Stark reaktion på vaccin

V

Voorwijks_bambi

Jag lovar att gud hatar min häst.. Hon har råkat ut för så mycket de senaste månaderna..
I fredags så blev hon vaccinerad mot hästinfluensa och på lördagen hade hela hennes hals svullnat upp och hon hade 40 graders feber. Nu är hon fortfarande uppsvälld och idag så låg hon ner i hagen och kunde knappt andas så vi ringde veterinären och hon tog blodprov på henne. Vet. sa att hon aldrig har sett något liknande.. Hon frågade också alla sina arbetskamrater och de hade aldrig hört talas om något liknande heller, men de trodde att det var en kraftig allergisk reaktion. Det konstiga är att det aldrig har hänt förut när hon har blivit vaccinerad mot hästinfluensa.
Är det någon annan som har drabbats av samma sak? :crazy:
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Usch! Gud va hemskt! Lider med er :( Hoppas verkligen att ni får turen på eran sida snart!
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Mantana skrev:
Usch! Gud va hemskt! Lider med er :( Hoppas verkligen att ni får turen på eran sida snart!

Hoppas jag med! Det gäller bara att hon blir frisk i sina ben också.. Det vet veterinären inte heller vad det är för fel. Men hon tror att det sitter i båda framhovarna så vi får väl hoppas på det bästa
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Voorwijks_bambi skrev:
Hoppas jag med! Det gäller bara att hon blir frisk i sina ben också.. Det vet veterinären inte heller vad det är för fel. Men hon tror att det sitter i båda framhovarna så vi får väl hoppas på det bästa
Ja det var riktigt läskigt när hon låg där i hagen....men hon värkar vara en fighter så hon blir nog bra snart
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Min häst fick också en slags "vaccinchock" i december. Dock inte i närheten av det din råkat ut för :eek: . Min fick feber och kunde inte äta..Halsen såg för kort ut, han nådde liksom inte ner till marken,gjorde väl ont för stackarn:crazy: men det såg lite kul ut när han försökte äta höet men vinglade bara när han inte nådde. :angel: Han fick självklart mat i krubba och hönät efter det. Det gick över efter 4-5 dagar. Hoppas din pålle är/blir frisk!!
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Min häst och en till fick stelkrampspruta, hästinfluenvaccination + ? och min häst och den andra hästen vart stel i hela halsen och kroppen och nådde inte ner till backen (hon var på sommarbete) och äta, så vi fick stå och mata dem med hö :(
Vi ringde till veterinären och de kunde få så ibland, men det var OVANLIGT, och sedan fick 2 hästar samma tid + plats samma problem, men vi fick någon medicin mot det och det gick över på 1 vecka :)
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Min exex häst blev dålig av vacc. Hon svettades, svullnade, fick nässelutslag, såg ut som fång. Gick över på ngt dygn, men läskigt nog... :(
Hoppas din pålle kryar på sig snart!
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Hade en kompis som var med om detta. 2 hästar i samma stall vaccinerades samtidigt och reagerade med en varböld inne i halsen. Troligen något med den vaccinbatchen. Hade vet ställt hästarna på penicillin direkt hade det troligtsvis räckt med det men vet hade aldrig sett något sådant så de avvaktade. Fick skära upp halsen lite o sätta ett drän för att få ut varet.

Har även hört om ett fall där det troligen följde med kanylen något in som orsakade en öm och svullen hals.
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Kompisens häst blir också jättedålig, feber i över en vecka, varbölder mm. Där har veterinär skrivit ut ett intyg på att hästen inte ska vaccineras som hon tar med när hon tävlar.
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Kan mkt väl vara en varbölds reaktion finns risk för det vid alla injektioner att smuts följer med in från utsidan, iom att hästen hade svårt att andas hade jag inte avvaktat utan jag hade nog satt upp hästen på klinik så att de kan öppna på stuts om svullnaden blir större så att luftstrupen trycks ihop. Antibiotika hoppas jag att vet redan har satt in eller ?
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Vad jag förstått det är det inte alltid en allergisk reaktion när svullnader framträder där man injicerat vaccinet, utan det kan även bero på en inflammation. Bakterier från utsidan kan ha "följt med" och således gett en svullnadsreaktion.
Jag vet att det kan hända när man vaccinerar människor (jag själv reagerade väldigt starkt på en stelkrampsspruta - feber, ömhet och svullnad), och det borde även kunna inträffa när man vaccinerar hästar.

Sen är det ju klart att vissa biverkningar alltid finns, feber är ju en sådan man varnar för när det gäller vaccinationer.
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

gylle skrev:
Kan mkt väl vara en varbölds reaktion finns risk för det vid alla injektioner att smuts följer med in från utsidan, iom att hästen hade svårt att andas hade jag inte avvaktat utan jag hade nog satt upp hästen på klinik så att de kan öppna på stuts om svullnaden blir större så att luftstrupen trycks ihop. Antibiotika hoppas jag att vet redan har satt in eller ?

Hm jag ville också gärna ha henne på klinik men veterinären var envis med att det bara var en reaktion och att det skulle gå över på några dagar.. Hon sa att det inte fanns någon risk för att luftstrupen skulle tryckas ihop så bambi fick ingen antibiotika. Iof så är hon bättre nu men jag tycker veterinären kunde ha tagit lite mer ansvar och tagit henne mer på allvar:mad:
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Men varför hade då hästen svårt att andas om det inte var så att svullnaden tryckte ihop luftstrupen enligt vet ? Är en häst så påverkad att den ligger i hagen och har svårt att andas så måste det väl ändå anses som allvarlig påverkan. Jag reagerar starkt på att vet inte hade sett något liknande, den fråga som direkt väcks vid denna mening är hur rutinerad är veterinären ? Hade jag varit du så hade jag ringt och diskuterat saken med närmsta hästklinik och hört deras åsikt, där vet man i alla fall att man får prata med hästkunniga rutinerade veterinärer.
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Jadu jag har faktiskt inget bra svar på den frågan..:crazy:
Veterinären är faktiskt rutinerad, har vart veterinär i 22 år.. Men jag ska in till kliniken imorron så får dom kolla lite på henne också.. För hennes svullnad verkar inte vilja gå ner på halsen:crazy:
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Oh din stackare, jag haller tummarna, har sjalv en olyckspippi till hast:smirk:
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Min häst blev influensavaccinerad för 3 dagar sedan. Blev vaccinerad vid lunchtid. När jag skulle ta in henne verkade som om hon inte skrittade rent. Antog då att hingstfölet, som är rätt så vild av sig, sparkat henne. Tog ut henne på morgonen och körde till jobbet. Märkte inget särskilt då. På kvällen stod hon på samma ställe där jag släppt henne på morgonen. Hon skakade som ett asplöv, kunde inte böja sig ner och kunde knappt gå. Hade 39,4 i temp och hon var otroligt känslig på halssidan att hon nästan krampade när man skulle klappa henne. Tog ut vet som konstaterade akut inflammation i hals. Det fanns bara en liten bula på halsen där sprutan stacks in. Fick lite Finadyne samt smärtstillande. Dagen efter (dag2) var bulan på halsen ca 30cm stor och 1 -2 cm tjock. Enligt vet ska inflammationen gå ner inom ett par dagar.
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Har varit med om exakt samma sak. Min häst skulle grundvaccineras om,då förra ägaren slarvat med vaccinationerna. Första gången blev hon extremt dålig. Svullnade igen i halsen och slemmade så att det bara rann ur munnen på henne. Hon var inte helt ok på 3 veckor,så det höll i länge. Andra gången reagerade hon också men inte lika kraftigt. Fick en hård svullen knuta på vänster sida av halsen,det höll också i länge. Fasar nu för spruta nummer tre. Veterenärerna här hade aldrig heller sett något liknade. Det blev rapporterat som biverkning på vaccinet.
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Men varför hade då hästen svårt att andas om det inte var så att svullnaden tryckte ihop luftstrupen enligt vet ? Är en häst så påverkad att den ligger i hagen och har svårt att andas så måste det väl ändå anses som allvarlig påverkan. Jag reagerar starkt på att vet inte hade sett något liknande, den fråga som direkt väcks vid denna mening är hur rutinerad är veterinären ? Hade jag varit du så hade jag ringt och diskuterat saken med närmsta hästklinik och hört deras åsikt, där vet man i alla fall att man får prata med hästkunniga rutinerade veterinärer.

Den allergiska reaktionen gör att ämnen släpps ut i blodet som får luftrören att dra ihop sig, därför får hästen svårt att andas.
Är inget specifikt för häst, händer alla djurslag (inkl människa).
 
Sv: Stark reaktion på vaccin

Min häst har också regerat några gånger men endast då vaccinet Equilis använts. Blev vaccinerad för 2 dagar sen med Duvaxyn och ingen reaktion. Vore intressant och veta vilket vaccin som använts på era hästar som reagerat. Det finns kanske en gemensam nämnare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
264
Senast: cassina
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 662
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: dreampower
·
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 518
Senast: Lella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp