Start! Hur tränar proffsen?

Cleese

Trådstartare
Jag har en fundering kring starter i distansen. Jag har nu gjort 2 CR starter med två olika hästar varav speciellt en är lugn som ett sömnmedel i alla andra lägen. När starten går är det dock som förgjort. Trots att jag andas djupt, täker på annat och är lugnet själv, flippar hästarna fullständigt, trots att alla andra också startade lugnt. Så tittar man på de högre klasserna som startar med fart och "tävlingsiver" och de hästarna ser ju inte alltför hetsiga ut. Hur tränar man för detta? Har ni några tips som varit med ett tag? Är ju rädd för skador de första 2 km innan vi kommer på rätt köl.
 
Det finns ganska mycket folk bland "proffsen" som startar med risk för liv och lem också, skulle jag vilja påstå. :devil: Ett sätt många använder sig av är att starta senare. Du har ju 15 min på dig att starta efter att startsignalen gått och då kan du gömma dig nånstans med hästen och starta 5-10 min efter. När du rider längre ritter så är det inte alls omöjligt att ta igen den tiden utmed banan. Då har dessutom din häst inte slösat bort så mycket energi på stress heller.
 
Som föregående talare sa är det ju bra att starta senare, då slipper man hetsen i början.

Jag brukar dock starta tillsammans med de andra om jag har en grön häst, och försöka koncentrera mig på att rida med någon som har en lugn häst och som inte rider för fort. Har man inte bråttom med hästen och kan rida många distanser för att få en bra häst så lär de sig oftast till slut att lugna ner sig, de vet vad de har framför sig och får rutin.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 395
Senast: Snurrfian
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 741
Senast: shia
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 423
Senast: ameo
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 992

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp