Bukefalos 28 år!

Start och stopptemp på pelletspanna?

Fibusen

Trådstartare
Vad har ni? Vilket är mest effektivast? Att den brinner länge mellan gångerna och går ner i temperatur, eller att den tänder oftare utan att gå ner allt för mycket?
 
Jag kör min kontinuerligt utan stopp och reglerar lågan istället, möjligen att den stängs av under dagen i början av säsongen.
 
Vad har ni? Vilket är mest effektivast? Att den brinner länge mellan gångerna och går ner i temperatur, eller att den tänder oftare utan att gå ner allt för mycket?
Generellt så är allt som drar energi mest effektivast om de får gå så lugnt och stilla i samma hastighet som möjligt, utan att behöva variera sig.
 
Hade 55 grader på och 75 grader av när vi hade pellets. Shuntautomatik, utegivare samt cirkulationspump. Och så kurvbrytning.

Om det är till någon hjälp.
 
Jag kör min kontinuerligt utan stopp och reglerar lågan istället, möjligen att den stängs av under dagen i början av säsongen.

Men måste man inte ställa in start och stopp? På min brännare så står det starttemp och stopptemp. Vet inte om jag kan reglera på annat sätt?
 
Hade 55 grader på och 75 grader av när vi hade pellets. Shuntautomatik, utegivare samt cirkulationspump. Och så kurvbrytning.

Om det är till någon hjälp.

Min står nu på 62 i start och 77 i stopp, alltså 15 graders diff. Jag erkänner att jag har absolut noll koll på detta, jag har varit nöjd så länge det varit varmt liksom. Men det hade ju varit intressant att köra den så effektivt som möjligt för att spara på pelletsen.
 
Men måste man inte ställa in start och stopp? På min brännare så står det starttemp och stopptemp. Vet inte om jag kan reglera på annat sätt?
Min har också start/stopptemp men jag ställer start så högt att den alltid är igång, sen ställer jag matning och luft efter hur mycket effekt jag vill ha. Men jag har ett väldigt stort hus och det går mycket pellets, typ 9 ton om jag snålar och då är det ganska kallt i delar av huset så även om min brännare går dygnet runt blir det ändå inte särskilt varmt förutom nu precis i början (normalt börjar jag inte elda förrän i november och slutar i mitten av april).

För brännaren är det bäst och effektivast med stor diff och få start-stopp men komforten blir förstås sämre.
 
Min har också start/stopptemp men jag ställer start så högt att den alltid är igång, sen ställer jag matning och luft efter hur mycket effekt jag vill ha. Men jag har ett väldigt stort hus och det går mycket pellets, typ 9 ton om jag snålar och då är det ganska kallt i delar av huset så även om min brännare går dygnet runt blir det ändå inte särskilt varmt förutom nu precis i början (normalt börjar jag inte elda förrän i november och slutar i mitten av april).

För brännaren är det bäst och effektivast med stor diff och få start-stopp men komforten blir förstås sämre.

Oj, jäklar! 🙈 Jag använder mig av pellets bara från oktober-november till mars-april, brukar gå 3-4 pall ungefär. Har solpaneler på taket som värmer vattnet på sommaren, sen ger dom ju lite värme på senvåren och tidig höst också, plus att jag eldar ved i kakelugnen för inomhusvärme. Har nya fönster och ytterdörr sen en månad tillbaka så jag hoppas att det ger något också. Brukar ha runt 20-21 grader nere och runt 19 grader på övervåningen, vill gärna ha svalt i sovrummen.
 
Oj, jäklar! 🙈 Jag använder mig av pellets bara från oktober-november till mars-april, brukar gå 3-4 pall ungefär. Har solpaneler på taket som värmer vattnet på sommaren, sen ger dom ju lite värme på senvåren och tidig höst också, plus att jag eldar ved i kakelugnen för inomhusvärme. Har nya fönster och ytterdörr sen en månad tillbaka så jag hoppas att det ger något också. Brukar ha runt 20-21 grader nere och runt 19 grader på övervåningen, vill gärna ha svalt i sovrummen.
Täta fönster gör mycket! Jag kan känna från vilket håll det blåser i mitt hus men man vänjer sig och jag tycker faktiskt om när tempen varierar även inomhus, det blir omväxling och de dagar när det inte blåser och det blir varmt inomhus uppskattas desto mer :)

Kakelugn är något jag verkligen saknar. Här var förr kakelugnar i de flesta av rummen men de togs tyvärr bort när man lade in centralvärme.
 
För brännaren är det bäst och effektivast med stor diff och få start-stopp men komforten blir förstås sämre.
När jag tänker efter kan det nog bli andra problem med för stor diff, är starttempen för låg kan förbränningen bli sämre samt även ge kondens i skorstenen så nog bäst att gå efter instruktionsboken.
 
När jag tänker efter kan det nog bli andra problem med för stor diff, är starttempen för låg kan förbränningen bli sämre samt även ge kondens i skorstenen så nog bäst att gå efter instruktionsboken.

Hittar tyvärr inget att gå på i instruktionsboken, utan står enbart HUR jag ska ställa in, ej vad som är rekommenderad temperatur... Däremot så står det att det ej bör vara under 72 grader (minns inte om det var just 72, men har för mig det?) i stopptemp pga just risk för kondens i skorstenen.
 
Hittar tyvärr inget att gå på i instruktionsboken, utan står enbart HUR jag ska ställa in, ej vad som är rekommenderad temperatur... Däremot så står det att det ej bör vara under 72 grader (minns inte om det var just 72, men har för mig det?) i stopptemp pga just risk för kondens i skorstenen.
Såklart så är det, stopptempen bör inte vara för låg för då kan de bli kondens.
 
Såklart så är det, stopptempen bör inte vara för låg för då kan de bli kondens.

Precis, men visst borde jag kunna dra ner starttempen lite? Nu känns det ju som om den knappt hinner stanna innan det är dags att starta igen. Iofs så kommer det ju snabbt upp till stopptemp så den går ju aldrig länge...

Svårt detta, vill ju snåla in på pelletsen så mycket det går! 😂🙈 Så jäkla drygt och tråkigt att konka in och tömma dom där påsarna! 😩
 
Precis, men visst borde jag kunna dra ner starttempen lite? Nu känns det ju som om den knappt hinner stanna innan det är dags att starta igen. Iofs så kommer det ju snabbt upp till stopptemp så den går ju aldrig länge...

Svårt detta, vill ju snåla in på pelletsen så mycket det går! 😂🙈 Så jäkla drygt och tråkigt att konka in och tömma dom där påsarna! 😩
Jag testade olika inställningar innan jag kom fram till vad som fungerar bäst för min brännare, panna, skorsten och hus. Kör jag för låg temp och för lite luft märks det att det inte förbränns fullständigt och det blir svart sot i pannan.

Kanske går effekten (matning och luft) att justera ned på din brännare så att den går längre tid? Men som sagt man får vara lite observant på hur bra förbränningen blir när man ändrar. Och att inte temperaturen blir för låg i skorstenen så att vattenångan i röken kondenserar inuti skorstenen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 300
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 373
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 270
Senast: SiZo
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
9 014
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp