Starkare bett för att rida ut

hästgalentjej04

Trådstartare
Jag skulle behöva ett bett att rida ut på då min häst blir väldigt stark och tar väldigt lång tid att få "kontakt".
Jag rider nu på ett vanlig tredelat både ute och i vanliga pass just nu och de funkar fint i de "vanlig passen".
Vad skulle ni rekommendera för bett? Vill ha ett utan hävstång då min häst också tyger det är väldigt roligt att bocka :)
 
Jag skulle behöva ett bett att rida ut på då min häst blir väldigt stark och tar väldigt lång tid att få "kontakt".
Jag rider nu på ett vanlig tredelat både ute och i vanliga pass just nu och de funkar fint i de "vanlig passen".
Vad skulle ni rekommendera för bett? Vill ha ett utan hävstång då min häst också tyger det är väldigt roligt att bocka :)
Vad jag vet är inte tredelade bett snälla, jag trodde det innan. Fick det förklarat av en som jobbar med hästar, och nu ska jag testa ett rakt.

Vad menar du med kontakt? Att hästen böjer på nacken eller att den lyssnar, eller att den går i form? Jag menar inte att bara vara negativ nu, men förstod inte riktigt hur du menade. Jag är inte särskilt kunnig men vill du att den ska gå i form börjar det med bakdelen och ryggen (det vet du säker redan).
Jag har blivit rekommenderad babypelham till en häst som kunde bli stark och något tungriden, men det löste sig ändå :)
 
Vad jag vet är inte tredelade bett snälla, jag trodde det innan. Fick det förklarat av en som jobbar med hästar, och nu ska jag testa ett rakt.

Vad menar du med kontakt? Att hästen böjer på nacken eller att den lyssnar, eller att den går i form? Jag menar inte att bara vara negativ nu, men förstod inte riktigt hur du menade. Jag är inte särskilt kunnig men vill du att den ska gå i form börjar det med bakdelen och ryggen (det vet du säker redan).
Jag har blivit rekommenderad babypelham till en häst som kunde bli stark och något tungriden, men det löste sig ändå :)
Varför tror du att tredelat inte är ”snällt”?
Tredelat är inget skarpt bett i sig, men som alla bett måste det såklart passa hästens mun.
 
Varför tror du att tredelat inte är ”snällt”?
Tredelat är inget skarpt bett i sig, men som alla bett måste det såklart passa hästens mun.
Det personen förklarade det med var att biten i mitten åker upp och trycker mot gommen. Vad jag vet är det många tandläkare som rekommenderar rakt bett, jag kan tänka mig att det beror det. Men jag vet inte säkert :)
 
Det personen förklarade det med var att biten i mitten åker upp och trycker mot gommen. Vad jag vet är det många tandläkare som rekommenderar rakt bett, jag kan tänka mig att det beror det. Men jag vet inte säkert :)
Nja. Hästens underkäke är rätt smal och med tredelat bett finns en risk att en länk hamnar rakt över underkäkens kant och därför blir "vasst". Det är större risk att ett tvådelat pekar upp i gommen än ett tredelat
 
Det personen förklarade det med var att biten i mitten åker upp och trycker mot gommen. Vad jag vet är det många tandläkare som rekommenderar rakt bett, jag kan tänka mig att det beror det. Men jag vet inte säkert :)
Allt beror ju på hur hästens mun ser ut och hur bettet är utformat. Jag är inte alls orolig för att tredelade ska trycka mot gommen.
Raka bett ligger ju still och de ger framförallt tryck på tungan vilket inte alla hästar uppskattar.
 
Bockar hästen lättare med hävstångsbett? Det var nytt för mig så jag frågar av okunskap.

Vilka bett har du testat?
 
De flesta 2 och 3 delade bett finns med lock uppfunktion. Åker bettet upp i gommen är det troligtvis för långt. På 3 delade bett ska mittbiten vara så kort som möjligt .Bett som verkligen trycker i gommen är port sk tungfrihet. Hästar med tjock tunga fördrar ofta 2 delade bett. Raka bett kan en del hästar ridas på ute i naturen. Jag hade nog ändå provat ett baby pelham med delta som i mitt tycke är trevligare än kimblewick. Båda har dock hävstångseffekt.
 
Bockar hästen lättare med hävstångsbett? Det var nytt för mig så jag frågar av okunskap.

Vilka bett har du testat?
Skulle gissa att hästen inte tar stöd på bettet och knäpper av i nacken och därför ”lättare” börjar bocka. Det är svårare än vad man kanske tror att rida korrekt på bett med hävstångseffekt.
I grund och botten så saknas det bra grundridning hos många, både hos häst och ryttare.
 
Jag skulle behöva ett bett att rida ut på då min häst blir väldigt stark och tar väldigt lång tid att få "kontakt".
Jag rider nu på ett vanlig tredelat både ute och i vanliga pass just nu och de funkar fint i de "vanlig passen".
Vad skulle ni rekommendera för bett? Vill ha ett utan hävstång då min häst också tyger det är väldigt roligt att bocka :)


Blir den stark = lägger sig tungt i handen. Eller blir backar den in bakom hand så att du inte får kontakt?

Du skriver båda delar ovan, därav frågorna från flera. :)
 
Kontakt kanske var fel ord när jag inte förklarade mer, menar inte att få kontakt i munnen utan med hästen. Den slutar helt enkelt att lyssna och drar ibland i tygel men oftast ignorerar den bara mig och mina tygel tag helt. Det är en stor häst och jag kan inte riktigt ha en dragkamp med den. Men den går inte bakom tygeln utan lyssnar bara inte.

Angående hävstång har jag testat det på hästen förut och det har den inte gillat och har då "krullat" up sig och gått bakom handen och för att det inte var bekvämt att gå så börjat bocka osv för att vissa sitt missnöje. Där av inget bett ned hävstång

Hästen seden den kom till mig har ridits på tredelat anatomic från sprenger. Har som sagt testat tredelade med olika former av hävstång. Har testat tvådelat vilket hästen gillade men rids inte regelbundet på det.

Hästen blir helt annorlunda ute än när den trimmas och hoppas men har såklart pratat med min tränare om det här men vi har inte hittat lösningen ännu så tänkte få lite av andras syn punkter också :)

Tack för all hjälp och skriv gärna om ni har nått tips även fast det inte är bett relaterat
 
Tredelat med lösa ringar och rullar på kanske? Har du testat ett två-/tredelat med lock up? Det upplevs skarpare av vissa hästar.

Annars kan ett tvinnat bett funka, men det är rätt så skarpt i fel händer, som alla bett. Hissbett är också skarpare utan att ha någon direkt hävstångsverkan, men de kan också bli ganska elaka om de används fel. Isåfall hade jag kanske provat ett rakt 2,5-ringsbett (fungerar ungefär som ett pessoa men ändå lite snällare iom att det endast har en ring under mundelen).
 
Kontakt kanske var fel ord när jag inte förklarade mer, menar inte att få kontakt i munnen utan med hästen. Den slutar helt enkelt att lyssna och drar ibland i tygel men oftast ignorerar den bara mig och mina tygel tag helt. Det är en stor häst och jag kan inte riktigt ha en dragkamp med den. Men den går inte bakom tygeln utan lyssnar bara inte.

Du skrev att hästen är helt annorlunda att rida på bana. Om du analyserar, vad tror du själv gör att det är en sån skillnad, om du försöker se det ur hästens perspektiv?

Är hästen van att ridas ut, eller är den mer ”hemma” på banan och därför känner sig trygg där? I så fall, vad kan du göra för att skapa tillit hos din häst så ni kan ta med er tryggheten på uteritterna?

Att vara uppmärksam på sin egen sinnesstämning/inställning och sin ridning kan också vara bra, kanske rider du på ett annat sätt när ni är ute? Antingen via din hjälpgivning, upplägg av passet eller vilka övningar ni gör. Vissa ryttare ”slutar rida” på sin uteritter och en del hästar blir osäkra av det. Känner du dig otrygg på uteritterna så kan en osäker häst också spegla detta.

Man får tänka på att även uteritter är en övningssak, både för häst och ryttare.
Ta dig an uteritterna som du gör med en ny övning på ridbanan, bryt ner den i mindre moment, och ha tålamod.
 
Det personen förklarade det med var att biten i mitten åker upp och trycker mot gommen. Vad jag vet är det många tandläkare som rekommenderar rakt bett, jag kan tänka mig att det beror det. Men jag vet inte säkert :)
Det var inte tvådelat bett tandläkaren syftade på?
Tredelat anses i regel som ett snällt bett.
 
Jag skulle behöva ett bett att rida ut på då min häst blir väldigt stark och tar väldigt lång tid att få "kontakt".
Jag rider nu på ett vanlig tredelat både ute och i vanliga pass just nu och de funkar fint i de "vanlig passen".
Vad skulle ni rekommendera för bett? Vill ha ett utan hävstång då min häst också tyger det är väldigt roligt att bocka :)
Skulle nog säga ett tredelat faktiskt. Inte ett rakt just nu på din häst. Inte heller ett starkare bett.
Tänker att det är inte bettet i sig som avgör utan annat. Våga ta hjälp av tränare för detta. Några av mina elever har haft problem (olika sorters) på just uteritt men funkar klockrent i paddock.
Hästen glad/piggare/tittigare
-> ryttaren spändare/ej tillräckligt snabb/ger motsträviga signaler osv
Så jag tycker ta hjälp av någon det vinner du på i längden :)
 
Jag skulle behöva ett bett att rida ut på då min häst blir väldigt stark och tar väldigt lång tid att få "kontakt".
Jag rider nu på ett vanlig tredelat både ute och i vanliga pass just nu och de funkar fint i de "vanlig passen".
Vad skulle ni rekommendera för bett? Vill ha ett utan hävstång då min häst också tyger det är väldigt roligt att bocka :)

Blir så även i skritt eller är det främst ett problem i galoppen?
 
Jag tror bara min häst blir glad av att få galoppera ute i skogen och sträcka ut sig ordentligt.När jag rider ut brukar jag inte har några krav förutom att det går att sakta ner, öka och svänga. Man märker väldigt tydligt när den här hästen blir rädd för något då den spänner up sig helt och inte vill gå fram. Så jag tror bara att hon tycker det är roligt men ingen annan har velat ridit ut på den så jag kan ju inte vara helt säkert.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 744
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
633
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 034
Senast: Fazeem
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp