Starkare bett för att rida ut

Jag tror bara min häst blir glad av att få galoppera ute i skogen och sträcka ut sig ordentligt.När jag rider ut brukar jag inte har några krav förutom att det går att sakta ner, öka och svänga. Man märker väldigt tydligt när den här hästen blir rädd för något då den spänner up sig helt och inte vill gå fram. Så jag tror bara att hon tycker det är roligt men ingen annan har velat ridit ut på den så jag kan ju inte vara helt säkert.
Hur blir det om du rider i skogen? Menar med olika skolor, tempoväxlingar, galoppfattning från skritt och ner till skritt några steg efter osv. Nu vet jag inte hur du rider, men rid med sitsen. En tränare har nämt att man ska rida ungefär 10% med händerna, tror att det stämmer ganska bra.
 
Jag tror bara min häst blir glad av att få galoppera ute i skogen och sträcka ut sig ordentligt.När jag rider ut brukar jag inte har några krav förutom att det går att sakta ner, öka och svänga. Man märker väldigt tydligt när den här hästen blir rädd för något då den spänner up sig helt och inte vill gå fram. Så jag tror bara att hon tycker det är roligt men ingen annan har velat ridit ut på den så jag kan ju inte vara helt säkert.

Ställ mer krav. Gör skänkelvikning, öppna, sluta osv. Övergångar, tempoväxlingar, halt. Se till att hästen fortsätter ha uppmärksamheten på dig. Det ska hända något hela tiden.
 
Kontakt kanske var fel ord när jag inte förklarade mer, menar inte att få kontakt i munnen utan med hästen. Den slutar helt enkelt att lyssna och drar ibland i tygel men oftast ignorerar den bara mig och mina tygel tag helt. Det är en stor häst och jag kan inte riktigt ha en dragkamp med den. Men den går inte bakom tygeln utan lyssnar bara inte.

Angående hävstång har jag testat det på hästen förut och det har den inte gillat och har då "krullat" up sig och gått bakom handen och för att det inte var bekvämt att gå så börjat bocka osv för att vissa sitt missnöje. Där av inget bett ned hävstång

Hästen seden den kom till mig har ridits på tredelat anatomic från sprenger. Har som sagt testat tredelade med olika former av hävstång. Har testat tvådelat vilket hästen gillade men rids inte regelbundet på det.

Hästen blir helt annorlunda ute än när den trimmas och hoppas men har såklart pratat med min tränare om det här men vi har inte hittat lösningen ännu så tänkte få lite av andras syn punkter också :)

Tack för all hjälp och skriv gärna om ni har nått tips även fast det inte är bett relaterat
Mitt tips för uteritter är ett Mylerbett som kombinerar hackamore och tredelat/rakt bett. Det är ju visserligen skänklar men det tar som ett ponnyhack samtidigt som det tar i munnen. Mundelen är tredelad men interjektion rörlig så det viker sig utan lite rörligt. Jag tror det heter kombinationsbett.
min häst kan bli het, han älskar att dra iväg i en galopp och det är så fantastiskt hur han lyssnar på tugeltag som knappt är skönjbara. Man kan rida med lillfingret så lätt lyssnar han.
 
Jag tror bara min häst blir glad av att få galoppera ute i skogen och sträcka ut sig ordentligt.När jag rider ut brukar jag inte har några krav förutom att det går att sakta ner, öka och svänga. Man märker väldigt tydligt när den här hästen blir rädd för något då den spänner up sig helt och inte vill gå fram. Så jag tror bara att hon tycker det är roligt men ingen annan har velat ridit ut på den så jag kan ju inte vara helt säkert.

Det ena utesluter ju inte det andra :), det är viktigt att kunna gasa så där är jag helt med dig! Men uteritt är inte = fullt ös jämt. Det du kan göra på banan kan du också göra ute - så mer disciplinfokus, som @Lingon mfl skrev. Om du nu har problem med att den drar iväg så slörid inte utan håll den lite rundad och mellan hjälperna även ute.

Sen kan man ju betsla om också ifall det känns tryggare. Kimblewick använde många på min tid, det är stabilt och du får viss stångverkan men många hästar accepterar det. Jag upplever även att många hästar lugnar ned sig på bettlöst faktiskt, kanske inte hack då om din inte gillar tryck i nacken - men det finns ju andra varianter.

En poäng med att betsla om/upp/ned är att du får nya tryckpunkter och kan träna in ett nytt beteende. Ska du testa bettlöst så träna in det på banan först så att du vet hur den reagerar på tryck på nos/huvud.
 
Har du möjlighet att rida dressyr ute någonstans? På ett fält eller liknande så att du kan träna i ”rolig” miljö men ändå rida på samma sätt som på ridbanan?

Min förra medryttarhäst är väldigt lydig på banan men har lärt sig att han får göra lite som han vill på uteritt. Han blev tokstark och ville helst bara springa på. Jag testade skarpare bett men tyckte att han släppte kontakten totalt så red istället med graman, den kan jag korta/länga utifrån behov. Vi har en mindre gräsbana vid en grässlinga. Jag tränade på gräsbanan och när han var lugn och lydig i galoppen så fortsatte jag bara ut på slingan i samma takt och tempo. Försökte han öka eller blev olydig så saktade jag av till skritt och red tillbaka till gräsbanan, upprepade samma sak om och om igen tills han lärde sig att det var precis samma regler som gällde (lyssna på ryttaren) oavsett om vi red volter på gräsbanan eller om vi galopperade rakt fram på slingan.
När jag väl gjort det arbetet så slutade han vara stark och olydig utan vi kunde rida avslappnat och lugnt vid alla uteritter.

Gramanen hade jag bara initialt, den behövdes inte sen mer.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 733
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 029
Senast: Fazeem
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
790
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
975
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp