och utan hög manke. Högställt, överbyggt, välmusklat och imusklat. Jätteraka och ganska svängda ryggar. Den är bomlös och har flyttbara paneler, det ger stor anpassningsmöjlighet.

Jag tycker att det låter som om sadeln skulle kunna passa din häst utan problem. Jag har min espaniola likväl i paddocken som på uteritter. Tror att den är skön att rida långturer i! Man bör inte hoppa i bomlöst däremot även om några små skutt i skogem har funkat för mig.
Jag vill aldrig ha någon annan sadel än min espaniola deluxe!

2008-03-16009.jpg
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Första gången jag satt i en Espaniola var på en sadelbock i typ 2 sekunder och då blev jag såld. Så mjuk och skön och bra kvalite på läder mm. Så jag köpte en för jag hittade en till vettigt pris. Den var lika underbar på hästen som på sadelbocken och hästen älskar den även om hon får mycket träningsvärk nu för hon kan röra sig rätt. Jag kan också rida utan att bli hindrad i mina rörelser.

42 cm tror jag att min är.. Kan mäta om du vill.

Enda nackdelen är att när jag rider med för korta stövlar så fastnar dem i kanten men det är lätt åtgärdat :p

Jag upplever sadeln som väldigt stadig.

Sen hänvisar jag till polly_mulles svar.

Jag älskar min Espaniola


(sitter som en påse nötter :p)
 
Senast ändrad:
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

*kl*
sadeln låter underbar.. :love:
nästa sadel (när damen växt ur den nu beställda..) blir med stor sannolikhet en bomlös skolsadel.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Hade tidigare vanlig Espaniola, provade en deluxe hos ÅF på en soffrygg & beställde i stort sett genast en sådan.

Jag har använt den på många olika sorts hästar & älskar den gränslös mycket.

Har exakt samma åsikt som Polly_Mulle, jag släpper den aldrig, skulle vara om jag uppgraderade mig igen till en senare version av sadeln.

Visst, den är dyr, kanske inte riktigt 14.000 kr värd egentligen, men jag såg det som en investering, den passar 95% av alla hästarna & jag slipper detta förbaskade sadelbytandet.

Har även en ST dressage, bomlös "engelsk" dressyrsadel.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

har hittat den för 10.500 på flera ställen :laugh: dock bara på nätet..

som sagt; låter underbar, och är väldigt vacker.. :love: dessutom inte så fasligt låång (ca 5-9cm för lång istället för ca 15-20cm som de flesta sadlar verkar bli..*mutter* pålle med 35-40cm rygg :p) och sitsen verkar bekväm. hm... funderar faktiskt på att avbeställa den beställda och beställa en Espaniola istället, pga betalningsavtalet inte kommer. :D :devil:
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Återuppväcker min gamla tråd, då jag eventuellt ska köpa en Espaniola :bump: Kom igen allihop: bilder, åsikter..allt om sadeln!
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Jag är ff lika nöjd med min Espaniola. Det enda jag klagar på nu är stigbygelupphängningen och att det är så jäkla jobbigt att rida i bomsadlar :p Är van vid min mjuka STE. Jag ska låna hem en Espaniola PRO för utvärdering också, det kanske kan vara intressant för denna tråden.

Min STE som är något för smal, ska byta till ett K4.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

*kl*

Jag har en Startrekk ESP. Den äldre varianten. Tyvärr tyvärr fungerar den inte längre på min häst.

Min kuse har en lång manke och trots nästan 6cm tjocka paneler så slår manken i under mig. Han har formen som en delfin, dvs tunna med fena (manken) på. Måste pga detta har bredd 4 pga tunnanformen. Behöver nog ca 2cm till för att det ska vara bra och det blir för vingligt helt enkelt.

Har dock kvar sadeln eftersom jag ÄLSKAR den, och mina höfter älskar den. Hoppas att när hästen är fullt igång ska den fungera igen.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Har du eller någon annan erfarenhet av tjockare paneler på espaniolan? Har hört att de kan korva sig.... jag skulle vilja ha lite tjockare än två cm, men har inte vågat beställa... Deubner säger ju att tvåcm panelerna räcker mer än väl i 90 % av fallen. Men nu rider jag med skinn under för att min häst vill ha det så men då är sadeln rejält benägen att snurra runt på hennes något runda rygg (tunna)... Någon? Tjockare paneler alltså!
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Det finns tre varianter av Startrekk
Startrekk Españiola
Startrekk Españiola Deluxe
Startrekk Españiola Typ pro

Är det utbytbara framvallv på alla? Kan man byta panel på alla? Hemsidan läste jag, men blev inge klokare ändå.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Yes yes utvärdering av Espaniola Pro :banana: :bow:

De säger att Pro ska kännas smalare iom uppbyggnaden av sätet, hur pass bred känns Espaniolan...?

Alla: :bow:
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Deluxen & pro är samma sadel fast Deluxen är utsmyckad.

Delux & pro är uppbygda i sätet ung som en bomsadel, den vanliga Espaniolan är ganska bred att sitta i.
Jag rekomenderar en deluxe eller Pro.

Jag har haft en vanlig espaniola tidigare & bytt upp mig till deluxen, ångrar det inte en sekund.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Sadeln är skickad och borde vara hos mig i morgon.

Espaniolan är bred men eftersom det är bomlöst känns det inte på samma sätt, skulle det varit bom i den hade jag nog inte klarat många min i sadeln. Men utvärdering kommer senare i veckan. :)
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Spännande.. Pro blev jag otroligt nyfiken på..
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Deluxen & pro är samma sadel fast Deluxen är utsmyckad.

Delux & pro är uppbygda i sätet ung som en bomsadel, den vanliga Espaniolan är ganska bred att sitta i.
Jag rekomenderar en deluxe eller Pro.

Jag har haft en vanlig espaniola tidigare & bytt upp mig till deluxen, ångrar det inte en sekund.

tack för info :bow:

Fjordtokan: ser fram emot en utvärdering! :bump:
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Låter oroväckande :p

Är närheten den samma i deluxen? Det är nog det jag kommer sakna om jag byter sadel men å andra sidan säger nog mina höfter tack.
 
Sv: Star Trekk Españiola / Deluxe

Vanliga espaniolan är lite mer nära, men svår att inverka i med sittbenen, blir barbackakänsla i den. Är väldigt bred att sitta i.

Deluxen som jag har är uppbyggd dvs man har mer utfyllnad mellan benen & jag tycker det är mycket lättare att separat inverka med sittbenen & sits utan det blir "rörigt" för hästen. Man sitter även stadigare i den om man har en häst som kanske kan busa till det ibland.

Jag hade den vanliga innan, när jag fick provsitta en deluxe tvekade jag inte en sekund utan bytte. Har själv problem med höfterna, hade inga problem att rida i den trots svåra foglossningar förra graviditeten hela vägen ut, det som var jobbigt var att ta mig i & ur sadeln. funderade på att lyfta mig upp & ned med traktorn på slutet :rofl:

Deluxen kan du specialbeställa i färger & material, dvs kan få utsmyckningen i samma färg som sadeln & i läder om man vill.
Jag gjorde det men tyvärr pga missförstånd mellan ÅF & tillverkaren så fick jag helsvart & utsmyckningen i svart nübuck, skulle ha helskinn & bara nübuck i sitsen.
Fick möjlighet att få det åtgärdat, men tanken på att dom skulle sprätta & sy i sadeln igen var inte aktuellt för min del.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 042
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp