Star-Trekk Espaniola, Tour Gaiter eller liknande.

ufot

Trådstartare
Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000).

Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare, men andras erfarenheter är alltid bra att ha med.

Bakgrund: För ca tre år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna allvarligt, varav det ena är opererat tre gånger och aldrig kommer att bli bra.

Jag är efter olyckan sned och trots mycket rehabträning är det bara att inse att jag är kronisk skadad.

Jag rider nu hästen jag ska köpa i en Tour Gaiter och både jag och hästen trivs bra med den. Jag funderar därför på att köpa en likadan själv.

Men då jag måste rida mycket utan stigbyglar funderar jag också på en sadel som fungerar bättre till det. Jag rider mycket utan stigbyglar i Taur Gaiter men upplever att jag får för lite stöd.

Efter att kollat runt lite har jag fastnat för Star-Trekk Espaniola. Tanken är att åka och pröva en sådan.

Men, jag provred en barocksadel för några år sedan och tyckte inte alls om den. Kommer inte ihåg modell, eller märke.

Så ”allsmäktige” buke, finns det andra sadlar att titta på?

Någon som har erfarenhet av Star-Trekk?

Alla ”barbackasadlar” går bort då de inte ger tillräckligt med stöd.

Drömmen hade varit en sadel som sätter mig rätt och håller mig kvar där…

Självklart ska sadeln passa hästen, men jag tänkte börja i ”andra ändan” och se om det finns någon sadel som kan passa mig.

Jag har fått tips om Sitsoptimering och ska boka en sådan. De som gör Sitsoptimering säljer även Ergox2 sadlar. Jag har prövat alla deras modeller och gillar väl ingen … men ska ge det ett försök i alla fall. Om inte annat kan nog en Sitsoptimering ge lite hjälp.
 
Jag skulle tro att du kanske behöver klossar både framför och bakom låret så du kan använda dem som stöd. Barocksadlar jag inget stöd för din sits alls, de sätter dig väldigt rakt och naturligt och det är absolut skönt att rida utan stigbyglar i dem men det kräver mycket balans och jobb med sitsen :) många barocksadlar har kardborre så du kan fästa stöd.
 
Men har inte Taur flera olika modeller med olika stöd (?) Eller minns jag helt fel nu. Pappas fru hade en sådan till sin islandshäst med mycket stöd därför jag har för mig att man kan välja.
 
Tack för svar!
Då var det som jag misstänkte med barocksadlarna och det som jag också minns att jag kände när jag provade en sådan för många år sedan.

Jag pratade med en som gör sittsanalyser. Ska dit på fredag.
Troligen går Taur gaiter också bort (tyvärr). Jag har fått väldiga problem med höfterna (framförallt höger) och hon som gör sittsanalyser tror det beror på att gaitern är för bred för mig.

Hon rekommenderade att kolla på Ghost sadlarna. Jag hade en sådan för några år sedan som jag sålde. Jag gillade egentligen sadeln, så det blir kanske en sådan.

Någon här som har erfarenhet av de olika modellerna?

Jag hade en Roma och gillade som sagt den, men det var innan alla olyckor.
 
Men har inte Taur flera olika modeller med olika stöd (?) Eller minns jag helt fel nu. Pappas fru hade en sådan till sin islandshäst med mycket stöd därför jag har för mig att man kan välja.
Ja, det finns Spider och Viper.
Ska eventuellt gå vidare på det, men har tyvärr också upptäckt att jag måste ha smalare midja. Tror då dessvärre Gaiter går helt bort.
Har fått Ghost rekommenderat.
 
Varför just bomlöst?

Har haft en Taur Gaiter till en enormt bred tinker och tyckte väl att den var helt okej, men absolut inte ens i närheten av en vettig dressyrsadel med bom.

Jag har söndriga knän efter en (misslyckad) karriär i badminton som ung och har ridit i Acavallo arena och nu på senare tid i Ophena. Älskar båda, särskilt Ophena. Måste du rida utan stigbyglar?
 
Varför just bomlöst?

Har haft en Taur Gaiter till en enormt bred tinker och tyckte väl att den var helt okej, men absolut inte ens i närheten av en vettig dressyrsadel med bom.

Jag har söndriga knän efter en (misslyckad) karriär i badminton som ung och har ridit i Acavallo arena och nu på senare tid i Ophena. Älskar båda, särskilt Ophena. Måste du rida utan stigbyglar?
Tittar på bomsadlar också. Är väl öppen för allt, egentligen, som både passar mig och hästen.

Ja, jag måste rida mycket utan stigbyglar, åtminstone till minst 50%.

Hästen är en Islandshäst, så även begränsat vad som passar henne.
 

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en till sadel att alternera med. Har två kortryggade hästar och för tillfället endast en sadel- sensation g3. Har...
Svar
3
· Visningar
1 084
Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 867
Senast: mily
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 613
Islandshäst Sitter i tankarna på att köpa en sadel nr 2 till min ena häst. Har en bomlös Barefoot Lexington som är underbar men ville haft en...
Svar
3
· Visningar
4 312
Senast: LisaS21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp