Star Trekk Island och Dressage

Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ni som har star trekk dressyr tror ni att den skulle passa på en rakryggad häst som är ngt överbyggd och ca. 120 grader. Jag är lite sugen på att pröva men då får jag köpa en och hoppas att den passar.
Behöver man ha en lungn stabil häst för att kunna rida i den eller funkar det även om det kan vara lite unghäst vingligt?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Den ska nog kunna passa, det är ju enkelt att justera framjärnet också om det skulle vara lite fel.
Jag har ridit in vår unghäst i vår Startrekk Island, så det ska nog gå bra. Tycker inte den är vingligare än en bomsadel.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Okej, så vi är inte de enda då med problemet...

Vi har nog inte ens reklamerat det här felet eftersom vi ändå kommer att få sadeln utbytt pga "skaven". (Före löftet om bytet hade stiglädret åkt av endast ett par gånger, nu händer det varje dag, fast mitt gummibandssystem verkar fungera någorlunda...)

Skall nog nämna problemet när vi åker för att byta sadlarna, så att de kan skicka vidare också den uppgiften till tillverkarna.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Sadeln känns inte mycket annorlunda än en bomsadel.

Mjukare att sitta i är den givetvis och visst skumpar jag en aning mer i den (åtminstone gjorde jag det i början), men några större problem med balansen har jag inte haft.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Vilket järn tror ni skulle passa då? 4:an eller 5:an. Han är 120 grader.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Vi har nu järn storlek 3 på vår dam som är ca 110-115 grader. (Är inte så värst exakt mätt.) Har också ett järn i storlek 4, men har inte behövt byta till det trots att hästen för tillfället är ganska fet efter sommaren :angel:

Svårt att säga om det är 4:an eller 5:an ni behöver. Om du tar kontakt med nå´n försäljare borde de ju kunna säga mer exakt. Jag vet att jag har sett nå´n slags mått-tabell på internet också, men kan inte för allt i världen komma på var det var...
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Har med stort intresse läst hela tråden nu under dagen. Hästen jag rider är en arab på 145 cm. Enligt mig är hennes sadel alldeles för lång för hennes rygg och det är en 16,5" Jacson Santa Cruz flatback.
Jag har hört att bomlösa sadlar ska fungera bra på dessa kortryggade hästar. Men vad exakt är det som gör att de blir kortare trots att tumstorleken är större? Araben i den här tråden har ju en ST Dressage med 17" i sitsen om jag förstått rätt, och denna sadel sitter ju SÅ bra.
Måste även passa på att tacka och berömma alla som lagt in bilder, utbytt erfarenheter osv i denna tråd. Det har verkligen varit jättegivande :bow:

Detta med sadlar är en sådan djungel. Min sista häst som jag hade fick aldrig någon sadel. Jag hade lagt en budget på 10,000 för att köpa en dressyrsadel men jag hittade verkligen Ingen. Till slut blev jag less och red honom barbacka. Tack och lov var han en promenadhäst så det gick väl an, men jag hade gråtit ännu mer blod om det varit en häst jag haft som ambition att hålla igång och träna med mer seriöst än skogsridnging och dressyr endast ibland...

Med risk för att kapa tråden, men det skulle vara intressant att läsa någon som har kött på benen och kan göra en bomfri vs. bomsadel-lista? :idea:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Ja, att någon skulle kunna göra en jämförelse mellan bomfritt och bomsadel. Där man kan se för och nackdelar om man som jag, aldrig haft med bomfritt att göra. Det är alltid intressant att höra vilka punkter bomfritt är bättre resp sämre och vad folk som haft båda tycker. Än så länge har jag bara läst om bomfritt och många tycker det är bra men jag har liksom inte hört exakt Varför det är bättre än bomsadel etc.
Hoppas jag uttryckte mig klarare nu :o
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Är det någon som vet om det gick att få 2007s sadlar i 17". 2008s är ju 17,5"
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Är det någon som vet om det gick att få 2007s sadlar i 17". 2008s är ju 17,5"

Vadå, det kan man ju specialbeställa som man vill,
är jag ganska övertygad om iaf.

Jag har tex för mig att Yehanny här på forumet's sadel
(ST Island) är en 16 eller 16,5" i sitsen.

Så du borde kunna få en 08 i 17" om det är vad som passar dig,
dock får du väl vända dig till någon ÅF för att höra om det kan tänkas
kosta extra eller bli (ännu) längre leveranstid på den isf.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Nä så här är det. Jag har tittat lite på begagnade ST dressyr och när man kollar på 08 så är de 17,5" eller 18,5" medans det på begagnatsidorna står att 07:orna är 17". Jag hade hoppats på att de skulle vara 17,5" eftersom jag behöver det. Så jag hoppades att det var en felskrivning. Därför tänkte jag att det var någon här som kanske visste.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Nej, det var mest prat om vilken tvål som skulle användas, men inget särskilt om olja/fett. Jag använder effax och det går bra.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Men du kan nog få prova sadeln innan köp. Iaf får man det hos min åf. Mot en avgift förstås.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag har 4:an på en arab som nog inte kommer upp i 120 grader. Jag skulle nog försöka prova en sadel med 4:an i om jag var du och är den för trång så ta 5:an.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Det är inte alltid att en sadel med en viss sitsstorlek har samma längd på anläggningsytan som andra sadlar i samma storlek. Sadlarna ser olika ut undertill. Dessutom har en bomlös ingen bom som ligger an hela vägen, hela längden, utan trycket är mindre i framkant/bakkant. Därför ligger den här sadeln bra på min häst trots att den är precis maxad i längden.

/Camilla
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Åtminstone här i Finland säljs det en hel del Startrekk Dressage och Island (till islandshästar) i storlek 16 " eller 16,5". (Kommer inte ens ihåg vilkendera det är fast vi själv har en :grin:)

Så "specialbeställda" kan man knappast kalla dem nuförtiden, dock kostar de 200 euro mer än de längre, normalstora sadlarna.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

De tillverkas i storlek 16,5" och 17,5". Vad jag vet går det inte att specialbeställa typ en 18", det är alltför mycket som måste ändras på mallar osv då. Det är först om det blir stor efterfrågan på en annan storlek som de kan tänkas göra en ny mall.

Har det stått 17" osv så är det nog bara annonsören som mätt själv eller förkortat...
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Okej, har just hämtat hem nya sadeln. På den här fanns det en lapp med skötselråd. (Fanns inte med på gamla sadeln.)

Huvuddelarna av texten mycket fritt :o och kort översatt från tyska:
Använd ingen vanlig läderolja! Rengöring med sadeltvål eller bara genom avborstning. Detta räcker i regel som rengöring. För det här materialet av hög kvalitet gäller "Mindre är ofta mer".
Behandla enbart med Impregneringsspray efter rengöringen. Förhindrar att lädret blir genomvått vid regn.

Jaha, så nu blev jag ännu mer konfys. :confused:
Enligt det här skall lädret alltså inte alls fettas in!??! Okej, det är för all del skillnad få fett/balsam/olja, men på texten verkar det som om det inte alls behövs... I lädervårdstråden (högs upp i "Utrustning" var det en som av åf fått som råd att fetta in sin ST-sadel efter varje användning, så vad skall man tro på?

Och så skall man enligt det här använda tvål... Jo, det finns förstås annat än glycerintvål...

Och vad skall man då liksom använda för impregneringspray?? Nån som använt sånt på sin sadel? Jag har inte gjort det i alla fall...
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 617
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Freazer
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 620
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 155
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp