Stark kvinna, vad innebär det för dig?

Spännande! Har ofta hört det ifrån kvinnor som använder det just i denna situation, dvs att deras problem i relationen är för att deras partner inte klarar av en stark kvinna.
Jag håller helt med, oftast är det kvinnor som benämner sig själva som starka, som oftast dessutom hamnar i konflikter för att de "alltid säger sanningen" och "inte tar någon skit".

Missförstå mig rätt, finns många kvinnor (människor) som är bra på det och inte ens är det på ett diplomatiskt sätt, men det är av en annan grad.
 
Jag har mest hört det av män. Alltid om historiska personer eller typ politiker, och då handlar det om kvinnor som på olika sätt "uppnått" mannens status eller makt. Som att styrka är något som är enbart manligt, och ett undantag bland kvinnor. Och i förlängningen då som att om bara kvinnor var starka så skulle allt vara helt jämlikt:rolleyes:

Men jag tror min erfarenhet är lite nischad kanske.
Jag måste faktiskt hålla med dig här, just stark kvinna har jag främst hört från män och då har det känts som något väldigt nedsättande för andra kvinnor som inte är så som en "stark" kvinna är, vilket verkar vara osentimental och makthungrig.

De få gånger jag hört uttrycket från andra kvinnor verkar innebörden mer vara självständig.
 
Jag håller helt med, oftast är det kvinnor som benämner sig själva som starka, som oftast dessutom hamnar i konflikter för att de "alltid säger sanningen" och "inte tar någon skit".

Missförstå mig rätt, finns många kvinnor (människor) som är bra på det och inte ens är det på ett diplomatiskt sätt, men det är av en annan grad.
Ja, jag håller med här och har också hört det i den kontexten av kvinnor många gånger. Motsvarande män säger såklart inte att de är starka kvinnor, kanske att de lägger till att de vill ha en "ärlig" diskussion istället.
 
Lång historia kort, min bror och hans sambo har trassel i relationen som hon säger att det bottnar i att han inte klarar en stark kvinna.

Det har fått mig att fundera över vad det innebär att vara en stark kvinna. Inser att jag och hans sambo inte har samma syn på det. Hon gillar att bestämma och har ett visst kontrollbehov som hon lägger in i definitionen.

Vad innebär det uttrycket för er? Både generellt men även i en relation?
Varför känner jag att du vill plocka ner din svägerska? Hon kanske har rätt?
 
Varför känner jag att du vill plocka ner din svägerska? Hon kanske har rätt?
absolut ingen tanke om att plocka ner henne och det hoppas jag inte det framstår som att jag vill göra. deras problem är deras att lösa. Jag blev främst nyfiken på hur andra ser på ”stark kvinna”, för att jag inte tycker att en del av argumenten passar in i det.
som jag nämnt tidigare i tråden har de ju båda sina sidor och sidornas missmatch har fått dem dit där de är idag.
 
Lång historia kort, min bror och hans sambo har trassel i relationen som hon säger att det bottnar i att han inte klarar en stark kvinna.

Det har fått mig att fundera över vad det innebär att vara en stark kvinna. Inser att jag och hans sambo inte har samma syn på det. Hon gillar att bestämma och har ett visst kontrollbehov som hon lägger in i definitionen.

Vad innebär det uttrycket för er? Både generellt men även i en relation?
För mig är en stark kvinna en människa som vet vad hen vill och klarar av att jobba mot det utan att känna ett behov av att kontrollera andra människor. Nånstans där kanske definitionen skevar mot den du beskriver.

Det är inte särskilt starkt att kräva att andra anpassar sig till vad man själv vill.
 
Intressant att se hur olika det kan tolkas, för mig har det alltid haft en väldigt positiv klang, inte alls nedlåtande eller negativt. Har alltid sagt att jag kommer från en tradition av starka kvinnor, och inser nu när jag tänkt efter att jag menar just självständiga och oberoende. T ex är jag tredje generationen kvinnor på universitetet, både farmor och mormor var yrkesarbetande med egna pengar. De liksom min mamma var med sina partners för att de ville, inte för att de inte klarade sig annars.
 
Uttrycket är sambons, och hon återkommer ofta när det handlar om diskussioner (även med personer hon inte känner) att det är mannen som inte klarar en stark kvinna.

Hade det varit min brors ord hade jag tillrättavisar honom. :)
Varför lämnar han inte då? Om han ändå kan se det och gnäller till dig om det så tycker jag faktiskt att han får vara lite vuxen och göra slut. Att stanna kvar i en relation och gnälla till sin syster om det löser ju inget. Om alla på hela buke håller med om det är skit konstigt etc så gör det ju inte någon skillnad. Han måste ju själv rodda upp i sitt liv.
 
För mig är det skillnad på uttrycket "en man som inte klarar en stark kvinna" och en stark kvinnlig individ.
Det förstnämnda tänker jag oftast på när män inte kan hantera att kvinnan jobbar, kanske tjänar mer, inte står ut med att han inte klarar av att hantera sina basala behov osv. Kontrollbehov hos kvinnan eller gillar att bestämma kanske inte direkt faller in i sista definitionen, om det inte är mannens uttryck att hon inte vill svansa efter eller har egna åsikter som är innebörden av att "gilla att bestämma".
 
En stark kvinna för mig är en person med integritet och självbestämmande. Kontrollbehov är nödvändigtvis inte tecken på styrka. Tvärtom kan det vara tecken på oförmåga att lita på sig och sin egen förmåga.
Så sant. Kontrollbehov är något jag förknippar med motsatsen till stark. En stark person behöver inte ägna tid åt att styra upp sin omgivning, utan fixar att improvisera.
 
Jag använder oftare ordet kraftkvinna om de där dominanta kvinnorna som tar upp ett helt rum bara genom att finnas. Det är verkligen ingen egenskap som hänger ihop med rövigt beteende, men nog uppfattas det ofta så av de män som ser sig brädade av hennes pondus. Det är som att det finns en viss acceptans för att kvinnor får bestämma över sig själva (tacksåhimlamycket) men när de kan bestämma över andra män, särskilt sådana som är vana av att göra det, då har det gått för långt.
 
Jag har nog två olika konnotationer till begreppet. Dels om någon som är tillräckligt pushig, gåpåig, och viljestark för att det inte ska rymmas riktigt i den samtida kvinnorollen. Gärna lite toxisk maskulinitet men utfört av en kvinna. Den andra betydelsen är grundad, inte rädd att hugga i, rår sig själv, men även det känns lite smalt.

Med det sagt ogillar jag konceptet och tanken för att det utesluter så många sätt att vara stark på, att det finns en stereotyp för stark kvinna samt att en stark kvinna och en stark man skulle vara olika, gynnar ingen och riskerar frånta folk sina egna sätt att uttrycka eller ha styrka.

Edit: och jag tycker att den första versionen är problematisk, men inte för att det är en gåpåig etc kvinna utan för att det är en gåpåig etc människa (vilket tyvärr är mer inom normen för mån, men inte nödvändigtvis alls trevligare eller mer funktionellt).
 
Jag är så less på snacket om starka kvinnor, det låter liksom som att utgångspunkten är att vi inte är det och det är något extraordinärt när en kvinna plötsligt är stark. Alla människor är starka på olika sätt, det som just nu comes to mind gällande styrka i relation till just kvinnor är mödraskapet.

De kvinnor som kallar sig själva starka och att män har problem med detta är, i min erfarenhet, oftast kvinnor som kör sitt eget race och sen surar över att det blir ett problem i en relation där man ju faktiskt är två. Har också hört kvinnor som kallar sig självständiga för att de har ett eget jobb och försörjer sig själva. Vilket liksom kan kännas lite som minimikravet på en frisk vuxen människa.
 
Varför lämnar han inte då? Om han ändå kan se det och gnäller till dig om det så tycker jag faktiskt att han får vara lite vuxen och göra slut. Att stanna kvar i en relation och gnälla till sin syster om det löser ju inget. Om alla på hela buke håller med om det är skit konstigt etc så gör det ju inte någon skillnad. Han måste ju själv rodda upp i sitt liv.
Du menar att innan man bryter upp en relation så är det fel att prata om det med närstående? Det tycker jag är fullt normalt att göra. Att försöka se om det går att få ett förhållande att fungera innan man avslutar, när det finns barn inblandade, tycker jag är vettigt.
Jag kan inte minns att jag skrivit att han gnäller eller inte gör något åt saken. Och det var inte det min fråga handlade om.
 
Varför lämnar han inte då? Om han ändå kan se det och gnäller till dig om det så tycker jag faktiskt att han får vara lite vuxen och göra slut. Att stanna kvar i en relation och gnälla till sin syster om det löser ju inget. Om alla på hela buke håller med om det är skit konstigt etc så gör det ju inte någon skillnad. Han måste ju själv rodda upp i sitt liv.
Och edit från förra svaret, det framgår inte i mitt ursprungliga inlägg om vem av dem jag har pratat med och som sagt det. Man ska inte vara för snabb med förhastade slutsatser. :)
 
Jag tänker att en stark person är någon som kunnat tackla svåra motgångar i livet utan att ge upp.

Den person jag oftast tänker på då är den ensamstående mamman, som jobbar, tar hand om barnen, kanske har föräldrar som också behöver hjälp, kanske själv är sjuk, och ändå kämpar på. Det tycker jag är starkt, oavsett om det är en man eller kvinna, men det är lite oftare som kvinnor hamnar där med ansvar för allt och alla. Men jag hoppas att det håller på att ändras, där dels pappan oftare har delad vårdnad, och man inte är rädd för att be kommunen kan stötta upp de äldre.
 
Lång historia kort, min bror och hans sambo har trassel i relationen som hon säger att det bottnar i att han inte klarar en stark kvinna.

Det har fått mig att fundera över vad det innebär att vara en stark kvinna. Inser att jag och hans sambo inte har samma syn på det. Hon gillar att bestämma och har ett visst kontrollbehov som hon lägger in i definitionen.

Vad innebär det uttrycket för er? Både generellt men även i en relation?
Jag hade ett ex som sa citat: "Det känns inte som att du behöver mig".

Det var ju riktigt, jag hade klarat mig alldeles utmärkt utan honom, däremot utgjorde vår relation något som gjorde mitt liv bättre än om jag inte varit i en relation med honom just då, men för honom skavde det att han inte var pusselbiten som saknades för att göra mitt liv "komplett". Typ skillnaden komplett/komplement, är det något sådant jag fiskar efter? 😅

Skulle säga att de gånger "stark kvinna" använts så har det varit kopplat till självständighet och/eller att kvinnan i det heteronormativa förhållandet har tjänat mer och/eller haft högre utbildning än mannen och/eller varit bättre på manligt kodade vardagliga saker (grilla, tvätta bilen, sätta upp hyllor) än män. Sådant som bryter mot heteronormen.

Obs! Nu har jag generaliserat massor och dragit många över en kam. Ta det med en nypa salt. Inte alla förhållanden/kvinnor/män osv. 😅
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 560
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 259
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp