Star Trekk Island och Dressage

Sv: Star Trekk Island och Dressage

Nu har jag prövat en Star trekk dressage på min pålle. Blev bara ett kort pass men jag tyckte det kändes bra. Hästen gick bra. Sadeln gled inte i sidled.....kanske att den gled fram ngt. Måste kolla det nästa gång.
Han var iaf hur pigg som helst och studsade upp, ner, fram och tillbaka lite först innan han lugnade sig och sadeln satt faktiskt lika bra som en bomsadel. Det som irriterar mig mest är att stiglädren gnisslar något fruktansvärt när man travar. Gör era det?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Nej, mina gnisslar inte, har aldrig gjort det och jag har inte hört någon annan som klagat på det.. Kan det vara "konstiga" läder?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Nej, har inte råkat ut för att lädren skulle gnissla. Inte på den gamla och inte nu på nya sadeln heller.
Och på den här nya verkar stiglädren dessutom sitta där de skall utan att glida av :laugh: Åtminstone tillsvidare...
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag får byta till mina egna och se om det ändrar sig. Fast de är i syntet. Tror ni det spelar någon roll?
Hur har ni gjort med schabrakstropparna. Det finns ju inget att fästa dem i. Är de bara att klippa av eller finns det något annat sätt?
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

De flesta av våra schabrak-stroppar får hänga lösa... Är ju inte så vackert, men har inte velat ta bort dem eftersom vi också har andra sadlar till vilka samma schabrak ibland används.
Har också ett schabrak där stropparna är så långa att de går att sätta runt främre sadelgjordsstroppen.

Vi har använt nästan bara syntetstigläder (Webbers) till vår ST.
Nu kan jag ju inte påstå att det nödvändigtvis är så lyckat eftersom "gamla" sadeln fick en hel del skav. De första skaven uppstod dock då jag hade köpt "Webbers" i läder och använde dem, så nödvändigtvis har inte stiglädrens material nå´n inverkan. Vem vet?
Sen är det ju också skillnad på syntetstiglädren. T.ex. Thorowgoods är jättehårda och styva medan Wintecs är relativt mjuka. Kan tänka mig att de hårda kan nöta läderytan på sadeln en del.

Vad gäller gnisslandet kan jag inte minnas att det skulle ha varit nå´ problem heller med läderstiglädren, men å andra sidan använde vi dem så kort tid att jag kanske bara inte minns hur det var :angel:
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Det har ju inget med funktionen att göra men det är ju så irriterande att höra på :)
Jag får pröva mig fram!
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Det förstås, men visst är det irriterande.

Har en Griffinsadel som vissa dagar :confused: knarrar nå´t fruktansvärt. Verkligt störande :devil: Annars trivs jag bra med den sadeln också...
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag har gjort så att jag fäster vojlockstropparna i de ringarna som man ska trä stigläderna igenom, fungerar mycket bra.
Kan säga att min Startrekk knarrade också en del men det var liksom hela sadeln som knarrade. Efter ett antal smörjningar så knarrar den nu inte mera!
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Den jag prövar har bara en kåpa så då kommer stropparna ligga utanpå.
Köper jag den så klipper jag nog bort dem.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Återupplivar den här gamla tråden med en ny kommentar: efter ca 1/2 års användning har nu vår ST Dressage börjat knarra nå´t fruktansvärt :devil:

Knarret har successivt ökat och det är liksom hela sadeln som knarrar. Måste väl försöka smörja den lite mer om det skulle hjälpa, men konstigt att den inte gjorde det i början om det är smörjandet det beror på...

Har nå´n annan liknande erfarenheter?

Och jo - färgen har slitits nästan (!) lika mycket på den "nya" sadeln som på den förra, men det orkar jag inte mera bry mig om.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Så nu har jag blivit med en St dressage, priset var nedsatt från 12600kr till 9000kr så jag slog till, provade den idag och hade en häst som verkligen sträckte ut ryggmusklerna och var bra mkt mer avslappnad. Dock frös hon som bara den idag så tog mig inte tid att ta bilder, kommer förmodligen imorgon.

Knarrade inget, fick korta stigläderna 2 hål så blev det bra. koppjärn nr 4 passade bäst på damen också.

Kände lite i höft/ljumske i lättridningen men tror jag vänjer mig.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Aha, köpte du den som är 18,5?

Funderar, skulle vilja ha en, men pengarna räcker inte till...
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

en snabb bild , - 12 grader hos oss och hästen skakade trots alla täcken så åfr vänta ytterligare tills jag tar mer utförliga bilder.

IMG_5502.jpg
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Hej!

Jag har hemma försäljarens 2.a sadel. Startrekk Island. Har än så länge bara packat upp den. Blir provning imorn när jag har någon som kan kolla när jag rider. Just nu är det så kallt här! -29 så jag lugnar mej.

mvh Maria
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Vad jag vet så är ju Dressyren och Islandmodellens järn mycket smalare järn 5 motsvarande endast 105-110 grader. De andra järnen är mycket vidare där är järn 4 motsvarande 110-115 grader och järn 5 mellan 115-120 grader.
 
Sv: Star Trekk Island och Dressage

Jag har hafft min st dressage i ett halvår nu, är mycket nöjd med sadeln och har klarat mig ifrån allt knarrande. Det mitt lilla problem är att jag tycker att man tippar frammåt lite i den, har bytt till ett mindre järn i den då blev de lite bättre men den känns fortfarande en aning frammåttippad. Hoppar jag av å tittar så ser sadeln ut å ligga helt rakt. Nån annan som har liknande problem? de e kanske bara som de känns för det är ju så djupt säte på den.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 617
Utrustning En av mina sadlar ligger inte bra på hästen den har används på längre. Började med att hästen blev sur när sadeln kom på i samband med...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Freazer
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 620
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 155
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp