Stark kvinna, vad innebär det för dig?

tigerflicka

Trådstartare
Lång historia kort, min bror och hans sambo har trassel i relationen som hon säger att det bottnar i att han inte klarar en stark kvinna.

Det har fått mig att fundera över vad det innebär att vara en stark kvinna. Inser att jag och hans sambo inte har samma syn på det. Hon gillar att bestämma och har ett visst kontrollbehov som hon lägger in i definitionen.

Vad innebär det uttrycket för er? Både generellt men även i en relation?
 
Senast ändrad:
Märkligt uttryck.
Tänker väl kanske på ngn hjälte typ Jeanne d'arc eller liknande möjligen kanske.
Att kvinnor är självständiga och inte beroende av en man och kan tala för sig själv samt inte viker ner sig eller slavar i hushållet ser jag som en självklarhet.
 
Alltså jag tror inte jag träffat någon kvinna som inte varit en stark kvinna? Alla på sitt sätt. Men jag antar att din bror har en liten mer unken syn på det, om han kategoriserar i "kvinnor" och "starka kvinnor" som om det senare var någon slags undantag?
 
Alltså jag tror inte jag träffat någon kvinna som inte varit en stark kvinna? Alla på sitt sätt. Men jag antar att din bror har en liten mer unken syn på det, om han kategoriserar i "kvinnor" och "starka kvinnor" som om det senare var någon slags undantag?
Uttrycket är sambons, och hon återkommer ofta när det handlar om diskussioner (även med personer hon inte känner) att det är mannen som inte klarar en stark kvinna.

Hade det varit min brors ord hade jag tillrättavisar honom. :)
 
Alltså jag tror inte jag träffat någon kvinna som inte varit en stark kvinna? Alla på sitt sätt. Men jag antar att din bror har en liten mer unken syn på det, om han kategoriserar i "kvinnor" och "starka kvinnor" som om det senare var någon slags undantag?
Det är inte han som använder uttrycket och anger det som skäl till att relationen inte fungerar utan hon själv. Vad han tycker är anledningen till att det inte fungerar vet vi inte.
 
Jag tänker självständig. Att man klarar sig själv och inte är beroende av någon annan. Står upp för sina egna åsikter och sin egen person. Att man inte viker sig, det finns så många situationer där kvinnor förväntas vika sig för män.
 
Lång historia kort, min bror och hans sambo har trassel i relationen som hon säger att det bottnar i att han inte klarar en stark kvinna.

Det har fått mig att fundera över vad det innebär att vara en stark kvinna. Inser att jag och hans sambo inte har samma syn på det. Hon gillar att bestämma och har ett visst kontrollbehov som hon lägger in i definitionen.

Vad innebär det uttrycket för er? Både generellt men även i en relation?

Det är inget uttryck jag någonsin haft behov av att använda. För mig känns det som något man tar till med i sådana här situationer när den egentliga anledningen är något annat.
 
Det är inte han som använder uttrycket och anger det som skäl till att relationen inte fungerar utan hon själv. Vad han tycker är anledningen till att det inte fungerar vet vi inte.
De har ju såklart båda sina sidor och missmatch mellan dem som gör att det är som det är.
 
Uttrycket är sambons, och hon återkommer ofta när det handlar om diskussioner (även med personer hon inte känner) att det är mannen som inte klarar en stark kvinna.

Hade det varit min brors ord hade jag tillrättavisar honom. :)

Det är inte han som använder uttrycket och anger det som skäl till att relationen inte fungerar utan hon själv. Vad han tycker är anledningen till att det inte fungerar vet vi inte.
Sorry, läste slarvigt! Men ja, tycker ändå det är en unken kategorisering.
 
Jag var en gång i ett förhållande, där mannen, då det höll på att ta slut, klagade på att jag klarar av allting själv och inte behöver hjälp med något. Det var alltså något han såg som negativt.

Och han klarade inte av situationen där han inte kunde styra och ställa med mig, därför att jag inte var beroende av honom gällande någonting alls, varken pengar, kunskap eller praktisk hjälp. Det stod han inte ut med.

Så det antar jag att kunde vara en definition på en stark kvinna.
 
I sambons fall verkar hon använda det som en ursäkt för shitty beteende?
Obs baserat på din extremt korta beskrivning.

De flesta kvinnor är starka, på ett eller annat sätt.
Men för mig handlar det mycket om att gå sin egen väg, våga bryta normar för att få ett liv att trivas i.

Motsatsen är att vara "svag" och man behöver inte vara svag för att man hamnar i ett dåligt förhållande osv.
 
Min association gick först till fysisk styrka, vilket säger lite om hur vag känsla jag har till uttryckets andra betydelser. Det känns som ett uttryck som används främst i karriär och politiska sammanhang (?), starkt kopplat till kvinnlig självständighet. Det är inget uttryck jag använder i min vardag och hade jag varit brodern i det specifika fallet så hade jag troligen behövt be om ett förtydligande.
 
I sambons fall verkar hon använda det som en ursäkt för shitty beteende?
Obs baserat på din extremt korta beskrivning.

De flesta kvinnor är starka, på ett eller annat sätt.
Men för mig handlar det mycket om att gå sin egen väg, våga bryta normar för att få ett liv att trivas i.

Motsatsen är att vara "svag" och man behöver inte vara svag för att man hamnar i ett dåligt förhållande osv.
Jag tänker lite så.
Vad som händer hos dem när ingen är där vet jag ju inte, bara det jag sett genom åren när vi ses. Och då är det inte i första hand stark jag tänker som beskrivningen.
Sen är hon ju såklart det på många punkter (som nästan alla kvinnor är, på sina sätt), men inte som i det hon anser är felet i relationen.
 
Jag har aldrig hört det användas av någon man utan bara av kvinnor om sig själv eller som pepp till någon vän vars partner har gjort slut (i tidiga 20-åren typ).
Jag har mest hört det av män. Alltid om historiska personer eller typ politiker, och då handlar det om kvinnor som på olika sätt "uppnått" mannens status eller makt. Som att styrka är något som är enbart manligt, och ett undantag bland kvinnor. Och i förlängningen då som att om bara kvinnor var starka så skulle allt vara helt jämlikt:rolleyes:

Men jag tror min erfarenhet är lite nischad kanske.
 
En "stark kvinna" är något annat än en allmänt stark person? Alltså något som gör den kvinnan till en avvikelse från de flesta kvinnor, eller från normkvinnan, eller något dylikt.
För mig hänger uttrycket ihop med en mer eller mindre unken syn att man kategoriserar på det sättet. (För att inte tala om att det ska krävas något särskilt för att "klara av" en sådan...)

Det @Tuvstarr skriver ligger nära hur jag föreställer mig användningen. Kapabel och kompetent, som ett särskilt utpekande av någon som inte väntar sig det av kvinnor.
 
Jag har mest hört det av män. Alltid om historiska personer eller typ politiker, och då handlar det om kvinnor som på olika sätt "uppnått" mannens status eller makt. Som att styrka är något som är enbart manligt, och ett undantag bland kvinnor. Och i förlängningen då som att om bara kvinnor var starka så skulle allt vara helt jämlikt:rolleyes:

Men jag tror min erfarenhet är lite nischad kanske.

Spännande! Har ofta hört det ifrån kvinnor som använder det just i denna situation, dvs att deras problem i relationen är för att deras partner inte klarar av en stark kvinna.
 
En "stark kvinna" är något annat än en allmänt stark person? Alltså något som gör den kvinnan till en avvikelse från de flesta kvinnor, eller från normkvinnan, eller något dylikt.
För mig hänger uttrycket ihop med en mer eller mindre unken syn att man kategoriserar på det sättet. (För att inte tala om att det ska krävas något särskilt för att "klara av" en sådan...)

Det @Tuvstarr skriver ligger nära hur jag föreställer mig användningen. Kapabel och kompetent, som ett särskilt utpekande av någon som inte väntar sig det av kvinnor.
Fast jag tänker på det i relation till männen i frågadet finns de män som vill ha kvinnor som de upplever som mer hjälplösa och "svaga" både varianten som upplever sig som "riddare" som ska beskydda och stötta "sin" kvinna och de som är ute efter nån att utöva makt över.
Och då kan det skava om kvinnan inte har något behov av mannen, till exempel så Jag har inte upplevt det själv, men vänner till mig har råkat ut för att män har upplevt som jobbigt att kvinnan är den som som tjänar mest pengar i förhållandet De känner sig omaskulina.

Eller att man ska sitta med huvudet på sned och tycka att det är okey att männen bestämmer mest. Bara för att de är män.
 
Jag har funderat en hel del på det uttrycket då jag ser att det används en del i media. För mig är det ett märkligt uttryck för menar man då att kvinnor som inte är på ett visst sätt inte är starka? Och att det finns ett rätt och fel att vara? Antar man att kvinnor av naturen inte är starka?
Säg att man skulle prata om "starka män" vad skulle det vara?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 563
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 934
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 511
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp