Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

B

Bee Sweet´s

Ja ibland är det inte lätt... Min yngsta har både allergi och starr... Starren är det som oroar mig mest... Hon har redan blivit helt blind på det vänstra ögat...Och det gick väldigt fort från att vi upptäckte det...

Jag har fått för mig att det börjar komma på hennes högra öga oxå.. inte direkt synligt ännu, kanske någon liiiten skiftning... men det rinner å kliar mkt och så va det m det andra oxå.... Kanske kliar för att det börjar bli suddigt... jag vet inte...

Ska till vet den 18:e... och om det ä så att det är på gång i det ögat oxå så måste jag ta beslut....

Hon är ju bara tre år... en operation kostar 35,000:- om jag inte minns fel.. hon är försäkrad upp till 40.000:-... Så det är ju möjligt, även om det blir 25% som jag måste betala av beloppet....

Men frågan är om jag verkligen ska utsätta henne för det??? Hon har ju redan en allergi, ... Blind kan jag inte låta henne bli... Hennes person skulle aldrig klara av det... Hur mycket jag än älskar henne så vet jag inte om det är värt att utsätta henne för en operation på båda ögonen när hon för övrigt inte är frisk... Det ska ju inte vara för min skull, utan för hennes...

Känns som om jag måste bestämma mig snart ifall det visar sig vara på väg i det friska ögat oxå... Om jag väljer att ta bort henne så vill jag att hon fortf ser och kan leka innan jag gör det....

Det är ett sånt beslut som man aldrig trodde att man skulle behöva ta.... Är både förvirrad å förtvivlad....


// Moa
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Vad är det för allergi hon har?? Har hon mycket besvär av den? Om hon lider mycket pga allergi skulle jag överväga att ta bort hunden, men om inte, skulle jag operera om hunden var min! Hunden är ju inte gammal och det är synd att ta bort en hund som hade fått en bra liv!

Lycka till!
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Atopisk allergi som dessutom angriper pigment så där huden varit svart är hon nu rosa... Tyvärr vet vi fortfarande inte exakt vilken allergen hon reagerar på... trots pricktest, hudbiopsier och blodprov..

Hon får 5 mg kortison om dagen plus kortison droppar i det sjuka ögat...

Vi har precis börjat att dra ner kortisonet till varannan dag, men hon kliar sig direkt mkt mer...
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Jag skulle nog (för hundens skull) ha avlivat.
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Ups... Jag har erfarenhet av både sådana exem och blinda hundar. Vår hund som också tappade sitt pigment så mådde väldigt illa. Hon blev bara 1 år. Mycket klåda kortison och så där :( Vi har haft blind hund med PRA och det är INTE roligt usch usch. Hon blev 5 år. Sen hade vi en gammal hund som blev mer eller mindre blind. Alltså inte helt. Hon jagade möss och levde livets glada dagar tills hon blev 12 år :) Att hon såg så illa bekom henne inte.

Så ge kortison om det går bra och låt henne ha det bra tills hon börjar må dåligt av sin dåliga syn! Jag skulle inte opererat. Känns hemskt men...
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Tack för svaren... Jag lutar starkt åt att låta hene somna in om synen blir påverkad på båda ögonen.. Har redan pratat med min bästa vän i skåne.. Så när det blir dags så åker vi ner dit så hon får leka å springa fritt med dom andra hundarne hennes sista dagar.. Sen får deras vet komma och å bort henne där... Vill inte åka in och deras vet är jätte bra...

Jag hoppas ju att det inte är dags än, men det är skönt att man har tagit ett beslut innan det visar sig i andra ögat oxå...

//Moa
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Du märker på hunden när det inte går mer. Bara för att ett test visar att synen är nedsatt så är det ingen fara. Det är när det märks på hunden som det är ett problem. Jag hoppas att det går bra!
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Ja, idag fick jag ringa vet igen, ska iofs dit på tisdag, men hon kliar sönder sig över ögonen nu,,. Vi minskade kortisonet till varannan dag eftersom hon kissade inne... Hon slutade kissa inne, men började klia sig ist... Vi fick ett nytt recept över telefon som vi kan börja med i helgen... tydligen dyrare, men hon är ju så liten så d kanske inte blir så mkt ändå... Men jag vet att vet påpekade sist att det kunde bli en kostnadsfråga om man var tvungen att gå på den medicinen,...

Men det känns så jävla surt att det ska vara så här.. Jag lider med henne, men även om hon kliar sig massor så är hon så himla glad, sprallig och precis som hon alltid har varit... Så vart drar man igentligen gränsen....?? Jag blir tokig...

Vi får väl se på tisdag, men just nu så vågar jag inte hoppas på nått.... Å d känns så hårt... Hon är ju min älskling jhu......
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

En vän till mig vars hund har atopisk allergi. Han lever ett alldeles utmärkt liv, och äter Hill's Ultra Allergeen Free. Så det finns hopp för allergihundar!

Att hunden däremot riskerar att bli helt blind... I det fallet hade jag låtit hunden få somna in.
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Jag skulle avliva henne.
Min förre hund fick nån typ av våteksem och jag klippte och behandlade men det kom hela tiden mer på andra ställen och jag tror så här i efterhand att varken jag eller hunden mådde bättre av att vänta på den oundvikliga avlivningen...:(
Innan han fick eksem så hade han ledvärk vid kyla ska jag kanske tillägga......
En avlivning är ju trots allt inget hunden mår dåligt av utan det är ägaren som gör det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

även om det är ett tufft beslut så skulle jag avlivat :(
 
Sv: Starr och allergi... Hur skulle ni göra??

Medicinen var inte så dyr ändå, men det är ju fortfarande nån form av kortison, så jag får väl se hur hon reagerar... men just nu ser hon bara för hemsk ut....

Jag har nog redan bestämt att hon måste gå, frågan är bara när jag ska göra det.... Jag vill ju att hon ska vara så lycklig som möjligt hela sitt liv även om det blir kort.. Jag vill inte vänta tills hon är så dålig att det påverkar hennes levnadsglädje för hon är ju trots allt forft så himla busig å glad även när det kliar som mest....

usch, trodde aldrig att jag skulle behöva ta det här beslutet så snart....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 053
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 381
Senast: Nixehen
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 009
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Skriver denna tråden för att få hjälp att fatta rätt beslut och sedan hålla fast vid det. Eller ja, jag vet vad som är rätt beslut men...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 957
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp