Start av akvarie, fisktips sökes!

Bellini

Trådstartare
Hej!

Har ett litet akvarie (42L) som jag (vi) slukke vilja starta upp. Har bara haft guppy och lite platy tidigare.

Jag undrar vad man kan ha för fisk i.
Jag skulle vilja ha ett litet stim kardinaltetra och några små ciklider och någon slags algätare.

Finns det ciklider som passar med tetror? Jag har försäökt att läsa på men det finns så många olika sorters ciklider. Något tips om liten ciklid, gärna gul eller blå ;)

Kan man ha säg 2 st ciklider och 10 kardinaltetra + mal i ett sånt litet akvarie?
Hur är det med scalare? Skulle man kunna ha någon sån i ett akvarie med ovanstående fiskar i?

Ska givetvis fråga på djuraffären innan det köps några, men jag är så sugen och det är ju inte öppet nu :devil:


Övriga allmänna tips om start av akvarie tas gärna emot :)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Alldeles för litet för scalare.

Det finns många ciklider man kan ha med tetror, bland annat fjärilsciklid. Misstänker dock att det är lite för litet för att ha ciklider och tetror ihop i också, tyvärr.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Kan man ha säg 2 st ciklider och 10 kardinaltetra + mal i ett sånt litet akvarie?

Alldeles för litet tyvärr! Jag har haft ett akvarium på 48 liter, där hade jag olika fisk i olika omgångar. Först 1 kamphane med 3 honor, sen några korallplaty, och efter det några tetror. Men definitivt inte samtidigt!

Ha akvariet igång någon vecka för att se att allting funkar ordentligt och de rätta bakterierna bildas, ha sedan i fisken "pö om pö" för att du inte ska få problem med nitrit(nitrat? Hjälp mig någon!). Det ska alltså gå en tid från att du har i första tills du har i mer fisk, åtminstone en vecka.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Det beror ju på vad man väljer för ciklid. Jag skulle kunna tänka mig att hålla tex Biotecus i ett sånt akvarium, kanske Apistogramma borelli eller något liknande, men de är på inget sätt lättskötta fiskar utan kräver mycket bra vattenkvalitet och bra mat. Jag hade nog valt mindre stimfiskar än kardinalerna som faktiskt blir rätt stora. Microrasboror, kolglödstetror, normans lampeye?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

*svarar alla*

Tack för era svar!

Ja det var ju tråkigt att jag inte kommer kunna ha de fiskar jag vill riktigt. Större akvarium bli tyvärr för stort här hemma i vår 2:a.

Scalare går helt bort har jag förstått.

Jag vill så gärna ha ett litet stim med såna där blå och röda tetror och sen 2 st färgglada fiskar till det. Kanske bättre att jag väljer neontetror då? De är ju lite mindre.

Kan man kanske ha 10 neontetra och 2 platy då?

Vad händer om man har för mkt fisk i ett akvarium? Blir vattnet dåligt eller börjar de äta på varandra?

Gabbi: Jag gillade apistogramma borelli skarpt. Mycket fin fisk :). Tyvärr verkar den vara lite svårskött för en nybörjare som mig.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Vattnet blir dåligt, du får lätt för mycket nitrit och obalans i vattnet vilket gör att fiskarna inte alls mår bra. Ett överbelastat akvarium är mycket känsligare för störningar, får du in någon skit kan hela akvariet slås ut istället för att det lätt "tas om hand om" automatiskt i ett akvarium med bra balans.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Jag kan rekommendera kampfisk, vildformen som inte har så långa fenor. De är inte jättekänsliga, och väldigt roliga fiskar. Har lite mörkare, men intensiva färger. Det finns lite olika, vår hane är påfågelsblå och röd, medan honan är ljublå och röd. Vildformen är mycket snälla, vårt par går i en blandad besättning med bl a tetror, och det har aldrig blivit något bråk, vare sig med varandra eller med andra fiskar.

Vad gäller algätare skulle räkor kunna vara ett alternativ i ett mindre akvarium?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Jenka: Ok :). Ja ja vill ju hellre ha ett friskt akvarium än ett sunkigt med döda fiskar som följd ;)

Mabuse: Inte visste jag att det fanns lite fredligare kampfiskar. Tack för tipset! Jag ska ner till djuraffären i eftermiddag, ska fråga dem om de har några såna då =)




*


Nu vet jag tack vare generalen att jag ska ha igång akvariet en vecka innan jag köper fisk. Har nån flaska med medel som ska göra vattnet bra för fiskar också.
Något mer jag ska tänka på?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Ja, bra belysning (inklusive reflektorer), och snabbväxande växter - då slipper du få algproblem, som är väldigt vanligt. Särskilt i nystartade akvarier. Dessutom tar växterna hand om nitriten, istället för att den blir kvar i vattnet och förgiftar fiskarna. Och släpp inte i alla fiskar på en gång, utan några få i taget, börja med de mest härdiga, och sen vartefter du ser att det funkar så kan du utöka antalet. Annars är det väldigt lätt hänt att få massdöd i akvariet det första som händer, och det är ju tråkigt.

Hellre sand är grovt grus i botten, svårare att få växterna att vilja trivas i grus. Ställ akvariet nånstans där det kommer in så lite dagsljus som möjligt, dagsljus främjar algtillväxt.

Medlet för att få vattnet bra för fiskarna behövs inte, men vill du hälla i det så skadar det inte heller. Det binder tungmetaller, men vi har just inga tungmetaller i dricksvattnet i Sverige, så det är ganska meningslöst (men en bra affär för djuraffärerna).

Skaffa också en bra pump, en algskrapa för fönstrena och en slamsug (en enkel hävert funkar) för att göra rent akvariet. Behövs göras en gång i veckan ungefär.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Nu har jag varit i 2 st djuraffärer och hört mig för. Vet inte om jag fick så mycket vettigt ur dem dock :crazy:

Det blir ett litet stim tetror iallafall. De rekomenderade en sån där "slamsugarfisk", men jag har läst någonstans att de skitar ner mycket i akvariet. Sen hittade jag platy som såg fina ut. Tror det stod "solskensplaty", om det kan stämma? Tänkte stoppa i 2 st såna.



Nu till utrustningen.
Jag har:
Akvarium :D
Håv
AquaSafe (som någon sa var helt onödigt ;))
Easy Balance (ska tydligen minska nitrat, vad vet jag :confused:)
Doppvärmare, "Tetratec HT50".
Kombinerat filter och luftströmmare "Tetratec IN 600plus"
Lysrör (vet inte vad för sort)


Något mer jag behöver förutom växter, grus och fiskar?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Du behöver en hävert för att kunna göra rent akvariet.

Aqua safe och easy balance är onödigt, bättre att minska nitratet genom att inte ha så mycket fisk och inte mata så mycket, och ha mycket växter som gör av med nitratet.

Det är också bra att ha koll på lysröret, hur många watt är det på? Och vilket ljus? Standardrör är ofta solspektrum-rör, dvs ger alla sorters ljus. Det ger fiskarna fina färger, men är inte så bra för växterna. Försök istället att skaffa ett med rött och blått ljus i första hand, eftersom växter reflekterar grönt ljus istället för att suga upp det (det är ju därför de ser gröna ut, för att det gröna ljuset reflekteras).

"Slamsugare" finns det ingen fisk som heter, menar de en sugmal? För ett sånt litet akvarium som ditt skulle jag nog skaffa en mindre fisk, eller räkor, som sagt.

Platy har vad jag vet väldigt lätt för att yngla av sig, så om du skaffar såna så är det väl lämpligt att ha en plan för vad du ska göra med avkommorna, du kan ju inte gärna fylla akvariet med platys.;)
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Fast aquasafe är inte för att minska nitratet. Det finns inga bra nitratreducerande vätskor. Aquasafe är för att binda klor och tungmetaller, och i viss mån hjälpa fiskarna att återbilda sitt slemskikt efter transporten. Easy balance är jag mer tveksam till. Ett bättre preparat hade varit något med en uppstartsbakteriekultur.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Ja, precis, aquasafe hade jag ju kommenterat redan tidigare, så det kändes onödigt att upprepa sig.;)

Vad jag vet så är det inga större mängder tungmetaller i svenskt dricksvatten, så det känns lite som ett medel mot rosa elefanter i akvariet - säkert effektivt, men inte så meningsfullt.

Är det friska, fina fiskar som kommer till ett bra akvarium med bra vatten, så borde de klara transporten ändå, även utan extra hjälp. Behöver de extrahjälp, så är min gissning att de förr eller senare kommer bli sjuka ändå.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Jag har haft god nytta av vattenberedning, men då i mer extrema fall, tex när jag varit på väg att förlora fiskar pga långvarig syrebrist eller en dålig transport, då har faktiskt produkter som aquasafe och prime räddat fisken. Då doserar jag på ordentligt och hoppas på det bästa. Däremot är det inget jag går och klunkar i akvarierna till vardags.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Jag skulle också ha räkor i ett sånt akvarium. Ett annat alternativ är lite större snäckor, men de är inte i närheten av lika fina och roliga =) (jag hatar sniglar).

Vad ska du ha för tetra i då? Platy funkar men de förökar sig som sagt. Roligt i början, men sen blir de MÅNGA. Tips om du gärna vill ha platy men inte yngel är att köpa två av samma kön.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

*hävert skrivs upp på lista*

Lysröret är ett vanligt med standardljus 14/16w står det på.
Det lysrör jag hade i mitt förra akvarium var också ett vanligt vitt, växterna växte näst för mycket :crazy: Får prova med det här och sen byta ifall det verkar behövas.

Mabuse: Det tänkte jag inte på, vill inte ha massa yngel och få fullt med fisk i tillslut. Man kan ju ta 2 honor iofs :). Nu har jag googla ännu mer och fastnat lite för dvärggurami. De ska tydligen vara ganska bra nybörjarfiskar har jag läst. Vad tror du/ni om ett par såna?

*

Det här med "bottenfiskar" förstår jag mig inte på och behöver hjälp med. De jag kallade för "slamsugarfiskar" tror jag kan heta gibbiceps. Många har dem har jag sett.
Räkor vill jag helst inte ha. Ska man ha en bottenätare eller algätare?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Ta hellre två hanar isåfall för honorna lär vara parade redan när de säljs.
Gibbiceps blir åt h*vete för stor för det akvariet tyvärr. Den blir ungefär mellan ögonen som akvariet är brett. :-)
Otocinclus fungerar.

Dvärgguramin är absolut inte en bra nybörjarfisk, den är sönderodlad till den milda grad att inte ens de som jobbar med det kan hålla liv i den. Hellre hononugsgurami.
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Jag skulle också ha räkor i ett sånt akvarium. Ett annat alternativ är lite större snäckor, men de är inte i närheten av lika fina och roliga =) (jag hatar sniglar).

Vad ska du ha för tetra i då? Platy funkar men de förökar sig som sagt. Roligt i början, men sen blir de MÅNGA. Tips om du gärna vill ha platy men inte yngel är att köpa två av samma kön.

Räkor har jag fått för mig ser skräpigt ut i akvariet ;), så det är jag inte jätte inne på och ha.

Neontetra får det bli. Ville ha kardinal, men de är tydligen lite för stora för mitt plutt-akvarie :(

Platy känns som att det skulle vara fint, är just nu inne på dvärggurami efter att ha läst om nybörjarfiskar. Vill helst ha ett par röda då, har inte sett det i affären dock, är röda ovanligare än blå?
 
Sv: Start av akvarie, fisktips sökes!

Ta hellre två hanar isåfall för honorna lär vara parade redan när de säljs.
Gibbiceps blir åt h*vete för stor för det akvariet tyvärr. Den blir ungefär mellan ögonen som akvariet är brett. :-)
Otocinclus fungerar.

Dvärgguramin är absolut inte en bra nybörjarfisk, den är sönderodlad till den milda grad att inte ens de som jobbar med det kan hålla liv i den. Hellre hononugsgurami.

Ojdå :D, tur att det finns bukefalister som hjälper mig! Vem vet vad jag skulle komma hem med annars? :rofl:

Konstigt att de rekomenderar dvärggurami som nybörjarfiskar fortfarande då. Känns som att jag inte fick nån vettig hjälp på djuraffärerna alls. Finns en till som är stor på fisk, den hade tyvärr inte öppet när jag kom iväg. Kanske ska prova den istället.

Otocinclus såg trevlig ut! Ska absolut kolla om de har den i affären :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Djur Hade tänkt införskaffa lite nya fiskar någon dag! Några jag inte haft förut... Känner för att variera mig lite, har haft samma fiskar i...
Svar
8
· Visningar
7 692
Senast: thea
·
P
Övr. Djur Ska börja om med mitt akvarium nu och funderar därför lite på vad jag ska ha för fiskar. Akvariet i fråga är ett sexkantat...
Svar
10
· Visningar
2 235
Senast: L_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp