Starka/Svåra hästar

Editten

Trådstartare
Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men inget jag stör mig på under lektion. Jag har tävlat med honom några gånger i ca 50/60 cm varav jag ramlat av några gånger, oskadd. Problemet är att han blir så glad och snabb och ignorerar mig. :D
Han snubblar gärna över hinder då han bjuder framåt så mycket att han glömmer bort hindret som står framför honom, jag tappar balansen och trillar av.
Jag rider ett fåtal starka hästar på ridskolan och måste erkänna att dem är nog de svåraste typerna enligt mig, dem som blir så starka så dem ignorerar ryttaren.
Rider/äger ni starka hästar och hur har ni lärt er hantera det? Vilken typ av häst tycker ni är svårast?
Berätta gärna om era historier. :laugh:
 
Låter ju inte ens som en lämplig ridskolehäst.
Jag rider en häst som kan bli ganska stark och livlig emellanåt, man får absolut inte börja ha dragkamp med munnen utan hitta på något så han får tänka samt galoppera lämpliga sträckor :)
 
Låter ju inte ens som en lämplig ridskolehäst.
Jag rider en häst som kan bli ganska stark och livlig emellanåt, man får absolut inte börja ha dragkamp med munnen utan hitta på något så han får tänka samt galoppera lämpliga sträckor :)
Han är faktiskt världens goaste ponny! Man rider ju på ridskola för att lära sig rida alla sorters hästar och ponnyer så jag tycker verkligen om att han kan vara en utmaning ibland. Det är bara på tävling han blir jätte glad och pigg. Jag måste bara lära mig vara bestämd. Det har ju gått super sedan när jag hoppat upp och kört igen. :)
Skulle man kunna göra volter mitt i tävlingen om man känner att hästen blir för stark? Räknar det som stopp eller inte?
 
Han är faktiskt världens goaste ponny! Man rider ju på ridskola för att lära sig rida alla sorters hästar och ponnyer så jag tycker verkligen om att han kan vara en utmaning ibland. Det är bara på tävling han blir jätte glad och pigg. Jag måste bara lära mig vara bestämd. Det har ju gått super sedan när jag hoppat upp och kört igen. :)
Skulle man kunna göra volter mitt i tävlingen om man känner att hästen blir för stark? Räknar det som stopp eller inte?

Volter (eller vägar som korsar din egen väg) räknas som olydnad (dvs samma som ett stopp)
 
Hej! Jag älskar hoppning och rider just nu på ridskola där jag hoppar ca 1 gång i månaden. Min sköthäst är en väldigt stark häst men inget jag stör mig på under lektion. Jag har tävlat med honom några gånger i ca 50/60 cm varav jag ramlat av några gånger, oskadd. Problemet är att han blir så glad och snabb och ignorerar mig. :D
Han snubblar gärna över hinder då han bjuder framåt så mycket att han glömmer bort hindret som står framför honom, jag tappar balansen och trillar av.
Jag rider ett fåtal starka hästar på ridskolan och måste erkänna att dem är nog de svåraste typerna enligt mig, dem som blir så starka så dem ignorerar ryttaren.
Rider/äger ni starka hästar och hur har ni lärt er hantera det? Vilken typ av häst tycker ni är svårast?
Berätta gärna om era historier. :laugh:
Finns det möjlighet för dig att rida privatlektioner i dressyr alt markarbete på hästen? Jag tror att du behöver hjälp med att för bättra din ridning och känsla, hitta strategier som du sedan kan använda även vid tävling då hästen blir taggad.
 
Vad säger din ridlärare? Han/hon ser ju er i verkliga livet och känner dessutom hästen. 🙂

Rent generellt med starka hästar är det viktigt att inte bara dra i tyglarna utan att försöka sätta dem i arbete mellan hindren. Är man i ett ridhus kan man också använda väggarna för att bromsa i viss mån, tills man lär sig att ha kontroll ändå.
Om man rider på ridskola får man ju inte välja övning själv, men har man sin egen häst kan man ju välja övningar där man både tränar på ett sätt så att hästen inte får tillfälle att dra. Börja med volter och övergångar innan och efter hindret, hoppa inte två hinder på rad förrän du har koll på ett hinder och ställ hindren så att det inte blir så lång sträcka att ta fart på före och efter. (Hellre på en kortare diagonal än mitt på låbgsidan, tex.)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 211
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp